Læserbrev

Hvis vi vil bevare en dansk filmkultur, skal vi bevare adgang til Filmstriben

I en tid hvor streamingtjenesterne kæmper om vores opmærksomhed, og DR beskæres massivt, skal vi bevare den fælles adgang til især danske film. Det har vi med bibliotekernes filmtilbud, Filmstriben, men nu vil Københavns Kommune afskære sine borgere fra adgang, skriver filminstruktør Sebastian Cordes i dette debatindlæg
Debat
12. februar 2020

Når vi københavnere vågner den 1. marts, er det ikke den samme by, vi vågner i. Den dag vil solen stå op over en by med en fattigere befolkning end før. For der er adgangen til bibliotekernes online filmtilbud, Filmstriben, lukket. Vi vil ikke længere kunne låne film online.

Kulturborgmesteren og resten af byrådet har skåret støtten til fordel for e-bøgerne. Det er en stor fejl. Politik er prioriteringskunst, men det virker absurd, at en socialdemokratisk ledet hovedstad vælger at skære i et kulturtilbud fra folkebiblioteket. Den massive kritik har da også fået borgmesteren til at sige til Politiken, hun vil arbejde på at bevare en smallere version.

Jeg håber bare ikke, det bliver for smalt. For i en tid, hvor vi konsumerer levende billeder konstant, hvor streamingtjenesterne kæmper om vores opmærksomhed, og DR beskæres massivt, skal vi bevare den fælles adgang til især danske film.

Argumenterne for bevarelse er mange. Kommercielle streamingtjenester kan sagtens have kvalitetsindhold, men de kunstneriske film, de danske film og de gode børnefilm har trange kår i en amerikansk funderet streamingverden, hvor profitten står højest. 

Hvis vi skal bevare en dansk filmkultur, skal vi have adgang til den. Folkebiblioteket er en af de vigtigste institutioner, vi har, og den sørger for, at alle, uanset økonomi, har fri adgang til bøger. Men film er en mindst lige så stor del af vores fælles kultur, og en familie skal hurtigt betale 400 kroner for en tur i biografen i deres vinterferie. Filmstriben sørger for, at alle, uanset økonomi, har fri adgang til filmens verden.

Som filmskaber er jeg farvet af, at man skærer ned på adgangen til film, fordi det er selve grunden til at lave film overhovedet. At nogen skal se dem, blive rørt og få indblik i en anden verden. Men økonomisk skal det også hænge sammen. Det koster ifølge borgmesteren 16 kroner pr. filmvisning for Københavns Kommune, og næsten halvdelen går til kunstneren.

Lukningen af adgangen til filmstriben i hovedstaden vil både betyde mindre adgang til kulturindhold og mindre indtægt til dem, der laver de film, vi gerne vil se. Det vil unægtelig gøre os kulturelt fattigere.

Sebastian Cordes er filminstruktør

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Maj-Britt Kent Hansen

Afstumpet! Hvad ligner det? Københavns Kommune skulle skamme sig.

Søren Kristensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Hvor usselt kan det efterhånden blive?
Jeg græmmes.

Søren Kristensen og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Filmstriben er væsentlig bedre end mange streamingtjenester når det gælder kvalitet.
Hold liv i den !

Lise Koch, Bjarne Bisgaard Jensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Flyt til Odense! Her er Filmstriben gratis....

Surt for Københavns kommunes indbyggere, det er helt givet.

Jeg sætter selv stor pris på at kunne finde film på Filmstriben, som min kommune stadig betaler for at jeg kan bruge "gratis".
Jeg kan endda streame hele tre film om måneden, men jeg ved så ikke om Københavns kommune har betalt for totalt fri streaming, eller der også hos jer er en begrænsning.
For at se film på Filmstriben skal jeg dog have en eller anden form for adgang til internet, og så er det jo ikke længere gratis.

I stedet for at streame kan jeg gå på biblioteket og låne en film på dvd eller blueray (i hvert fald i Odense har biblioteket meget andet end bøger). Ja, jeg ved godt at det er sooooo yesterday at se film fra et fysisk medie. Men det er altså også "gratis", selv om man også skal have en afspiller af en eller anden slags.

Har Københavns kommune KUN bøger på biblioteket?

Selvfølgelig er det en væsentlig debat, du har rejst.
Spørgsmålet er bare, om danske kommuner skal tage kampen med betalte streamingtjenester op for skattekroner? Jeg er ikke pjattet med at overlade alt til "markedet", men jeg har hørt på vandrørene, at der er mange, der synes at der opkræves for meget i skat.
Sociale og sundhedsmæssige opgaver er nærmest uopfyldelige behov. Uddannelse er væsentlig og for lavt prioriteret. Miljøspørgsmål vil kræve voldsomme investeringer.
Derfor handler det om prioriteringen af opgaverne.

Du og jeg kan blive enige om, at kulturelle tilbud også er væsentlige, men der er jo ikke tale om at København nedlægger sine kulturelle tilbud, men ændrer prioriteringen af de enkelte elementer. Og det er netop det politikerne er valgt til at gøre.

Maj-Britt Kent Hansen

Torben Siersbæk - I Københavns Kommune kan man se tre film gratis inden for en måned. Vil man se flere skal der betales 30-40 kr. Alt efter længde. Og det er billigere, hvis der er tale om kortfilm, dokumentar o.l. Jeg ved ikke, om betalingsmuligheden opretholdes.

Svend Erik Sokkelund og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Det er fuldstændig knald i låget. Københavns Kommune er efterhånden bare så....

Charlotte Mortensen

Det var en trist nyhed!!! Jeg har indrømmet kun været bekendt med ordningen i relativ kort tid. Men var netop meget glad for at niveauet af “Oplysende” og kulturelt indhold, for mig, kompenserede lidt for DR.

Jeg beder så mindeligt Københavns Kommune om at ændre sin afgørelse :
Behold adgang til Filmstriben!