Læserbrev

Rasmus Stoklund: Kriminalitet, social kontrol og utryghed beriger ikke Nørrebro

Socialborgmester Mia Nyegaard (R) foretrækker at beskrive verden, som hun ville ønske, den var, snarere end hvordan den reelt er. Ikkevestlige efterkommere er i gennemsnit mere kriminelle, mere arbejdsløse og mindre demokratiske end etniske danskere, skriver udlændingeordfører Rasmus Stoklund (S) i dette debatindlæg
6. februar 2020

Efter at have læst socialborgmester i København Mia Nyegaards (R) indlæg den 29. januar kan ingen være i tvivl om, at hun mener, at undertegnede er en landsbytosse, som ikke burde udtale sig om integrationsproblemer – uagtet at jeg har boet i København i ti år og dagligt færdes i byen.

Jeg har, som Nyegaard påstår, naturligvis aldrig ment, at Holstebro og Nørrebro skal være ens. Men jeg anerkender ikke, at det beriger Nørrebro og Nordvest, at man har organiseret kriminalitet, social kontrol og utryghed.

Nyegaards indlæg bærer præg af, at hun foretrækker at beskrive verden, som hun ville ønske, den var, snarere end hvordan den reelt er.

Senest er det kommet frem, at mange muslimske kvinder har svært ved at blive skilt, fordi selvbestaltede shariaråd tager eksmandens parti. I juledagene blev uskyldige fodgængere og cyklister beskudt med fyrværkeri. I boligområderne oplever politi- og redningspersonale, hvordan det er svært at komme frem.

Jødiske institutioner må bevogtes af tungt bevæbnede vagter. Da terroristen Omar el-Hussein, som dræbte Finn Nørgaard og Dan Uzan i 2015, skulle begraves, fandt flere hundrede mennesker det passende at deltage. Cinemaxx måtte for nogle år siden lukke tidligere under eid-fejringen, fordi almindelige biografgæster fik ødelagt filmoplevelsen. Og sådan kunne man blive ved.

I den seneste udgave af rapporten Indvandrere i Danmark fra Danmarks Statistik fremgår det, at syv ud af ti kvinder fra Syrien, Somalia, Libanon og Irak er på offentlig forsørgelse. Mandlige efterkommere med rødder i Libanon (herunder statsløse palæstinensere) er 282 procent mere kriminelle end gennemsnittet af den samlede mandlige befolkning, og mænd med oprindelse i Somalia, Syrien og Marokko ligger næsten tilsvarende højt.

Medborgerskabsundersøgelsen 2019 fra Udlændinge- og Integrationsministeriet viser, at 48 procent af efterkommerne af ikkevestlige indvandrere mener, at kritik af religion bør forbydes. 29 procent mener, at mænd har mere ret til arbejde end kvinder, hvis der ikke er arbejde nok til alle.

Når Nyegaard og jeg ikke engang kan nå en fælles erkendelse af, at vi har integrationsproblemer, så bliver det endnu sværere at gå i gang med at løse de udfordringer, der desværre står i kø.

Rasmus Stoklund er udlændige- og integrationsordfører (S).

Jeg foreslår, at Stoklund flytter ind i Nordvest i en uges tid. For at lære området og dets beboere at kende. Jeg er ikke to sekunder i tvivl om, at det vil nuancere hans syn på bydelen og de københavnere, der bor der, skriver socialborgmester Mia Nyegaard (RV).
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Jens Flø
  • Morten Hjerl-Hansen
Jens Flø og Morten Hjerl-Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer