Kronik

Mit barndomshjem i ghettoen er åbenbart ikke værdigt til at eksistere

I Danmark er hjemmet kun ukrænkeligt for de udvalgte, og mine forældre er ikke blandt dem, fordi de bor i en ghetto. Deres hjem skal rives ned, fordi politikerne ikke har overvejet, at deres ideologier rammer virkelige mennesker, skriver Andreas Gamél von Benzon i dette debatindlæg
Jeg benægter ikke, at der er problemer i de såkaldte ghettoer. Men jeg har umådeligt svært ved at se, hvorfor og hvordan nedrivningen af virkeligt eksisterende menneskers hjem skulle hjælpe på noget som helst, skriver kronikøren

Jeg benægter ikke, at der er problemer i de såkaldte ghettoer. Men jeg har umådeligt svært ved at se, hvorfor og hvordan nedrivningen af virkeligt eksisterende menneskers hjem skulle hjælpe på noget som helst, skriver kronikøren

Sarah Hartvigsen Juncker

21. februar 2020

Jeg er 32 år og bor på Nørrebro i en andelslejlighed sammen med min kæreste og mine tvillingedrenge på knap to år. Jeg har to bachelorgrader og en kandidatgrad i statskundskab og arbejder med implementering af it-systemer i en kommune. Det er efter sigende ret godt gået for en type som mig.

Jeg er nemlig opvokset i en ghetto. Og en langt større andel af børn af ufaglærte forældre opnår kun en grundskoleuddannelse sammenlignet med børn af højtuddannede forældre ifølge VIVE. Studerende, der læser for eksempel statskundskab i København har statistisk set mellem 14 og 21 gange så stor sandsynlighed for at være akademikerbørn end børn af ufaglærte arbejdere. Det viste Jens-Peter Thomsen i sin ph.d.-afhandling fra 2008.

Med andre ord havde jeg statistikkerne for den tilværelse, jeg har opnået, ret meget imod mig. I ghettoerne er folk nemlig dårligt uddannede, arbejdsløse, kriminelle og udsatte.

Det har politikerne i hvert fald brugt meget af deres tid på at overbevise os om, og det er derfor, at et flertal i Folketinget i november 2018 vedtog den såkaldte Ghettoplan, der indeholder det meget omstridte initiativ, der gør, at en del af boligerne i de udsatte områder på ghettolisten nu skal rives ned. Det er for beboernes egen skyld. Nu skal samfundet nok tage sig af dem.

Der bor mennesker i ghettoen

Jeg har dog længe tænkt på, om politikerne, der vedtog denne ghettoplan, overhovedet har overvejet, at deres ideer og ideologier faktisk rammer virkelige mennesker. Mennesker af kød og blod, der også drømmer og sanser. Lad mig konkretisere, hvad jeg mener.

Mine forældre bor stadig i den samme lejlighed i den ghetto, som jeg voksede op i. De tog sig af mig i min barndom, vuggede mig, da jeg skreg af kolik, puttede mig, når jeg var træt efter dagpleje, læste godnathistorie for mig og kyssede mig på panden.

De er bedsteforældre til mine børn, svigerforældre til min kæreste og min mor og far. De betyder noget for det engang lille barn, der stadig som voksen har brug for og modtager deres omsorg og kærlighed. Mine børns første jul blev holdt i den lejlighed, der nu måske skal rives ned. De har aldrig bare været førtidspensionisten eller den ufaglærte arbejder, som politikerne ellers ynder at kalde dem for at have et påskud for at tale og handle hen over hovedet på dem.

Jeg benægter ikke, at der er problemer i de såkaldte ghettoer. Men jeg har umådeligt svært ved at se, hvorfor og hvordan nedrivningen af virkeligt eksisterende menneskers hjem skulle hjælpe på noget som helst.

For de problemer, der kan identificeres i ghettoerne, handler naturligvis om alt muligt andet end det hjem, man bor i. Arbejdsløshed, manglende sprogkundskaber, stofmisbrug, som igen handler om andet end stofferne osv.

Problemernes rødder er vidt forgrenede, men det handler ikke om folks hjem. I bedste fald er det en eklatant forveksling af sammenhæng og sammenfald at tro andet. I værste fald er det en kobling med decideret onde bagtanker.

For alle problemerne er kun den ene og mest omtalte side af ghettoerne. De er også beboet af mennesker som mine forældre. En far, der er træner for sin søns fodboldhold, en mor, der smører madpakkerne hver morgen, mennesker, der tager sig af deres nærmeste, så godt de kan. Mennesker fyldt med kærlighed og tvivl om deres formåen her i tilværelsen. Præcis som alle andre steder i Danmark.

De menneskelige nuancer er de samme på Nørrebro som i Rungsted – både de smukke sider og de grimme sider findes alle steder, hvor der er mennesker.

Min barndom rives ned

Med en akademisk uddannelse, et fast job og mulighed for boligkøb i København skulle jeg have mit på det tørre. Ting og penge. Det er sådan, vi kan lide at måle menneskers værdi. Så hvad brokker jeg mig over?

Jovist har jeg trodset alle odds, men ghettoplanen understreger, at jeg aldrig vil passe ind nogen steder.

Til daglig omgås jeg mennesker og har en tilværelse, hvor lån af tre-fire millioner kroner, køb af sommerhus eller lejligheder til ens børn eller valg af den ene eller den anden eliteuddannelse udgør eksempler på typiske bekymringer. Jeg går rundt i skjorte på arbejde og taler om forandringsledelse, working poors og det absurde i den verdensomspændende formueakkumulation med mine kolleger.

Jeg lever på alle måder et højere middelklasseliv. Men ingen af mine venner, bekendte eller kollegers barndomshjem er i risiko for at blive jævnet med jorden. Hver evig eneste dag føler jeg mig som en indvandrer i en socialklasse, det aldrig var meningen, jeg skulle havne i.

For det er ikke kun boliger, der rives ned. Det er også min barndoms vugge og mit ophav, der annulleres. Selv uden en fysisk nedrivning – mine forældre kan jo være heldige – er det min følelse af værdighed, der er blevet angrebet. Har jeg noget at skulle have sagt i et samfund, der mener, at mit ophav ikke burde findes?

Jeg kan endda kun rigtigt tale på vegne af mig selv og min egen knægtede stolthed, som nu dagligt rumsterer i baghovedet i min færden på kontoret, men det er kun sekundært i forhold til dem, som ghettoplanen direkte påvirker.

Tænk på den grundlæggende usikkerhed, som ikke kun mine forældre, men alle de mennesker, der bor i ghettoerne, skal gennemleve, indtil de ved, om deres hjem bliver nedrevet. Tænk på det, de går igennem, når det faktisk sker.

Fortjener mine forældre og deres venner ikke mere respekt? Hvorfor skal mennesker ydmyges på denne måde?

Hjemmets ukrænkelighed

Ghettoplanen er ikke kun et personligt og konkret angreb på mig. Den er også et anslag mod min tro på retfærdigheden i det danske samfund.

Grundlovens ord om, at hjemmet er ukrænkeligt, gælder tilsyneladende kun for de udvalgte. Det overstiger min forstand, at netop dette absolut selvmodsigende faktum ikke er blevet kritiseret sønder og sammen af meningsdannere i det såkaldt liberale demokrati Danmark. Men svaret giver måske nok sig selv: Også i holdningsstanden bliver underklassen overset.

Jeg er med vedtagelsen af ghettoplanen blevet hjemløs. Mine rødder, det kød og blod, de grusstier og børneværelser, jeg kommer af, bør åbenbart ikke findes. Samtidig kan jeg kun skamme mig over, at mennesker med samme lange titel på CV’et som mig gennemfører en nedrivning af uskyldige menneskers hjem. Ved I ikke bedre? Er I så virkelighedsfjerne?

Jeg skal nok lade være med at gå på gaden og lave andre typer af oprør. Men jeg kommer aldrig til at betragte mig selv som en del af et samfund, der i ly af et abstrakt begreb om integration behandler min familie og mine medmennesker som undværlige ting uden ønsker, behov og drømme.

Min splittede tilværelse har nemlig lært mig en vigtig ting: Vi skaber ikke et bedre samfund ved at rive bygninger ned, men ved at rive barriererne for gensidig menneskelig forståelse ned.

Andreas Gamél von Benzon er akademisk medarbejder i en kommune.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Klaus Lundahl Engelholt
  • Elisabeth Andersen
  • Carsten Mortensen
  • Randi Christiansen
  • Lasse Glavind
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Christian Mondrup
  • Vivi Rindom
  • Per Selmer
  • Bjarne Andersen
  • Troels Ken Pedersen
  • Anders Reinholdt
  • Lise Lotte Rahbek
  • Viggo Okholm
  • Kim Folke Knudsen
  • ingemaje lange
  • Malan Helge
  • Flemming Berger
  • Ellen Jeppesen
  • Per Klüver
  • Anne-Marie Krogsbøll
  • Hans Ditlev Nissen
  • Poul Anker Sørensen
  • susanne christensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
  • Jens Frederiksen
  • Ulla Blok Kristensen
  • Søren Andersen
  • Maria Francisca Torrezão
  • Bent Gregersen
  • Per Torbensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Steffen Gliese
  • Dorte Sørensen
  • Ebbe Overbye
  • Bjørn Pedersen
  • Ejvind Larsen
  • Anker Nielsen
  • Hans Larsen
  • Michael Larsen
  • Kenneth Jacobsen
  • Carsten Munk
  • Nike Forsander Lorentsen
Klaus Lundahl Engelholt, Elisabeth Andersen, Carsten Mortensen, Randi Christiansen, Lasse Glavind, Bjarne Bisgaard Jensen, Christian Mondrup, Vivi Rindom, Per Selmer, Bjarne Andersen, Troels Ken Pedersen, Anders Reinholdt, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Kim Folke Knudsen, ingemaje lange, Malan Helge, Flemming Berger, Ellen Jeppesen, Per Klüver, Anne-Marie Krogsbøll, Hans Ditlev Nissen, Poul Anker Sørensen, susanne christensen, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Jens Frederiksen, Ulla Blok Kristensen, Søren Andersen, Maria Francisca Torrezão, Bent Gregersen, Per Torbensen, Maj-Britt Kent Hansen, Steffen Gliese, Dorte Sørensen, Ebbe Overbye, Bjørn Pedersen, Ejvind Larsen, Anker Nielsen, Hans Larsen, Michael Larsen, Kenneth Jacobsen, Carsten Munk og Nike Forsander Lorentsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Nike Forsander Lorentsen

@Andreas Gamél von Benzon. Tak, før en fin artikel, og med at sætte fingeret på et ømt punkt, afhumaniseringen af en bestæmt gruppe mennesker.

Hanne Juul-Olsen, Ole Frank, Lone Hansen, Arne Lund, Karen Grue, Klaus Lundahl Engelholt, Elisabeth Andersen, Mogens Holme, Karsten Aaen, Pia Nielsen, Carsten Mortensen, Rikke Nielsen, Vang Bach, Marianne Schlichter, Randi Christiansen, Lasse Glavind, Bjarne Bisgaard Jensen, Jonna Jensen, Gunner Olesen, Allan Stampe Kristiansen, Bjarne Andersen, Troels Ken Pedersen, Christel Gruner-Olesen, Anders Reinholdt, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Malan Helge, Flemming Berger, Kim Folke Knudsen, Hanne Ribens, Ellen Jeppesen, Per Klüver, Anne-Marie Krogsbøll, Poul Anker Sørensen, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche, Susanne Kaspersen, Steffen Gliese, Dorte Sørensen, Bjørn Pedersen, Ejvind Larsen, Rolf Andersen, Ete Forchhammer , Gitte Loeyche og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Tusind tak, Andreas.

Det er en meget fin skildring til nærmere eftertanke, som du her giver. Både du og jeg ved selvfølgelig, at ikke alle i "ghettoen" har samme statement som dig. - For der er altså stor spredning i baggrund, valg af uddannelse, valg af erhverv - eller blot i erhvervsfrekvensen. Men det er der faktisk også udenfor "ghettoen".

- Uanset "ghetto" eller ikke bliver nogle unge altså normbrydere, medens andre bliver forbrydere. Og netop dette faktum bør stille moralske krav til de politikere, der har stemt for den såkaldte "Ghetto"-lov, der på ganske afgørende vis griber ind i så mange menneskers livsgrundlag og livsværdier.
- Hvorfor egentlig?
- Hvad vidste de egentlig om dette?
- Og hvilke viden opsøgte de aktivt selv?

For det var vel ikke en bandwagon effekt, hvor nogle svagt fungerende og stupide højre-ekstreme politikere råber op, og andre populistiske politikere blot følger. Og når de endelig stopper op og overvejer, så er det for sent at ændre noget uden at tabe ansigt.

Ud over alle de menneskeskæbner man hermed påvirker ganske negativt - herunder også den reelle overtrædelse af FN´s børnekonvention, er der jo også den samfundsmæssige skade, som disse politikere har gjort sig skyldige i.

Danmark mangler arbejdspladser, og det er politikernes ansvar. Men arbejdstagerne i Danmark mangler også mobilitet til at flytte efter jobbene. - Dels fordi der er mangel reelle ægtefælle-jobs, men især også fordi, der er katastrofalt stor mangel på boliger at flytte ind i. Og også dette er politikernes ansvar.

Derfor er det ganske underligt, meget lidt fremsynet og økonomisk helt forkasteligt, at de samme såkaldte "ansvarlige" politikere nu vil rive anvendelige boliger ned - og hen over hovedet på borgerne.

Ole Frank, Lone Hansen, Mogens Holme, Karsten Aaen, Carsten Mortensen, Rikke Nielsen, Marianne Schlichter, Randi Christiansen, Jonna Jensen, Gunner Olesen, Allan Stampe Kristiansen, Bjarne Andersen, Christel Gruner-Olesen, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Flemming Berger, Kim Folke Knudsen, Steffen Gliese, Hanne Ribens, Per Klüver, Anne-Marie Krogsbøll, Poul Anker Sørensen, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche, Susanne Kaspersen, Bent Gregersen, Nike Forsander Lorentsen, Ejvind Larsen, Rolf Andersen, Kim Houmøller, Ete Forchhammer og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Der ligger en lille/stor hund begravet i billedet af det samfund, der med vold og magt skal integreres ind i. Som om alle vi gammel-danskere var velintegrerede der... Endnu et eksempel på at når kvantitet (stemmer) trumfer kvalitet (fx respekt, humanistisk livssyn osv.), går det galt. I dette tilfælde ikke kun teoretisk... En ringe trøst for dem der bli'r tromlet ned.
Tænk, hvis kun love baseret på konkret, relevant viden overhovedet kunne blive behandlet og derefter evt. vedtaget i Folketinget!

Ole Frank, Randi Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Lise Lotte Rahbek, Kim Folke Knudsen, Hanne Ribens, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche, Susanne Kaspersen, Nike Forsander Lorentsen, Gert Romme, Ejvind Larsen og Rolf Andersen anbefalede denne kommentar
Ole Lund Petersen

For det første, når det er så dejligt at bo i et socialt udsat boligområde hvorfor vælger man det så fra selv? Bare fordi man har boet et sted betyder det jo ikke, at der kan være mange grunde til at udtynde et udsat boligområde ved at rive nogle boliger ned. Dem der beslutter en nedrivning er lejerne selv igennem de valgte bestyrelser. Det glemmer man ofte. At regeringen har sat fokus på de almen boligers situation, hvor de står med hele integrationsindsatsen og skal løse boligudfordringerne for de hjemløse, modtage flygtninge og skal sørge for den ældre boligmasse bliver renoveret, alt sammen betalt af lejerne og ikke af andelsbolig- eller ejerboligerne.
Hvornår hørte man, da Fogh regeringen i forbindelse med skattereformen som stjal over 10 milliarder fra lejerne gennem Landsbyggefonden, penge som de ældre almene boliger mangler i dag til renoveringer, var der nogen fra den veluddannede klasse som råbte op? Næ de fik glæde af den gennemførte skattepolitik fra 2002 som har medført indkomstskattelettelser for mellem 27.300 kr til 36.000 kr (AE rådet) pr indbygger pr. år som især er kommet de rige til gode.
Hvornår er ens bolig ukrænkelig? Samfundet kan ved ekspropriere altid nedlægge boliger hvis det tjener samfundsvellet, Boliger i den almen boligsektor bliver allerede i dag lagt sammen, så nogle beboere må flytte til andre steder i forbindelse med helhedsplaner, besluttet af beboerne.
Mange som skriver om “ghettoplanen” bor der ikke, eller har valgt de almene boliger fra, så det er en noget billig baggrund at komme med indsigelser nu, hvor de almen boliger i de sidste 20-30 år har kæmpet med parallelsamfund, her fik vi ikke megen opbakning fra ejerne af boliger. De gemte sig og valgte de almene boliger fra, så kunne vi andre med et socialt engagement på handlingsplaner tage kampen, ved at vælge et non profit boligtilbud til.
PS er formand for et alment boligselskab.

Therese Hagen, Flemming Olsen og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
Kim Houmøller

Der mangler tusindvis af boliger til lavtlønnede/pensionister som i stedet må hutle sig igennem, som de bedst kan. De er ikke en del af samfundet længere, men må sove på sofaer hos familie og venner. En bekendt af mig som er invalidepensionist, er blevet tvunget til at flytte ind hos sin mor i en lille 2v i Vanløse. Hvidovre kommune som skulle hjælpe har intet gjort, selv om hun står på en akut liste. Er man på førtidspension er fremtiden på en sofa og med en kommode i et hjørne fremtiden.

Ole Frank, Lone Hansen, Mogens Holme, Karsten Aaen, Carsten Mortensen, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Vivi Rindom, Gunner Olesen, Allan Stampe Kristiansen, Bjarne Andersen, Malan Helge, Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche, Susanne Kaspersen, Bent Gregersen, Steffen Gliese, Gert Romme og Ejvind Larsen anbefalede denne kommentar
Kenneth Jacobsen

Politikerstanden mangler at tage ansvar for at have skabt det problem, de fingerer at ville løse! Københavns kommune har flyttet uønskede mennesker fra brokvartererne ifm byfornyelsen (beboerfornyelsen) ud til feks Tingbjerg, hvor jeg er opvokset. Man byfornyede, aka satte huslejen op til feks det dobbelte, og tilbød så lejligheder til overkommelig husleje i det almene. Og i takt med at vi lærte, at alle landets problemer skyldtes "de fremmede", valgte mange at sige nejtak, når de så antallet af fremmedartede efternavne i opgangen, hvor de blev tilbudt lejligheden. Hvorfor koncentrationen naturligvis eskalerede. Desuden flyttede kommunen i stor stil sine stofmisbrugere til de lejligheder, de havde råderet over - og skabte hermed en pusherstreet. Trods alle advarsler. Men nu var de jo ude af syne i de pæne kvarterer inde i byen.
Og så kommer politikerne bagefter rendende og vil fikse de problemer, de selv har skabt. Kosteligt. For man forstår, at det må være noget ved disse mennesker, den er galt med. De bor jo i ghetto! De har dannet parallelsamfund! De vil ikke Danmark!

Ak ja, hvilken løgn. Tager vi "de fremmede", så jo: der er nogle skidtfolk imellem, som laver ballade og sælger stoffer etc. Men den altovervejende majoritet skaber ingen problemer - og har de problemer, løses de ikke ved at ghettoficere deres liv. Desuden tilhører de 117 forskellige etniske grupper med tilsvarende forskellige baggrunde, sprog og kulturer. Så stimler de enkelte smågrupper sammen, er det kun naturligt. Ligesom danskere i udlandet. Drømmen om det homogene samfund har altid været en drøm hos nationalistiske fantaster. Det har aldrig eksisteret.

Så hvad er egentlig på spil for politikerne? Der er det sociale, som kronikken beskriver glimrende. De fattige skal ikke tro, at de har rettigheder. Og er de fremmede, så dobbelt op. Er de endog muslimer, kan det ikke blive bedre. Men jeg tror, at der er mere i det, ja at alt dette kun er røgslør for det egentlige. Det handler om at få en undskyldning til at ændre den almene boligsektor, som har været en torn i øjet på folk som vores forrige boligminister Ole Birk Olesen. Tingbjerg er bygget af den kendte arkitekt Steen Eiler Rasmussen. Som et mønsterbyggeri: tidligere besøgte byplanlæggere fra udlandet to byggerier i kbh for at finde inspiration: Tingbjerg og Christiania. De kørte i 8eren fra det ene til det andet. Tingbjerg er fredet. Men det har man nu omgjort, fordi det nu er udnævnt til at være en ghetto. Henover hovedet på det beboerdemokrati, som ellers har været så veludviklet just i denne bydel. Nu skal der "byfortættes": bygges boliger på allehånde legepladser, naturområder og parkeringspladser. Hvad der altså blev bygget som et åbent, grønt og luftigt alternativt til brokvartererne, skal nu fyldes op. Ikke mindst af velhaverlejligheder. For i omgangen med de ressourcestærke blir taberne vel løftet, ikke sandt? Og nå ja, så er der vel også nogle der tjener på hele denne manøvre: entreprenører, boligspekulanter, advokater etc etc. Tro ikke at dette sker for beboernes blå eller brune øjnes skyld!

Ole Frank, Lone Hansen, jens rasmussen, Elisabeth Andersen, Mogens Holme, Rolf Andersen, Randi Christiansen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Troels Ken Pedersen, Christel Gruner-Olesen, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Ete Forchhammer , Anne-Marie Krogsbøll, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche, Susanne Kaspersen, Andreas Gamél von Benzon, Kim Houmøller, Steffen Gliese, Martin Mortensen og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er dejligt, at sagerne endelig bliver diskuterede ud fra faktiske forhold og ikke ideologiske fantasifostre.
Kenneth Jacobsen griber endog fat i det vigtigste: at politikerne systematisk har forladt princippet for velfærdssamfundet, hvor man betaler og ser glade ud, når samfundet i øvrigt løser sine opgaver - og så i eget, offentlige regi løser sine egne opgaver, der f.eks. består i kommunale udlejningsejendomme, hvor man kan bringe udsatte under tag, uden at rapse beboerejede boligforeningers ejendom. Det var første skridt i en skidt udvikling, hvor staten under NPM begyndte at tage sig betalt for at yde den støtte, som netop skulle være 'gratis', skattefinansieret og på de præmisser, som de aktive borgere definerede, ikke ministeriets.
Til Ole Lund Petersen vil jeg til gengæld sige: gå af! Giv plads til nogle, der vil kæmpe for lejerne og ikke bare agere embedsmænd i yderste led for beskidte politiske beslutninger, der går imod alt, hvad vi reelt ønsker for vores samfund: Frihed, lighed og solidaritet. Når det kan lade sig gøre, skyldes det kun, at alt for mange ikke har opdaget, hvor undergravet denne folkelige og ligefremme ideologi er blevet kuppet af en revanchistisk overklasse.
Og her kommer min pointe: dét er virkeligt mærkeligt, for kronikøren er måske nok en sjælden blomst nu, men når vi har så uddannet en befolkning, skyldes det jo, at virkeligt mange i min generation og de to generationer før fik mulighed for at tage uddannelser på højt niveau.
Så de folk, der sidder med beslutningerne og træffer de dumme, grimme uanstændige valg, er blot to slægtled fra at være nøjagtigt i samme båd som Andreas Gamél von Benzon.

Ole Frank, Mogens Holme, Karsten Aaen, Carsten Mortensen, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Kim Folke Knudsen, Per Klüver, Carsten Munk, Anne-Marie Krogsbøll, susanne christensen, Eva Schwanenflügel, Birgitte Gøtzsche og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar

@ Ole Lund Petersen,

Jeg syntes, det er et mærkeligt indlæg, du har.

Du starter f.eks. ikke dit argument, for det, du tydeligvis står for, ved begyndelsen på den politik, der har ført til den nuværende situation, men et godt stykke inde i selve fasen.

Og ja, jeg var/er også forarget over Fogh Rasmussens tyveri fra Landsbyggefonden. Og jeg er i det hele taget forarget over, politikerne tilegnelse af penge, uanset om det er penge til Satspuljen, eller penge fra de daværende sygekasser, aldersrente-fonde og abonnement-ejede teleselskaber, men det er slet ikke det, denne sag drejer sig om.

Til gengæld kan man diskutere, hvad borgernes levemåde egentlig vedkommer landets politikere. F.eks. i Forbundsrepublikken har man store grupper af tyrkiske indvandrere, der har dannet deres egne byfællesskaber med egne butiks- og restauntmiljøer, og jeg har faktisk aldrig hørt fra tyske politikere, at disse parallelsamfund udgør noget problem for dem.

Ole Frank, Karsten Aaen, Henriette Bøhne, Carsten Mortensen, Rolf Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Bjarne Andersen, Flemming Berger, Kim Folke Knudsen, Carsten Munk, Anne-Marie Krogsbøll, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel og Birgitte Gøtzsche anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Gentrificering.
Segregation.
Diskrimination.
Grundlovsstridighed.
Lovløshed.
Dehumanisering.

Hvor skal vi hen, du dér politiker ?!?

Vi har ikke demokrati, men plutokrati.
Ideologi, mavefornemmelser og stemmemaksimering er essensen.

Skidevære med folk. De er der bare for at krydse af hvert fjerde år.
De er der bare for at bringe dig til magten.

Ikke?

Ole Frank, Klaus Lundahl Engelholt, Karsten Aaen, Rolf Andersen, Vivi Rindom, Per Selmer, Bjarne Andersen, Viggo Okholm, Flemming Berger, Malan Helge, Kim Folke Knudsen, Carsten Munk, Anne-Marie Krogsbøll og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Anne-Marie Krogsbøll

Rigtigt fint indlæg.

"Grundlovens ord om, at hjemmet er ukrænkeligt, gælder tilsyneladende kun for de udvalgte. Det overstiger min forstand, at netop dette absolut selvmodsigende faktum ikke er blevet kritiseret sønder og sammen af meningsdannere i det såkaldt liberale demokrati Danmark. Men svaret giver måske nok sig selv: Også i holdningsstanden bliver underklassen overset."

Ja, der er tale om OverDanmarks mishandling af UnderDanmark. men det er trods alt blevet anført mange gange før, at mindst ligeså samfundsskadelige ghettoer findes i Nordsjælland og andre velhaverghettoer. Personer som denne i linket - som jeg har indryk af, der bliver flere og flere af - bor næppe i en af de nedrivningsdømde ghettoer:
https://www.nrk.no/urix/tidligere-banksjef-saksokes-for-3_7-milliarder-1...

Hvem er til mest fare for samfundet - de såkaldte ghettoer, eller de såkaldte velhaverghettoer? Hvornår begynder vi at rive sidstnævnte ned og fordele beboerne til andre områder? Beboerne der kommer næppe til at surfe mellem vennernes sofaer, så det kan gøres uden nær de samme sociale ulykker..

Ole Frank, Lone Hansen, Klaus Lundahl Engelholt, Elisabeth Andersen, Mogens Holme, Karsten Aaen, Rolf Andersen, Lasse Glavind, Bjarne Bisgaard Jensen, Per Selmer, Bjarne Andersen, Lise Lotte Rahbek, Jan Bisp Zarghami, Steffen Gliese, Hanne Ribens, Eva Schwanenflügel, Per Klüver og Carsten Munk anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Kære Andreas Gamel von Benzon

Min mening om Ghettoplanen kan ikke være beskrevet bedre end gennem dit fine indlæg.

Jeg takker for, at du har givet din holdning til kende.

VH
KFK

Ole Frank, Arne Lund, Mogens Holme, Carsten Mortensen, Rolf Andersen, Lasse Glavind, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen, Lise Lotte Rahbek, Viggo Okholm, Ete Forchhammer , Eva Schwanenflügel, Malan Helge og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Fin artikel med en meget vigtig pointe. Den får mig til at tænke på en oplevelse, jeg engang havde, som kan sætte det hele i relief.

Som barn og ung boede jeg i Hellerup og havde en legekammarat og ven der boede i Emdrup/Dysegaard. En dag i slutningen af 1960erne var jeg så på vej hjem efter at have besøgt ham. Jeg stod og ventede for rødt lys ved lyssignalet Tuborgvej/Lyndbyvej på det nord-vestlige hjørne og skulle krydse Lyngbyvejen mod øst. Ved siden af mig stod en "gammel" mand.

Pludseligt begyndte han at tale til mig. Så pegede han på hjørneejendommen overfor, en femetagers bygning på det syd-østlige hjørne og så fortalte han, at "i morgen skal den rives ned", hvorefter han begyndte at græde. Det var en meget vanskelig situation for en ca. 14 års dreng at takle, så jeg husker det derfor stadig. Ejendommen skulle lade livet for den kommende Lyngbymotorvej. I dag er der, hvor den lå, en flyover, der fører trafikken fra ring II ind på Lyngbyvejen mod nord i tredjesalt højde.

Det handler ikke om trafik, men om politikere.

Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Rolf Andersen, Anne-Marie Krogsbøll, Flemming Berger, Eva Schwanenflügel, Kim Folke Knudsen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Kim Folke Knudsen

Denne artikel beskriver eksakt, hvorledes Ghettoplanen begår overgreb på borgerne her i Danmark.

Jeg har adskillige gange fordømt enhver form for etnisk udrensning. Det at tvinge mennesker væk fra deres hjem deres barndomshjem med vold og magt. Det er afskyeligt ligegyldig hvor det bliver udført og af hvem. Der er ingen højere retfærdighed, som kan rense den ugerning, som etnisk udrensning er.

Marts 1940: Fordrivelsen af næsten 1 mio finske statsborgere fra Karelen efter det russiske overfald på Finland og den blodige Vinterkrig fra november 1939 til marts 1940. På uger blev finnerne smidt ud af deres boliger og tvunget væk i lange karavaner omgivet af et iskoldt vinterlandskab. Josef Stalins værk var fuldført og Karelen revet bort fra Finland og besat af russerne.

1939-1945 Tyskernes fordrivelse af polakkerne fra deres eget land forsøget på at likvidere det polske folk og det polske samfund.

1945-1947 Fordrivelsen af næsten 10 mio tyskere fra Schlesien, Ostpreussen, Danzig, Pommern, Brandenburg Neumark ligeså under stor brutalitet. Den vilde blodtørstige hævn over en befolkning uanset personligt medansvar for det nationalsocialistiske rædselsregimente. Alle blev ramt fædre mødre børn gamle ingen gik fri for overgrebene.

1945-? Den russiske fordrivelse af mio af estere lettere og litauer fra Estland, Letland og Litauen, hvor civile borgere blev deporteret til Sibiriens KZ-arbejdslejre styret af Josef Stalins ønske om at besætte de tre selvstændige nationer en gang for alle under det kommnunistiske Sovjetunionen.

1948- nu Fordrivelsen af mio af Palæstinensere fra de steder, hvor de levede før etableringen af Staten Israel. Herunder den systematiske fordrivelse af palæstinensere fra Vestbredden for at forære jord og arealer til jødiske nybyggere. Jord der tidligere var i Palæstinensisk eje.

1990' erne Fordrivelsen af bosniere, kroater, Kosovo albanere i kølvandet på den jugoslaviske borgerkrig med folkemord som konsekvens. og vi troede alle den gang. Det kan ikke gentage sig i Europa

De historiske begivenheder er selvfølgelig overgreb der er langt værre end den hjemlige Ghettoplan.

Men den interne fordrivelse af de socialt udsatte som Ghettoplanen rummer, den har elementer af samme ideologi i sig. En myndighed der med tvang vil bestemme, hvor borgere skal bo.

Ghettoplanen er en fordrivelse af socialt udsatte borgere fra de attraktive større bysamfund forklædt i et forsøg på at skabe politisk planøkonomi ved at politikerne vil bestemme, hvem som skal bo hvor i den almennyttige boligsektor.

Her er det sukret ind i pæne forestillinger om regneark med almennyttige boliger, hvor beboersammensætningen er " alsidig " og hvor ghettobeboerne " lærer at omgås det øvrige samfund ", så de bliver rettet socialt op. Ja jeg brækker mig over retorikken, som er nedladende distanceret og jeg ved ikke hvad.

Hvis vi nu et øjeblik prøver at efterprøve Ghettopartiernes (DF+V+K+LA+S+SF) argument for denne plan i virkeligheden. Hvis en socialt udsat familie indlogeres i en stor villa i Klampenborg og får en del af huslejen betalt af kommunen ( ulade sig gørligt i virkeligheden ), så vil denne familie omgivet af velhavende klampenborg borgere helt af sig selv stige socialt op ad få job slippe af med alle sociale udfordringer og blive frie og rige på et par år. Fint ikke men har det noget at gøre med virkeligheden ??.

Nej det har det ikke: Det er ikke ens naboer, som skaffer en et job, det er ikke ens naboer, som fjerner misbrugsproblemer, manglende uddannelse, eller manglende erhvervsmuligheder. De kan måske hjælpe til afhængig af personligt engagement og interesse for deres omgivelser, men mere kan de ikke gøre.

Bliver de udsatte sociale borgere bedre stillede af, at blive smidt lidt rundt efter regnearkenes forgodtbefindende fra lejebolig til lejebolig. Nej det gør det ikke. Det gør borgerne rodløse, ulykkelige og usikre og det er med til at forarme de borgere, der ikke har meget plads i økonomien i forvejen.

Ghettoplanen er konsekvensen af DF´s årti (2010-2019), hvor de gradvist fik skubbet grænsen for, hvor meget det er muligt at moppe borgere med anden etnisk baggrund end dansk så meget at de af sig selv forlader Danmark. Så er målet nemlig nået for DF og deres vælgere. Målet helliger som sagt midlet.

Hvad der er ekstra trist ved hele denne Ghettoplan er, at den er symptom på, hvor meget DF egentligt har haft af indflydelse. For den rakte efterhånden helt over til SF. DF havde 21,1% af stemmerne, men deres politik var udliciteret til andre nyttige partier ( ikke mindst VLAK Det Blå Marionetteater ), som solgte alle borgerlige og liberale idealer for at holde DF inde i varmen. Måske 60% reel opbakning havde DF til at føre deres poltik med den udlicitering af deres standpunkter, som spredte sig til adskillige andre partier.

Det kulminerede i foråret 2019, men den danske udgave af en højrefløjsekstremist Rasmus Paludan, som foreslog den helt enkle løsning. Tøm ghettoerne for etniske beboere og deporter dem til en øde ø eller til Grønland. Det helt enkle budskab var krydret med gentagende afbrændinger af Koranen på offentlige steder, så budskabet stod helt bøjet i neon UD MED JER !

og i dette indlæg fra Andreas ser vi så nu de håndgribelige konsekvenser.

Ghettoplanen har medført, at jeg i dag har min store og dybe tvivl om det betimelige i at sætte danske politikere til at forvalte støttekroner til det almennyttige byggeri når det drives efter de her beskrevne principper. Borgere der ejer deres egne boliger enten som andelsboliger eller som ejerboliger er såfremt de ikke er belånt til op over skorstenen frie borgere, som selv bestemmer over deres ejendom. Den ret har man ikke endnu taget fra os, men vi ved efterhånden ikke med det som sker nu omkring os. Enhver liberal sjæl må sukke over tingenes tilstand her til lands.

Jeg ved godt at bankbogen ikke rækker for en familie på Kontanthjælp og lignende til at købe en andelsbolig eller en ejerbolig. Men jeg ser gerne, at der udvikles nye modeller for det almennyttige boligbyggeri, hvor beboerne selv forvalter deres midler og får en meget større direkte indflydelse på deres boligområdes fremtid, medens politikerne ja de trænger til at holde sig i skindet, hvis ikke de er i stand til at udrette andet end ulykker.

Vi skal til at tænke nyt omkring indretningen af lejeboligmarkedet. Lad andre kræfter komme til fra foreningslivet fra beboerne selv, fra beboerorganisationerne og fra de gode dele af den almene boligsektor.

Nike Forsander Lorentsen, Lone Hansen, jens rasmussen, Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Rolf Andersen, Bjarne Andersen, Viggo Okholm, Steffen Gliese, ingemaje lange, Nette Skov og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Ole Lund Pedersen:
Du kommer igen med din påstand om at det er beboernes eget valg at der skal rives boliger ned og sukret lidt ind i ondskab mod landsbyggefonden..
Det kronikken handler om og det der sker nu er ikke besluttet af beboere,men dikteret fra et folketingsflertal,hvilket vel bedst kan kaldes et direkte overgreb uden tanke for de menesker man rammer. Tænk at man som menneske der har det svært med at få arbejde eller andet kan få at vide du ikke må bo et bestemt sted,og tænk det at de mennesker som lige nu bor i Vollsmose skal se sig selv som et problem.Det er tragisk og noget svineri. jeg ved udmærket nogle gerne vil væk og måske netop fordi de pæne ser på dem som problemer ,når de bor der..

Lone Hansen, Klaus Lundahl Engelholt, Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Rolf Andersen, Carsten Munk, Vivi Rindom, Anne-Marie Krogsbøll, Bjarne Andersen, Steffen Gliese og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Og ikke nok med det, Viggo Okholm og andre: det er jo en plan, der er dømt til at mislykkes, også i den anden ende, for de beboere, man vil tiltrække, kommer jo ikke!

Ole Frank, Lone Hansen, Elisabeth Andersen, Karsten Aaen, Randi Christiansen, Carsten Munk, Viggo Okholm, Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar

Tak for dit gode og relevante indlæg om ghettoloven. Der er bare én sætning, jeg ikke forstår: "Jeg skal nok lade være med at gå på gaden og lave andre typer af oprør". Hvorfor dog ikke også manifestationer på gader og pladser?

Elisabeth Andersen, Randi Christiansen, Rolf Andersen, Viggo Okholm, Steffen Gliese, Eva Schwanenflügel, Vivi Rindom og Anne-Marie Krogsbøll anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Hvad, der er så helt igennem tåbeligt, er nedrivning af gode boliger i en tid, hvor så mange har svært ved at finde en bolig, der er til at betale.

Udskiftning af beboerklientel burde kunne ske på anden vis, så f.eks. unge studerende kunne få en bolig med overkommelig husleje.

Der er intet rationale for nedrivning - andet end privates bygge/nedrivningsentrepriser. Og så lugter det lige pludselig af korruption, den sædvanlige kombination af dumhed og korruption.

I min ungdom arbejdede jeg på det daværende vangede børnehospital i et smukt, dejligt og velfungerende byggeri bestående af lave huse. Nu hører jeg så, at de for nylig er revet ned og skal erstattes med andet byggeri, som bliver udført af polske håndværkere. Hvis kvalitetsniveauet er det samme, som bjarke ingels 8 tal på amager, er det et virkelig dårligt bytte.

Hvad er det økonomiske rationale i at nedrive gode sunde bygninger? En adfærd som jeg kan forstå, nu også hærger i tingbjerg. De ansvarlige har parkeret deres hjerner et sted, hvor der ikke er lys i pæren. Der er tale om grov, ansvarspådragende misrøgt af samfundets interesser - i et omfang vi desværre efterhånden er alt for vant til, og som er så groft, at det åbenbart er nemmest at sætte kikkerten for det blinde øje.

nils valla, Per Selmer, Nike Forsander Lorentsen, Lone Hansen, Anne-Marie Krogsbøll, Elisabeth Andersen, Kim Houmøller, Karsten Aaen, Steffen Gliese, Bjørn Pedersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det handler vel om, at man mest af alt er bange for, at der ikke er noget arbejde at lave...

Elisabeth Andersen, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

@steffen - hvis det er rationalet - hvilket man kan frygte - er der sandelig tale om ekstrem dum og korrupt forvaltning af fællesejet.

Steffen Gliese, Elisabeth Andersen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Næste år er der kommunal- og regionsvalg. HUSK ikke én stemme til de partier, der stemte for den diskriminerende ghettopakke: Alle de borgerlige - minus De radikale, SD og SF (Surrealistisk Følgesvend). SF fortjener ikke de stemme de fik ved valget, de render i røven på SD, og er parat til hvad som helst bare for at være klar til at krybe til køjes med Sosserne, når Mette Frederiksen kalder.

- glemt: Så det giver sig selv, at tilbage er EL, ALT og RV, men da RV er et vederstyggeligt neoliberalt parti, og ALT næppe klare de indre stridigheder og spærregrænsen, så er der kun EL tilbage..

Ole Frank, Eva Schwanenflügel og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Polske håndværkere fnyses der, foragten er til at føle på. Men ok det ville jo være smartere med arabiske håndværkere fra den plagede bebyggelse. De er der bare ikke eller hvad ?

jens peter hansen

Mit og naboens raftehegn blev lavet af et polsk firma med polske arbejdere med moms og hele svineriet. Et dansk firma ville kun gøre det lille arbejde sort. Jo såmænd.

jens peter hansen

Med hensyn til at kun EL er tilbage som muligt valg når kommunalvalget står for døren så er det måske en god ide at huske den skandaløse renovering af Tingbjerg, hvor den arrogante borgmester Kabell fra EL sagde at der ikke var noget at komme efter. Han havde een gang nedladt sig til at besøge området, der også ligger 7 km fra det caffelattedominerede segment i den Indre By. Der er og har været dygtige folk i EL, uheldigvis har de været tæt på at være katastrofale i København de sidste 20 år. Gode til at kritisere elendige til at administrere.

Randi Christiansen og Kenneth Jacobsen anbefalede denne kommentar

God artikel. bravo.
Der mangler i den grad synspunkter fra den side, inde fra "gettoen"

En af de store skavanker ved menneskenes måde at tænke på:
"Kun min måde tænke på, min måde leve på er værdig til at eksisterer".
Og at det der bliver skrevet i danske nyhedsmedier er så entydigt (riv gettoerne ned), tyder på Danmark er et elitært land med magten koncentreret et meget lille sted.

Der må være millioner af danskere som er født og opvokset i bolig-komplekser som Lejerbo og
lignende (og var yderst tilfredse med det)
Tænk hvis de fik tanker om at jævne pallæerne langs Strandvejen med jorden, og i stedet plante træer og frisk luft til glæde for menneskene, så ville det omtales som revolution og optøjer.
Så skal vi ikke fremover betragte forslag om getto-nedlæggelse som optøjer ?

Randi Christiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Da Morten Pape skrev sin succesroman Planen klappede hele det rette segment i hænderne. Mine tidligere elever fra Urbanplanen som var blevet sundhedsassistenter, elektrikere og anæstesilæger syntes nok at den elendighedsstemning bogen gav udtryk for var vildt overdrevet. Sådan kan von Benzons indlæg vel også forstås. Det er altså ikke så sort som nogle gerne vil gøre det til, fordi de tager udgangspunkt i deres egen oplevelse.

Randi Christiansen

Jens peter - man kunne også spørge, hvorfor løntrykkeri er blevet så udbredt, at nogen griber til sort arbejde? Du ved udmærket, at polakker arbejder under helt andre vilkår her i landet end danske arbejdere. Eller gør du?

jens peter hansen

At håndværkere lavet sort arbejde og har gjort det i mange, mange år har historisk set intet med polakker at gøre. Da jeg arbejdede i byggeriet i 60' erne og 70'erne var der masser af sort arbejde. Når polakker tjener mindre end danske håndværkere er det blandt andet fordi de kan få store fradrag. Ligesom jyske håndværkere får når de arbejder i København. For 25 år siden arbejdede masser af danske håndværkere i Berlin. De knoklede døgnet rundt i 4 dage og tog så hjem og afsted om søndagen. Hvad tror du preusserne
mente om dem ? Når en sort håndværker sådan tar godt 200 kr i timen, så tjener mere end han ville have gjort ved hvidt arbejde og skat betales der jo ikke. Det nævnte firma er indregistreret i DK og chefen bor her i landet jeg tvivler på han snyder mere end gennemsnittet. Hvad jeg undres over er den foragt der er over for polakker, en foragt der ville blive kaldt racisme hvis man havde sagt arabere i stedet. Lige med hensyn til håndværk er der desværre langt imellem de sidste, det ville ellers have været skønt.

I en konkurrencestat med perfekthedskultur kan det ikke overraske nogen at man stigmatiserer lavtuddannede, handicappede, indvandrere eller socialt udsatte på overførselsindkomst. Simpelthen fordi gennemsnitsmennesket i en sådan stat ikke bryder sig om at blive mindet om "bagsiden af mønten" da de derved bliver mindet om at de selv kan blive udsat for et socialdarwinistisk 'smiden ind under bussen'. Man kan kalde det 'ude af øje ude af sind' eller privatisering med et menneskelig ansigt (i bliver smidt ud for jeres egen skyld). Men bundlinjen er at diskrimination på baggrund af etnicitet, sociale tilhørsforhold osv. er i direkte strid med menneskerettighederne. Ghettoloven bliver prøvestenen der viser hvor langt man kan overskride grænserne..

nils valla, Randi Christiansen, Eva Schwanenflügel og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Randi Christiansen

Jens peter, muligvis har du ret i, at mine kommentarer kan tolkes som foragt over for polakker. Det er på ingen måde tilfældet. Min foragt gælder udelukkende de ansvarlige for et dysfunktionelt system.