Klumme

Drop nu konspirationsteorierne om den dybe stats mord på Radio24syv

Tidligere programchef Mads Brügger holder stædigt fast i sin teori om, at Radio24syv var offer for en stor sammensværgelse. Godt hjulpet på vej af Berlingskes historier om Radio- og tv-nævnet, der er rejst på et yderst spekulativt grundlag, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte programchef for 24syv Mads Brügger til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraterne med ufine metoder kvalte Radio24syv.

»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte programchef for 24syv Mads Brügger til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraterne med ufine metoder kvalte Radio24syv.

Martin Lehmann

26. februar 2020

Da Mads Brügger var programchef for Radio24syv, kaldte han kritikere for »tørvetrillere, farisæere og lyseslukkere«. Og siden Radio- og tv-nævnet i oktober valgte Radio Loud som vinder af udbuddet om den hastigt sammenflikkede ekstra DAB-radiokanal, har Brügger fremmanet en sammensværgelse af politikere, primært socialdemokrater, der har dræbt Radio24syv.

I den forløbne uge er det gået stærkt. Berlingske har i en række artikler beskrevet, hvordan embedsfolk i Kulturstyrelsen havde skrevet den detaljerede indstilling til Radio- og tv-nævnet med Radio Loud som vinder. En indstilling, nævnet så valgte at følge. Ifølge nævnsformanden efter en normal sagsbehandling over et par uger.

At et sekretariat behandler sager og skriver indstillinger, er fuldstændig normalt. I P1’s Mennesker og medier i fredags erkendte Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, blankt, at der »ikke var dokumentation for politisk indblanding«, men han mente, at det var relevant at skrive om sagsforløbet, fordi det var »en betændt politisk sag«.

Mads Brügger var ikke i tvivl.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Malan Helge
  • Eva Schwanenflügel
  • Cristina Nielsen
  • David Zennaro
  • Per Klüver
  • Dorte Sørensen
  • Henning Kjær
Malan Helge, Eva Schwanenflügel, Cristina Nielsen, David Zennaro, Per Klüver, Dorte Sørensen og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer

Dorte Sørensen

Det bør vel også bemærkes, at Radio Møller -24/7 kom til verden ved, at Per Stig Møller gav Det Berlingskehus kanalen ved at tage en kanal fra DR så de nu skulle sende P1 og P2 på samme kanal - (heldigvis fandt DR ud af at de kunne sende både P1 og P2 helle døgnet via DAB - der blev dog til mange genudsendelser).
Ligeledes blev Radio Møller fuldt licensbetalt med dengang et højere beløb end P1 blev drevet for.

Malan Helge, Carl Chr Søndergård, Jakob Bjerre Petersen, Maj-Britt Kent Hansen, Liselotte Paulsen, Helle Walther, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Karsten Lundsby, Hans Larsen og Per Klüver anbefalede denne kommentar

Mads Brûgger mig her og der, sidst jeg så noget med nævnte person, var da jeg tilfældigt kanalslalom på mit TV for omkring 1 år siden, og stødte ind i sagen om tidligere svenske FN's generalsekretær, Dag Hammarskjöld død i en flyulykke i Nordrhodesia.

Efter at have fulgt med i udsendelsen et lille kvarter, stod det klart hvor latterligt den udsendelse var i sin hensigt at grave en sandhed ud af historien og flystyrtet tilbage fra 1961. for ud over sengen var spredt udstyr der skulle bruges til at grave og finde nye værdifulde ting frem om flyulykken dengang.

Et par skovle, et par cigarer - efter gravearbejdet, tropehjelme, og billige metaldetektorer plus lidt andet i samme lette klasse, var de store armbevægelsers grundlag for efterforskningen for den næsten 60 år gamle flyulykke.

Mangelen på professionalisme var helt klar til stede.

Hvor ville det være dejlig om Mads Brûgger vil tage sine piller hver morgen, så hans fantasier ikke løb løbsk med ham, og han spildte andres tid med sine fantasier.

Malan Helge, Caspar Christiansen, Ole Schwander, jørgen djørup og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar