Klumme

Morgentrafik er en langt større trussel end terror, men det kan man jo ikke lave en søndagsserie om

Terrortruslen er i forvejen blæst så højt op, at det bruges til at legitimere angreb på borgerlige frihedsrettigheder, og når DR så også i sin nye dramaserie skal puste til flammen, så er det, man må råbe ’proportionsforvrængning’, skriver journalist og forfatter Karen Syberg i dette debatindlæg
»Nu mangler vi bare, at det er DR-seriens indvandrerdreng, der er ude i noget islamistisk snavs«. Karen Syberg blev irriteret, da hun så DR's nye dramaserie 'Når støvet har lagt sig'. 

»Nu mangler vi bare, at det er DR-seriens indvandrerdreng, der er ude i noget islamistisk snavs«. Karen Syberg blev irriteret, da hun så DR's nye dramaserie 'Når støvet har lagt sig'. 

Fra DR

10. februar 2020

DR’s nye store dramasatsning, Når støvet har lagt sig, handler om terror. I begyndelsen af første afsnit følger et flakkende kamera mennesker på en restaurant, og bom! Der bliver skudt, og vi ser en kvinde falde ned ad stolen.

Allerede dér blev jeg irriteret, og jeg skal prøve at forklare hvorfor. Det har med proportioner at gøre. Det nager mig, at terrortruslen i forvejen blæses så højt op, at den i stigende grad kan bruges til at legitimere angreb på borgerlige frihedsrettigheder.

Og just som jeg sidder og skriver, klikker der en invitation ind til forpremiere på Ole Christian Madsens nye spillefilm, Krudttønden, om, ja: Krudttønden. Så nu er terrorisme på dansk grund aktuel i hele to filmiske versioner.

Hvad er det, der i den grad fascinerer? Det er ligesom rygerens frygt for slangen. Han frygter ikke sine 20 smøger om dagen, men han bliver skrækslagen, hvis han ser en hugorm på vejen.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• John Scheibelein
  • Morten Lind
  • Rasmus Knus
  • Thomas Tanghus
  • Ib Gram-Jensen
  • Christian Skoubye
  • Jeppe Larsen
  • Frederik Groth Nordstrøm
  • Mikkel Zess
  • Ole Henriksen
  • Alvin Jensen
  • Eva Schwanenflügel
  • Katrine Damm
  • Hans Larsen
  • Anker Heegaard
  • Jørn Vilvig
  • Hanne Utoft
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Tommy Clausen
  • Hans Ditlev Nissen
  • Henning Kjær
  • Lise Lotte Rahbek
John Scheibelein, Morten Lind, Rasmus Knus, Thomas Tanghus, Ib Gram-Jensen, Christian Skoubye, Jeppe Larsen, Frederik Groth Nordstrøm, Mikkel Zess, Ole Henriksen, Alvin Jensen, Eva Schwanenflügel, Katrine Damm, Hans Larsen, Anker Heegaard, Jørn Vilvig, Hanne Utoft, Bjarne Bisgaard Jensen, Tommy Clausen, Hans Ditlev Nissen, Henning Kjær og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Stort tak, et aktuelt indlæg, jeg giver dig ret. Det er en falsk trussel, at altid troer med terror trusslen,
som du selv siger er det livsfarligt at køre til København i myllertiden, og det koster liv og ulykker.Men den muslimske terror trussel giver flere stemmer til de forstoppede politiker.

Søren Dahl, Mogens Holme, Christian Skoubye, Carsten Svendsen, P.G. Olsen, Ole Henriksen, Alvin Jensen, Gitte Loeyche og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Og de sidste mange år der der, stort set, hver uge, en forsørger der aldrig mere kommer hjem fra arbejde, samtidig med at der er skåret i Arbejdstilsynets bevillinger!.

Eva Schwanenflügel, Eleonora S. Paulsen, Lise Lotte Rahbek, Mogens Holme, Ib Gram-Jensen og Steen Obel anbefalede denne kommentar

Tak.
Ja, hvor vil jeg ønske at flere journalister - og politikere - får styr på proportionerne og vælger at gå efter problemerne i den relevante rækkefølge.
Den angst som folk udvikler af den fejlproportionerede terror-fikserede journalistik og politik er farlig for vores tillid til hinanden.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar