Læserbrev

Udvidelsen af Københavns Lufthavn er sundhedsskadelig for 200.000 amagerkanere

Før politikerne tillader udvidelsen af Københavns Lufthavn, bør de tænke på konsekvenserne for de lokale på Amager. 13 medarbejdere i lufthavnen har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, og flyenes skadelige partikler stopper ikke ved lufthavnens hegn, skriver medlemmer af borgergruppen CPH uden udvidelse
22. januar 2020

Københavns Lufthavn fremsætter i et indlæg den 8. januar et – i vores øjne – mærkværdigt argument for, at de er nødt til at udvide lufthavnen for at gøre den grønnere. Lufthavnen svarer på foreningen Bevar Jordforbindelsens indlæg den 30. december, der kalder planerne om at udvide lufthavnen for et af de mest klimaskadelige projekter.

En problematik, som ikke berøres i de to indlæg, er de lokale miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser for de mange borgere, som bor i nærheden af lufthavnen.

Det er gængs viden, at luftforurening er sundhedsskadelig og koster samfundet mange penge. I 2018 havde lufthavnen 266.096 afgange og landinger, og fly bruger normalt cirka 3.000 liter brændstof for at nå sin rejsehøjde. Det bliver til mange liter brændstof på et år.

Meget peger på, at luftforureningen i nærheden af Københavns Lufthavn allerede er høj. Københavns Kommune har for eksempel foretaget en ny undersøgelse, der viser, at villavejene i nærheden af lufthavnen har en høj luftforurening.

I juni 2019 offentliggjorde 3F en rapport, der konkluderer, at effekten af de ultrafine partikler fra fly er lige så sundhedsskadelig som almindelig dieseludstødning. Det tyske magasin Der Spiegel konkluderede i en artikel i efteråret, at »ultrafint støv bringer folk i nærheden af lufthavnen i fare«.

13 medarbejdere i Københavns Lufthavn har fået kræft anerkendt som arbejdsskade, men de skadelige partikler stopper desværre ikke ved hegnet ind til lufthavnen. Partiklerne kan spredes i op til 16 km.

Electrofuel, som Københavns Lufthavn fremhæver som en fremtidig løsning, er nok ikke lige på trapperne, og det hjælper heller ikke os borgere på Amager, at selve driften af lufthavnens bygninger er blevet CO2-neutral.

Før der politisk tages stilling til en eventuel udvidelse af Københavns Lufthavn, må de sundhedsmæssige konsekvenser for de omkring 200.000 borgere, som bor på Amager, undersøges grundigt.

Helene Bach og Maria Kjærsgaard Sørensen, borgergruppen CPH uden udvidelse

Læs også
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Steen K Petersen
  • Thomas Tanghus
  • Anker Heegaard
  • Poul Erik Riis
Steen K Petersen, Thomas Tanghus, Anker Heegaard og Poul Erik Riis anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steen K Petersen

Tak til Helene Bach og Maria Kjærsgaard Sørensen, for jeres gode og relevante debatindlæg, spændende de kommende år at følge dette emne.