Læserbrev

"Det lyder jo fornemt at køre gratis over Storebælt i elbil, men det batter ikke"

Gratis elbilkørsel over Storebælt er langt fra den mest effektive måde at bruge de afsatte elbilmidler på. Vi bør hellere investere midlerne, der hvor de kan fortrænge mest CO2 per krone – og det er i byerne, skriver Jens Kvorning i dette debatindlæg
Debat
2. marts 2020

De Radikale og Venstre bør gentænke deres udspil om at fremme elbilisme ved at gøre det gratis for elbiler at krydse Storebælt. Det er fint at få bragt de midler, der er afsat til at fremme elbilisme, i spil, men er det her mon det mest klimaeffektive elbiltiltag, man kunne lave? Og går man i virkeligheden glip af nogle store sundhedsgevinster?

I Luftforureningsgruppen i Cyklistforbundets afdeling i København mener vi, at man langt hellere skal fremme elbilkørsel i byer end på landet, så luftforureningen bliver mindsket dér, hvor den gør størst skade.

Luftforurening er primært et byproblem og i København dør flere hundrede årligt af luftforurening og mange flere får invaliderende luftvejslidelser.

For klimaets skyld handler det desuden om at udnytte elbilen dér, hvor den fortrænger CO2 mest effektivt pr. krone, vi investerer. I modsætning til konventionelle biler opsamler elbiler bremseenergien så effektivt, at de nærmest bruger mindre strøm pr. km i byen end på landevej og især motorvej. Stik modsat benzin- og dieselbiler.

De, der mest bruger elbilen til bykørsel, kan som regel nøjes med at oplade dem om natten, hvor klimaaftrykket er allermindst, fordi vi om natten netop producerer mere vindmøllestrøm, end vi bruger.

Elbiler, der skal køre langt og hurtigt og skal over Storebælt, skal derimod oplades om dagen, hvor der stadig indgår store mængder sort el fra fossile brændstoffer – især mellem klokken 17 og 20. De Radikale og Venstre burde derfor starte med at styrke den grønne transportomstilling i byerne. Eksempelvis ved at følge Københavns Kommunes eksempel og gøre det gratis at parkere elbiler i byerne.

Derudover kunne de gøre nogle københavnske og større byers hovedfærdselsårer mere klimavenlige og sunde ved kun at tillade cykler, elbusser og elbiler, ligesom det skete med Nørrebrogade. Elbilincitamenter skal dog være midlertidige, så de ikke også med tiden bliver til gene for bymiljøet.

Denne sag viser, at der er behov for at evaluere effektiviteten af alle klimaforslag. Her gør tænketanke som for eksempel CONCITO et godt stykke arbejde, så hvorfor ikke bruge dem?

Jens Kvorning er formand for Luftforureningsgruppen i Cyklistforbundets afdeling i København

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Jens Kvorning

Hvis f. ex. de københavnske el-biler skal oplades om natten, så skal der godt nok opstilles et stort antal ladestandere rundt omkring i byen.

Har Cyklistforbundets afdeling i København foretaget beregninger omkring anlægsomkostningerne og disses finansiering ??

Har

Ete Forchhammer

Gratis el-biler over Storebæltsbroen? Det lyder som hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme.
Hvorfor ikke begynde med at alle ministerbiler o.a. af det offentliges biler, SKAL være el-biler? Alle busser?
I øvrigt finder jeg læserbrevet her såre fornuftigt. Måske dets svaghed p.t.?