Klumme

Drop nu konspirationsteorierne om den dybe stats mord på Radio24syv

Tidligere programchef Mads Brügger holder stædigt fast i sin teori om, at Radio24syv var offer for en stor sammensværgelse. Godt hjulpet på vej af Berlingskes historier om Radio- og tv-nævnet, der er rejst på et yderst spekulativt grundlag, skriver mediejournalist Lasse Jensen i dette debatindlæg
»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte programchef for 24syv Mads Brügger til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraterne med ufine metoder kvalte Radio24syv.

»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte programchef for 24syv Mads Brügger til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraterne med ufine metoder kvalte Radio24syv.

Martin Lehmann

Debat
26. februar 2020

Da Mads Brügger var programchef for Radio24syv, kaldte han kritikere for »tørvetrillere, farisæere og lyseslukkere«. Og siden Radio- og tv-nævnet i oktober valgte Radio Loud som vinder af udbuddet om den hastigt sammenflikkede ekstra DAB-radiokanal, har Brügger fremmanet en sammensværgelse af politikere, primært socialdemokrater, der har dræbt Radio24syv.

I den forløbne uge er det gået stærkt. Berlingske har i en række artikler beskrevet, hvordan embedsfolk i Kulturstyrelsen havde skrevet den detaljerede indstilling til Radio- og tv-nævnet med Radio Loud som vinder. En indstilling, nævnet så valgte at følge. Ifølge nævnsformanden efter en normal sagsbehandling over et par uger.

At et sekretariat behandler sager og skriver indstillinger, er fuldstændig normalt. I P1’s Mennesker og medier i fredags erkendte Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, blankt, at der »ikke var dokumentation for politisk indblanding«, men han mente, at det var relevant at skrive om sagsforløbet, fordi det var »en betændt politisk sag«.

Mads Brügger var ikke i tvivl.

»Det bestyrker min mistanke om, at dette er politisk bestillingsarbejde,« sagde han i P1 Debat og fortsatte: »Forløbet omkring 24syv er en plet på den socialdemokratiske regering, og jo mere man gnider på den, desto større bliver den.«

Det indbragte ham en opsang fra hans tidligere 24syv-bestyrelsesformand, chefredaktør Lisbeth Knudsen: »Ud fra en rent journalistisk betragtning må jeg advare imod, at konspirationsteorierne får alt for meget frit løb, uden at man forholder sig til nogen faktuelle ting,« sagde hun.

I udsendelsen sagde Mads Brügger i øvrigt, at han var med »som journalist og tidligere programchef«. Mens Lisbeth Knudsen var omhyggelig med at varedeklarere sig selv som tidligere aktiv i Radio24syv og i øvrigt en begejstret tilhænger af kanalen, fortalte Mads Brügger ikke, at han er bestyrelsesmedlem og medejer af det selskab, som ansøgte om DAB-sendetilladelsen, PeopleGroup Five.

Kafkas lugtesalt

PeopleGroup Five fik for nogle måneder siden bevilget tre millioner kroner fra Borgerretsfonden til dækning af omkostningerne til en retssag mod Radio- og tv-nævnet. Men så besluttede Civilstyrelsen, der hører under Justitsministeriet, at bevillingen var i strid med fondens egne vedtægter. Fonden havde ifølge fagbladet Journalisten allerede finansieret PeopleGroup Fives forberedende advokatarbejde med 908.000 kroner, men måtte foreløbigt smække kassen i.

Det var endnu et tegn på den politiske sammensværgelse, mente Mads Brügger.

»Den her sag er for mig at se af en karakter, så selv Kafka ville række ud efter lugtesaltet (...) Det ligner, at staten ikke er særlig glad for tanken om, at det her kommer for en dommer,« udtalte han til Berlingske og forsøgte dermed igen at overbevise omverdenen om, at socialdemokraternes ’dybe stat’ med ufine metoder kvalte Radio24syv.

Det er en nem, men også en anelse selvforherligende teori.

Et ufatteligt rod

Sandheden er, at 24syv blev nedlagt af Dansk Folkeparti i foråret 2018. Efterspillet har så været en stor politisk rodebutik. Og hvis Socialdemokratiet virkelig hadede og frygtede 24syv så meget, kunne de jo efter regeringsovertagelsen have aflyst udbuddet af den unødvendige DAB-kanal og have sparet 70 millioner om året. Men det gjorde regeringen ikke, selv om den rent faktisk kunne. Der var i udbudsbetingelserne juridisk mulighed for det.

Kulturminister Joy Mogensen (S) lod udbuddet fortsætte, inklusive de mærkelige matematiske regnemodeller, som hendes forgængers embedsfolk havde udarbejdet. Det 24syv-venlige udbud af en DAB-kanal var en hovsaløsning. En slags plaster på såret, efter at DF med kravet om en flytning øst for Storebælt effektivt havde forhindret 24syv i at søge om at fortsætte på den FM-kanal, de så succesrigt havde haft i otte år. Eneste ansøger – Radio4 – vandt udbuddet.

Professor emeritus i statskundskab Jørgen Grønnegård Christensen slog et søm gennem konspirationsteorierne, da han fredag skrev i Weekendavisen, at tvivlen om Radio- og tv-nævnets sagsbehandling er rejst på et »yderst spekulativt grundlag«, men at problemet i 24syv-forløbet »ligger i det forudgående, politisk betændte forløb og ikke i nævnsfasen«.

Det var ikke en konspiration, det var et ufatteligt rod.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

Det bør vel også bemærkes, at Radio Møller -24/7 kom til verden ved, at Per Stig Møller gav Det Berlingskehus kanalen ved at tage en kanal fra DR så de nu skulle sende P1 og P2 på samme kanal - (heldigvis fandt DR ud af at de kunne sende både P1 og P2 helle døgnet via DAB - der blev dog til mange genudsendelser).
Ligeledes blev Radio Møller fuldt licensbetalt med dengang et højere beløb end P1 blev drevet for.

Steffen Gliese, Malan Helge, Carl Chr Søndergård, Jakob Bjerre Petersen, Maj-Britt Kent Hansen, Liselotte Paulsen, Helle Walther, Eva Schwanenflügel, Torben K L Jensen, Karsten Lundsby, Hans Larsen og Per Klüver anbefalede denne kommentar
Kristian Knudsen

"Det var ikke en konspiration, det var et ufatteligt rod" - således arbejder administrationen for den kække leder

Kom nu videre. Radio Laud har vundet udbuddet og sådan er det.

Liselotte Paulsen

Gad vide om ikke P1 og P2 har fået flere lyttere :-)

Steffen Gliese, Malan Helge, Carl Chr Søndergård og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Mads Brûgger mig her og der, sidst jeg så noget med nævnte person, var da jeg tilfældigt kanalslalom på mit TV for omkring 1 år siden, og stødte ind i sagen om tidligere svenske FN's generalsekretær, Dag Hammarskjöld død i en flyulykke i Nordrhodesia.

Efter at have fulgt med i udsendelsen et lille kvarter, stod det klart hvor latterligt den udsendelse var i sin hensigt at grave en sandhed ud af historien og flystyrtet tilbage fra 1961. for ud over sengen var spredt udstyr der skulle bruges til at grave og finde nye værdifulde ting frem om flyulykken dengang.

Et par skovle, et par cigarer - efter gravearbejdet, tropehjelme, og billige metaldetektorer plus lidt andet i samme lette klasse, var de store armbevægelsers grundlag for efterforskningen for den næsten 60 år gamle flyulykke.

Mangelen på professionalisme var helt klar til stede.

Hvor ville det være dejlig om Mads Brûgger vil tage sine piller hver morgen, så hans fantasier ikke løb løbsk med ham, og han spildte andres tid med sine fantasier.

Malan Helge, Caspar Christiansen, Ole Schwander, jørgen djørup og Liselotte Paulsen anbefalede denne kommentar
Peter Ole Kvint

Espen Bøgh: Mads Brûgger viste godt at han ikke fik lov til at grave flyet op, så derfor behøvede han ikke det store udstyr, da han ville blive stoppet efter få skovl-fulde jord.