Læserbrev

At flyve i protest mod klimabevidsthed er ikke fri vilje, bare barnlig trods

Jeg ville være ligeglad med Christian Langelund Hansens barnagtige protest mod kampen mod klimaforandringerne, hvis ikke hans prædiken for egoisme og fortsat forurening ødelagde klimaet for os alle sammen, skriver Signe Madsen i dette debatindlæg
Debat
26. februar 2020

Christian Langelund Hansen skriver i Information den 24. februar, at han i protest mod den stigende bevidsthed om klimakrisen vil flyve mere og spise flere bøffer.

Man er selvfølgelig berettiget til sin holdning, dog slår den mig som værende en noget barnagtig tilgang til verdens store udfordringer og minder i højere grad om adfærd, man ser hos børn i trodsalderen end hos en tilsyneladende rationel voksen mand med en fri vilje.

Men Christian Langelund Hansen, din frie vilje er nok knap så fri som først antaget. Du har hele dit liv været intensivt påvirket af kapitalismens effektfulde virkemidler, derfor forbinder du netop det gode liv med oksebøffer, karbade og flyveture og ikke fuglesang, samtale og en eftermiddagslur.

Både kulturelle, sociale og biologiske forhold spiller ind, hver eneste gang du udøver din såkaldte frie vilje. Du kan jo vælge at tro på din frie vilje på trods, men brug det ikke som argument for din manglende vilje til at tænke på andre end dig selv.

Kan det tænkes, at de mennesker, der vælger at bryde med denne allestedsnærværende forbrugerfilosofi og manipulation, udøver deres frie vilje i højere grad end dig, og at det er dét, der gør dig irriteret?

Du skriver, at du vil fortsætte dine indgroede, destruktive vaner og nægter at lade dig påvirke af den panikagtige stemning, der åbenbart gennemsyrer dit liv, fordi de videnskabeligt evidente klimaforandringer føles som et »modefænomen« i din mave.

Men klimaet er ligeglad med dine lommefilosofiske betragtninger og mavefornemmelser. Det ville jeg også være, hvis ikke det var, fordi dine egoistiske tendenser og prædiken af selv samme ikke kun ødelægger klimaet for dig selv og dine disciple, men også for os andre.

Selv som ærkeliberal må du jo indse, at der er grænser for fri vilje og egen vinding. For du har aldrig hjemmel til at skade andre, selv om det er nydelsesfuldt for dig.

Så se vejrudsigten, og udvis lidt solidaritet over for de danskere, der står i vand til halsen, før du igen sætter tænderne i en bøf eller sætter dig til tasterne.

Signe Madsen er tekstforfatter.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

https://youtu.be/hRgTtrQOiR0

Kan vi få sneen tilbage på bjergtoppene, kan vi sætte isen tilbage på Antarktis? kan vi få de uddøde arter tilbage?
Jorden er viis, og lytter vi ikke, betyder det på sigt destruktion.
Af os.

Eva Schwanenflügel, Hans Houmøller, Britta Hansen og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar

Tak, Signe.

Dorte Ebbehøj, erik pedersen, Ete Forchhammer , Hans Houmøller, Britta Hansen og Svend Erik Sokkelund anbefalede denne kommentar
Thorkel Hyllested

Måske har i allerede hørt denne vits, men den har altså en vigtig pointe i disse corona tider.
To kloder møder hinanden ude i verdensrummet, og den ene siger:" Har du hørt det med jorden? "Næ", siger den anden. "Jo altså, den har fået mennesker, men bare rolig, det er snart overstået".
Der skal handles på baggrund af generationers opdragelse til selvcentreret forbrugerisme og individualisme. Man kunne måske starte med at indføre et omfattende fag i folkeskolen, der tog fat i problemstillingen: Dig, menneskeheden og kloden. Jeg kan desværre ikke forestille mig, at beslutningstagerne tør gennemføre sådan en manøvre. Konsekvensen ville være at de samtidig undergravede deres egen platform, der udspringer af uerkendte selvdestruktive tendenser.

Eva Schwanenflügel og Hans Houmøller anbefalede denne kommentar
Hans Houmøller

Dejlig, stærk kommentar af Signe Madsen.

Godt skrevet; tak

"Det ville jeg også være, hvis ikke det var, fordi dine egoistiske tendenser og prædiken af selv samme ikke kun ødelægger klimaet for dig selv og dine disciple, men også for os andre."

Netop, det er lige præcis det, der er så stødende.

En dagdrøm: Hvor ville det være skønt, hvis der fandtes to planeter, en planet N for Nænsomhed, og en planet A for Aggression, og så en overmenneskelig dommer af en art, der alt efter et menneskes adfærd kunne flytte mennesket mellem planeterne, enten den ene vej eller anden anden vej. Så kunne vi (debattøren Signe, undertegnede, etc.) få lov til at leve i fredsommelighed og materiel beskedenhed på planet N, uden at skulle frygte at blive løbet over ende. Og så kunne de aggressive få lov til at slås med hinanden på planet A. Det ville de nok ikke synes var nær så sjovt, som det er nu (hvor de kan invadere de nænsommes sfære), fordi dem, de så skulle være på planet sammen med, ville give dem tilbage af samme skuffe. Jeg længes efter en fundamental anden verden. Jeg har erkendt, det aldrig bliver. Jeg sørger uden ende.

Dorte Ebbehøj

“Den liberale britiske filosof John Stuart Mills skrev, at din ret til frit at svinge din arm går lige dertil, hvor min næse begynder. Lige nu begrænses min frihed på grund af din uhindrede frihed til at flyve og forurene. Det er dybt urimeligt” Citat af August Lund i Politiken