Kommentar

Alternativet kommer styrket ud af krisen – vi kan noget med dialogkaffe

Informations artikel om Josephine Fock er ikke et portræt, men en ensidig dækning, der har en mangelfuld beskrivelse af det kaos, hun som leder skulle navigere i. Der tages heller ikke højde for gruppedynamikker og svigtende hukommelse, skriver medlem af Alternativet Jeppe Hansen i dette debatindlæg
Josephine Fock var leder af Alternativers folketingsgruppen i en periode hvor partiets politiske sekretatiat var meget sammensat, og lederskab kan skabe personkonflikter. Det sker over alt.

Josephine Fock var leder af Alternativers folketingsgruppen i en periode hvor partiets politiske sekretatiat var meget sammensat, og lederskab kan skabe personkonflikter. Det sker over alt.

Ida Guldbæk Arentsen

29. februar 2020

Information bragte den 22. februar på forsiden den stort opsatte artikel »Portræt af Josephine Fock: »Hun slæber et spor af konflikter efter sig« af journalisterne Martin Bahn og Ulrik Dahlin.

Artiklen tegner et næsten entydigt billede af en småhysterisk ledertype. Det er dog ikke et »portræt« med en så ensidig dækning af en person.

Flere spørgsmål trænger sig på: Er artiklens skæve tilgang udtryk for en manglende forståelse af den faktiske gruppedynamik i Alternativets folketingsgruppe i 2015-2017?

Eller er der tale om spinarbejde fra kredsen omkring Uffe Elbæk, som havde udset en anden til at overtage ledelsen?

Artiklen kommer ikke tæt nok på den virkelighed, der udspandt sig 2015-2017 til, at man kan fornemme det. At lave et portræt kræver en mangefacetteret tilgang, som ikke ses i artiklen. Det er journalistisk kritisabelt, og en korrektion er på sin plads fra Information.

Der er angiveligt brugt 23 kilder, som nok er krydstjekket, og på den måde bekræfter oplevelser. Det er almindelig journalistisk grundighed. Men er det nok?

Det kan nemt blive til et ekkokammer, man refererer fra, og en dybgående research kræver, at man går meget bredere ud, end artiklen gør. Rygter opstår nemt i grupper. Det er en almindelig del af en gruppes dynamik, og næsten ingen er sig det bevidst – og hukommelsen kan snyde én. Oplevelserne ligger tre til fem år tilbage.

Artiklen omtaler, at Fock skulle have »rusket i folk«. Det er the smoking gun i artiklen. Men holder det?

Jeg har førstehåndskendskab til flere personer, der på Rygters Büro blev ’rusket’. Den første oplevede ikke selv at blive rusket. Der blev taget fat i et par sekunder under albuen og ikke mere. Information ønskede ruskeriet bekræftet, men fik det i stedet afkræftet.

Den anden har slet ikke oplevet noget fysisk og afkræftede det over for Information. Information skriver i artiklen om den første, at der var tale om ruskeri, da flere har bekræftet det. Et klart eksempel på, at rygter opstår og spredes, godt hjulpet på vej af den gruppes selvforståelse, man er en del af.

Hvis den samme falske konfliktvinkel er anvendt på de øvrige kilders udsagn, så falder artiklen helt til jorden. Det er overraskende at se fra den ellers seriøse avis, som jeg abonnerer på.

Konteksten mangler

En stor mangel i artiklen er, at der ikke er en beskrivelse af det kontekstuelle i forhold til de udsagn, der danner baggrund for artiklen. Hvad var det for en situation, der var i Alternativets politiske sekretariat, PS, i årene 2015-2017?

Fock var leder af folketingsgruppen, og lederskab kan skabe personkonflikter. Det sker over alt. De var en meget bredt sammensat gruppe, hvilket ikke gør det nemmere; folkevalgte, ansatte og frivillige, i aldre fra 15-70 år.

Der var mange unge frivillige, som Uffe Elbæk godt kan lide det, der deltog i projekter. Der var en del kaospiloter iblandt, en uddannelse Elbæk selv startede i 1991. De hjalp ham med at blive valgt til Folketinget som radikal og derefter med at danne Alternativet. De fik jobs i PS.

Der var i perioder en kaotisk tilstand på Den Grønne Gang, hvor Alternativet holder til på Christiansborg, i perioden frem til november 2017.

Der var store spændinger i medarbejderstaben, nogle klagede over den grænseoverskridende festkultur, seksuelle tilnærmelser m.m. Det skete blandt andet i en mail til Fock.

Kaospiloterne har lært at agere i kaos og »opnå det umulige« – de er fra uddannelsen skolede til at bryde sædvanlige grænser, kaldet »disruption«, og det var i dette setup af unge, uprøvede frivillige og grænsebrydende ansatte og en gruppe af i øvrigt ret forskellige folkevalgte, at Josephine Fock skulle forsøge at finde en fælles retning – og udvikle strategier og politik. Hun var strukturrettet og skulle agere i en kaoskultur.

Det gik helt galt med skandalerne i medierne i sommeren og efteråret 2017, og Alternativets daværende gruppeformand, René Gade, blev sat til at undersøge det. Flere af Elbæks tropper stoppede derefter i sekretariatet.

René Gade skrev på Twitter den 29. november 2017, at »der var ledelsessvigt, og at der blev handlet på det«. Orden genoprettet? Det bliver den vel aldrig helt – da der er dynamik i grupper. Men den aktuelle situation blev behandlet eksemplarisk.

Silas Harrebye, lektor, demokratiforsker og medlem af hovedbestyrelsen i Alternativet fra 2014-2015, anbefaler i Information den 21. januar et opgør med stifteren af partiet – et »fadermord«.

Det bliver interessant at se Elbæks ageren i den kommende tid, nu hvor han er menigt medlem af folketingsgruppen, der har udtrykt fuld tillid til Fock og vil samarbejde. Elbæk har dog undsagt Fock i medierne de seneste dage. Hans loyalitet ligger tydeligvis hos Nordqvist, og hovedbestyrelsen har en større opgave foran sig.

Hovedbestyrelsen omtaler fælles tilgang til ledelse og arbejdsmiljø og inviterer de anonyme kilder til at henvende sig, til noget kaffe forstås. De kan noget med dialogkaffe i Alternativet og ser ud til at komme styrket ud af denne kortvarige krise. Godt at se, at der blev valgt en grundig opfølgning på det underlødige »portræt« i Information.

Jeppe Hansen, medlem af Alternativet, valgt til bestyrelsen i Storkreds Nordsjælland 2015-2017. Han har været frivillig politikudvikler for flere ordførere

Kommentar fra redaktionen

Jeppe Hauberg Hansen skriver blandt andet, at Information har taget kontakt til en kilde, der har afvist, at han skulle være blevet rusket, men at Information alligevel har skrevet i avisen, at kilden er blevet rusket. Af hensyn til Informations kilders ønske om at være anonyme kan Information ikke komme ind på, hvem vi har talt med eller ikke har talt med til artiklen. Men vi kan afvise Hansens udlægning.

»Hun har været fuldstændig overfusende og intimiderende i sin opførsel,« siger et tidligere folketingsmedlem om Josephine Fock.
Læs også
»Jeg var bange for hende, men brændte så meget for projektet, at jeg følte mig nødsaget til at blive,« siger Fanny Broholm om Alternativets nye leder, Josephine Fock. »Hun har overfuset mig for bagateller og mistænkeliggjort mine motiver, og hun kommer meget tæt på én fysisk.«
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Fødevarestyrelsen Mørkhøj
  • Arne Thomsen
  • Eva Schwanenflügel
Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Arne Thomsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Information vælger en bringe artiklen med en disclaimer "vi kan afvise Hansens udlægning":
Det er bemærkelsesværdigt.
Der er 4 kilder til "ruskeri", og 2 personer skulle være blevet rusket. Begge har tilbagevist at være blevet rusket. Det har jeg fra personerne selv.
Informations "portræt" 22.02 nævner ruskeri, men da det er afkræftet, er der ikke grundlag for det.

Nis Jørgensen, Anina Weber, Arne Thomsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Man ved snart ikke om man skal le eller græde
Et står klart: alternativets alternative ledelsesstil har spillet fallit.
Man har naivt troet, at det var muligt at gå ind i politik uden at tænke taktisk.
Det det skulle være slut med de kyniske kalkulationer, de gustne overlæg og de skjulte dagsordner, alt skulle være transparent og åbnet.
Resultatet blev alle kamp mod alle.
Alternativet har mistet sin uskyld. De er nødt til at erkende at politik også handler om kampen om magten, om at erobre den og om at fastholde den - selvfølgelig samtidig med at man kæmper for det man tror på.
Jeg vil anbefale de alle læser Machiavellis 'Fyrsten'. Man kan ikke få succes i politik uden en vis portion kynisme. Velkommen til virkeligheden.

For mig ser det ud som, at redaktionens IKKE underbyggede afvisning af Jeppe Hauberg Hansens VEL underbyggede kritik af bladets involverede journalister placerer d'herrer UNDER det presseetiske lavmål!
Vil Informations ledelse virkelig være dette bekendt overfor sine læsere?

Ole: Det er jeg nu ikke så sikker på, at du har helt ret i.
Jeg kan i hvert fald foreløbig ikke udelukke, at journalister på Information er en del af problemet.

Arne:
Det vel ikke Informations eller andre mediers opgave at dømme om, hvad der er op og ned i denne sag, men derimod at give plads til debat. At Alternativet politikere vælger at skændes i medierne er deres valg. Men det er trist at opleve. Der er i den grad brug for et parti der kæmper for den grønne omstilling og bruger alle sine kræfter på det i stedet for på personfnidder. Jeg kender ikke Josefine Foch og jeg er heller ikke interesseret i hendes person og det tror jeg heller ikke hovedparten af dem der har stemt på alternativet er, for os drejer det sig om sagen. De evt. problemer der måtte være med Fochs ledelsesstil bedes de ordne intern uden at involvere resten af kongeriget - tak!
Før de lærer det, har dette parti ingen fremtid.

Ole:
Det er jo nok Josephine Fock - og ikke Foch - du mener :-)
Jeg mener, hun allerede har fremført, at det er den brede mobilisering i klimakampen, hun prioriterer - hvis hun ellers kunne få arbejdsro - en aktivitet, som de andre partier forsømmer.
Den nuværende ballade skyldes jo, at fortrinsvis anonyme med bl.a. Informations journalisters hjælp EFTER det medlemsdemokratiske valg anklager hende for flere år gamle hændelser, som endda benægtes af "ofrene".
Dét er efter min mening UNDER lavmålet af etik.
Hovedbestyrelsen i Alternativet, partiets øverste myndighed, vil i kommende uge lytte til - og vurdere - angribernes påstande, og Josephine Fock har erklæret at ville gå i dialog med klagerne.
Så er der da ingen rimelighed i, at Informations journalister fortsat fremturer med tvivlsomme - ja, vist endda falske anklager!