Læserbrev

Kvalitetsundersøgelsen af børnehaver er til gavn for de danske dagtilbud

Det er en seriøs forskningsbaseret metode, der ligger bag ny undersøgelse af kvaliteten af danske dagtilbud. Derfor er det en forfejlet kritik at afskrive resultaterne ved at tale om en målemetode, som ikke kan bruges i en dansk kontekst, skriver lektor ved Professionshøjskolen UCN Torben Næsby i dette debatindlæg
11. februar 2020

En undersøgelse af kvaliteten i danske børnehaver gennemført af Danmarks Evalueringsinstitut og Professionshøjskolen UCN møder kritiske kommentarer i Information den 6. februar, hvor et par danske forskere kritiserer ECERS-3-metoden, som er den målemetode, der ligger til grund for EVA-undersøgelsen.

Men hvilken forskning bygger man egentlig sin kritik på?

For målemetoden bygger på international forskning, er afprøvet og har ligget til grund for en række banebrydende forskningsprojekter blandt andet af fremtrædende forskere som engelske Brenda Taggart og Kathy Sylva og norske Elisabeth Bjørnestad.

Den måler ikke alt i en pædagogisk praksis. Det er der ikke noget, der gør. Men redskabet måler på nogle helt centrale værdier, som observeres gennem aktiviteter, børns leg, organisering og pædagogisk tilgang.

Målemetoden har et stærkt fokus på børnenes leg og hvordan læringsmiljøet bedst organiseres, så det giver alle børn mulighed for at trives, blive en del af fællesskabet og udfolde deres udviklingspotentiale.

Kvalitet handler netop om læringsmuligheder i hverdagspraksis, inddragelse af børnenes eget perspektiv, legen og de erfaringsmuligheder, børnene tilbydes i læringsmiljøet, frem for at lave voksenstyrede, formelle læringsaktiviteter.

Det er rigtigt, at måden, man måler på, smitter af på den pædagogiske praksis. Men ikke mere end et veluddannet pædagogisk personales professionelle dømmekraft tillader.

Der udtrykkes også bekymring over, at nogle kommuner har taget ECERS-3-metoden til sig. Kritikerne mener, at man dermed kommer til at modarbejde det pædagogiske grundlag i den nye lov om dagtilbud.

Men tværtimod er der mange lighedspunkter mellem målemetoden og læreplanen. Ikke mindst er værdigrundlaget for dem i fuld overensstemmelse – det bygger jo blandt andet på FN’s børnekonvention.

Resultaterne af undersøgelsen må derfor give anledning til eftertanke.

Torben Næsby, ph.d. i læring og filosofi og lektor ved Professionshøjskolen UCN

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu