Klumme

Jeg kan ikke bevise hverdagsracismen i mit fitnesscenter. Men den hænger tungt i luften

Det er svært for mig at dokumentere de multietniske spændinger, jeg ofte oplever i mit fitnesscenter. For den subtile hverdagsracisme er ikke sådan lige at bevise. Den hænger i luften, i blikkene og i de ord, der aldrig bliver sagt, skriver forfatter Sofie Jama i dette debatindlæg
11. februar 2020

Mine formiddagsture i fitnesscentret kan udvikle sig til voldsomme og tåkrummende oplevelser, hvor multietniske misforståelser og subtile (racistiske?) spændinger flyder rundt mellem mennesker.

OK, indrømmet, det lyder megadramatisk og overkrænkelsesparat. Det følgende er stemninger opfanget af mine forvirrede ’etniske’ antenner. Jeg tror nok, jeg er overbevist om, at det er sandt, fordi jeg har levet i det i mere end 20 år.

I mit fitnesscenter om formiddagen er der arbejdsløse, indvandrere, gamle, førtidspensionister, alkoholikere, studerende. Her mødes tatoverede håndværkertyper med guldkæder, solariebrune afdankede små- eller stordrankere, arbejdsløse overvægtige indvandrermødre med gangproblemer og rygsmerter, ældre somaliske mænd, som aldrig har lært dansk, som aldrig har haft et arbejde, og for hvem dagene tåger afsted uden retning – og unge idealistiske studerende.

Og hvad sker så, monstro? Hvad hænger i luften, i blikkene, mellem ordene og i ordløsheden i dette fællesrum?

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Munk
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Kristian Nielsen
  • David Breuer
  • Carsten Mortensen
  • Susan Hansen
  • Eva Schwanenflügel
  • Troels Ken Pedersen
  • Thomas Tanghus
Carsten Munk, Maj-Britt Kent Hansen, Kristian Nielsen, David Breuer, Carsten Mortensen, Susan Hansen, Eva Schwanenflügel, Troels Ken Pedersen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Sofie Jama

Hva' Dælen skal man så gøre ??

Hvis man ikke kan holde det ud, så må man vel have lov til at daffe stille og roligt af ??

Cristina Nielsen

Svært at vide hvad de mennesker, som du beskriver at have forladt lokalet tænkte. Men det behøver ikke at have at gøre med etnicitet, men med adfærd. Gamle mennesker der lugter og laver mærkelige lyde kan vække væmmelse, uanset hvilken etnicitet de må så have. Det er ikke charmerende at være i nærheden af for de fleste, ville jeg tro.

Eva Schwanenflügel

Som sædvanligt, en morsom og yderst levende beskrivelse fra din hånd, Sofie Jama :-)

Jeg tror dog ikke helt der er tale om racisme, snarere om den sædvanlige, introverte reaktion på udadvendt og 'provokerende' opførsel.

Hvis nu én af de etnisk danske alkoholikere havde haft en ordentlig brandert på og var påsteget løbebåndet på samme højlydte og lugtende facon, er jeg ret sikker på, at en generel udvandring også her ville blive resultatet ;-)

K Thomsen, Carsten Mortensen, Christian Skoubye, Jens Flø, David Breuer, lars søgaard-jensen, Susan Hansen, Mogens Holme, Ellen Jeppesen, Anita Pedersen, Torben Lindegaard og Tommy Clausen anbefalede denne kommentar
Anita Pedersen

Måske et lille vidnesbyrd om, at det multikulturelle samfund ikke er lykken.
Nu er det blot en ligegyldig scene i et træningscenter, men det illustrerer meget godt problemet.
De forskellige grupper lever adskilt i deres parallelle samfund, hvor normer og regler er vidt forskellige.
Sammenhængskraften og tilliden folk imellem falder. Fjendskabet vokser.
Man kan observere det i boligområder, på skoler og i gymnasier.
Når et område for alvor blive broget, skrider de hvide danskere og en del af de velfungerende ikke-hvide danskere, fordi dagligdagen bliver for anstrengende.
Det er svært i historien at finde vellykkede eksempler på multikulturelle samfund. Alligevel gør vi i Vest-Europa forsøget.
Så kan man jo kigge sig omkring og se, om hvordan det går i Vest Europa. Har det hidtil været en succes?
Nu skal man naturligvis ikke overfortolke en dagligdags scene i et fitnessrum. Man ville formentlig også kunne opleve himmelvendte blikke, hvis en flok københavnske hipstere blev sluppet løs i et vestjysk fiskerleje
Mvh
Henrik Keller

Carsten Mortensen

Ved ikke rigtig om det berettiger til ordet racisme?
Jeg er ganske vist aldrig kommet sådan et sted, men andre steder hvor jeg som førtidspensionist /mindrebemidlet synes at have oplevet tilsvarende, at min tilstedeværelse ikke var ønsket/passende.
Ens sociale status kan også afstedkomme lignende oplevelser.
Men det er naturligvis ubehageligt under alle omstændigheder, og det er muligt danskere er særligt "flittige" med fordømmelser ...men vi véd det ikke ☺

Christian Skoubye, Eva Schwanenflügel og Susan Hansen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er derfor, mange danskere drikker sig i hegnet når de er til fester eller sportsbegivenheder; så falder paraderne og den indre ledvogter bliver opslugt i rusens tåger.

Men til dagligt er vi overordentligt sippede og ret så intolerante overfor 'afvigere'..
Hvem sagde dårligt, psykisk arbejdsmiljø ???

Eva Schwanenflügel

PS. Sofie Jama, du måtte altså godt skrive flere debatindlæg her i Information.
You made my day :-)

Carsten Mortensen, David Breuer og Jens Flø anbefalede denne kommentar

Hvis man prøver at se på situationen, uden at skele til kulør. Så beskriver det for mig mig indtræden i et rum, helt uden at afstemme sig med stedets kultur. Tilsvarende oplever jeg også med etniske danske, måske mest fra de mere privilegerede.

Cristina Nielsen, Carsten Mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar