Læserbrev

Borgmester Ninna Hedeager Olsen: Eksport af udsatte fra København skyldes Ghettoloven

Når borgmestrene i Vordingborg og på Lolland reagerer kritisk på frasalget af Mjølnerparken, kan jeg kun bakke op. Kritikken skal dog rettes mod overborgmester Frank Jensen og Socialdemokratiets tilgang til udsatte boligområder, skriver teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune, Ninna Hedeager Olsen i dette debatindlæg
Debat
5. februar 2020

Ghettolovgivningen har store konsekvenser for beboere i almene boliger. Gode boliger rives ned eller frasælges på dekret, og som konsekvens må beboerne kigge sig om efter tag over hovedet andetsteds. Det gælder både udsatte københavnere, men også folk med helt almindelige indkomster med overkommelige huslejer – huslejer, som nu forsvinder.

Jeg forstår derfor til fulde, at mine socialdemokratiske borgmesterkolleger i Vordingborg og på Lolland, Holger Schou Rasmussen og Mikael Smed, reagerer på den uretfærdighed i Information den 3. februar.

Konkret skal en stor gruppe københavnere i Mjølnerparken finde nye hjem. Det er i forvejen ikke let at komme ind på boligmarkedet i hovedstaden, og når et flertal uden om Enhedslisten på Christiansborg nedbringer antallet af billige boliger gennem ghettolovgivning, bliver det bestemt ikke lettere. Dermed tvinges beboere til at søge boliger, hvor de er til at betale.

Det er vigtigt at understrege, at jeg og Enhedslisten stadig kæmper imod frasalg af boliger i Mjølnerparken, og at vi ikke er en del af det flertal, som har godkendt frasalgene. Frustrationerne skal i stedet rettes mod partikollega og overborgmester for København, Frank Jensen.

Enhedslisten gør alt, hvad vi kan for at skaffe billige boliger til at huse helt almindelige mennesker. I København skal der være plads til alle, og det gælder også vores udsatte borgere. Men med ghettolovgivning og socialdemokraternes tilgang til udsatte boligområder er det svært at undgå, at nogle beboere føler sig presset til at flytte til Møn eller Lolland. Stod det til Enhedslisten, så billedet ikke sådan ud.

Jeg bakker fuldt op om Schou Rasmussens forslag i Folketidende, om at staten sælger noget af sin jord i København billigt, så der kan opføres billige almene boliger i hovedstaden. Derfor har jeg også sendt et brev til Smed og Schou Rasmussen for at foreslå, at vi laver en fælles henvendelse til boligministeren, så vi kan få løst problemerne sammen.

Landkommunerne skal ikke bøde for en forfejlet boligpolitik på Christiansborg.

Ninna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Fine ord , men hvad hjælper det?

Katrine Damm, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er nu ikke hele sandheden, at den såkaldte 'eksport' af sociale klienter kun skyldes ghettopakken.

Eksporten, (et iøvrigt nedsættende udtryk der placerer udsatte borgere i kategorien 'ting'), startede allerede med besparelserne (kaldet 'reformerne') på førtidspension, fleksjob og kontanthjælp under Thorning-regeringen, hvor provenuet gik til skattelettelser, og fortsatte under Løkkes regeringer, hvor kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen og integrationsydelsen blev indført.
Allerede her havde mange ikke råd til de stigende huslejer.

Det kan man vist ej heller bebrejde Ninna Hedeager Olsen for, idet hun ikke var teknik- og miljøborgmester i København på daværende tidspunkt.

Katrine Damm, Werner Gass, Agnete La Cour og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar