Klumme

Børn skal ikke standardiseres. Sæt de nationale test i bero, Pernille Rosenkrantz-Theil

De nationale test viser ikke, hvor dygtig den enkelte elev er, men kun hvor en klasse ligger i forhold til gennemsnittet. Alene det, at testene standardiserer børn, så vidt forskellige som sådan nogle unger er, burde være argument nok for at afskaffe dem, skriver Karen Syberg i dette debatindlæg
Karen Syberg opfordrer undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at sætte de nationale test i bero. »Hvorfor skal stadig nye børn lide unødvendige nederlag?« spørger hun i dette debatindlæg.

Karen Syberg opfordrer undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) til at sætte de nationale test i bero. »Hvorfor skal stadig nye børn lide unødvendige nederlag?« spørger hun i dette debatindlæg.

Niels Christian Vilmann

15. februar 2020

DR har ladet sig inspirere af den seneste tids debat om nationale test og lagt en demotest ud på hjemmesiden. Jeg prøvede biologi for 8. klasse, og endte med ni rigtige ud af 15 plus tre delvist rigtige svar. Men ingen forklaring på, hvilke der var forkerte og hvorfor. Får skolebørn heller ikke det?

Jeg valgte biologi, fordi det stod øverst, og fordi dansk fra 2. til 8. klasse trods alt ikke virkede udfordrende. Men da jeg fik resultatet, måtte jeg sande, at det ikke står for godt til med dansk. I det mindste ikke for opfinderne af spørgsmålene.

»Ud af 15 opgaver svarede du 9 rigtige. Udover de 9 rigtige besvarelser, besvarede du 3 delvist rigtige,« stod der. På dansk ville jeg skrive: »Ud af 15 opgaver besvarede du ni rigtigt. Ud over de ni rigtige besvarelser, besvarede du tre delvist rigtigt.«

Der stod også: »En demotest viser, hvordan en national test ser ud, men den er ikke lavet som en rigtig test. Derfor er det ikke sikkert, at resultatet tegner et rigtigt billede af, hvor dygtig du er.«

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Dorte Sørensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Christian Mondrup
  • Carsten Munk
  • Steffen Gliese
  • Marianne Stockmarr
  • Grethe Preisler
Dorte Sørensen, Eva Schwanenflügel, Christian Mondrup, Carsten Munk, Steffen Gliese, Marianne Stockmarr og Grethe Preisler anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Børn skal ikke standartiseres. Sæt de nationale test i bero".

Det var ski da det mest fornuftige politiker har sagt til nu

Det mest kritisable ved de nationale tests er, ud over at de skaber teaching to test-effekter og objektiviserer eleverne - tilmed på ukvalificeret vis, er at den didaktiske fagkundskab, uden at blive hørt, har kritiseret dem i årevis. I årevis er det blevet påvist at testene ikke kvalificerer hverken eleverne eller vores viden om deres indlæring, måske tværtom, og alligevel har politikerne fastholdt testsystemerne og de betragtelige omkostninger som er forbundet med at drive dem.

Eva Schwanenflügel, Susanne Kaspersen, Hans Houmøller, Mikkel Zess og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Man skal ikke glemme formålet med testerne var for at "Udelukke" dem der ikke var danske nok ;-(

Eva Schwanenflügel, Mikkel Zess og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

Testofobien er skadelig irrationel curling over for eleverne i kombination med en rationel frygt for, at nationen løbende skal se data for uddannelssektorens generelle deroute som følge af de mange fejlslagne eksperimenter med skolesituationen.

Tests som dem vi snakker om, er lavet af fagfolk, med det formål at sammenligne testpersonerne på nogle relevante parametre. Det er noget sludder, at de skulle "standardisere" testpersonerne.

De nationale tests fungerer ikke som direkte feedback til eleven, men har det nogensinde været formålet ? De giver en landsdækkende evaluering af den vej vi går ud ad nu

Hvis de nationale tests stoppes, må staten købe data fra facebook, amerikanerne eller kineserne, hvis vi skal finde ud af, om ungerne lærer noget. Nå nej - vi har Google