Læserbrev

Tykpositivist: Det lader til, at H&M gerne vil have vores penge, men ikke gider at se på os

At forvise H&M+-afdelingerne til internettet sender et signal til en hel befolkningsgruppe om, at vi ikke er ønskede i H&M’s butikker. Med mere og mere offentlig fokus på tykpositivisme må det næsten være en fejl, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg
Hvorfor skal tykke folk købe deres tøj på nettet? Når H&M lukker deres plus-afdelinger, giver de en hel befolkningsgruppe indtryk af, at de ikke er velkomne. Og det er ikke en rar fornemmelse, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg.

Hvorfor skal tykke folk købe deres tøj på nettet? Når H&M lukker deres plus-afdelinger, giver de en hel befolkningsgruppe indtryk af, at de ikke er velkomne. Og det er ikke en rar fornemmelse, skriver Zille Gellert i dette debatindlæg.

Ints Kalnins

Debat
5. februar 2020

»Vi ønsker at tilbyde vores H&M+-kunder en udvidet kollektion, og det kan vi gøre online, da vi ikke er begrænset af vores butikkers størrelse.«

Det svar fik jeg af Anja fra kundeservice, da jeg spurgte hende, hvorfor H&M+, afdelingen for store størrelser, er blevet fjernet fra H&M’s butik på Fisketorvet i København.

Efter en rundspørge i diverse tykpositive grupper på Facebook kan jeg konkludere, at H&M+-afdelingerne også har måttet lade livet i Slagelse, Vejle, Roskilde, Odense, Holstebro, Næstved, Haderslev, Aarhus, Rønne og … ja, der tegner sig et billede.

Men hvorfor skal netop de tykke folk forvises til nettet? Hvorfor skal vi besværes med ventetider på levering, afhentning af pakker, returnering og genbestilling, hvis størrelsen ikke passer?

Beslutningstagerne har sikkert ikke siddet og gnedet sig gnæggende i hænderne ved tanken om at genere de tykke kunder. Jeg tror faktisk på det standardiserede svar, jeg fik af Anja.

Jeg tror faktisk på, at de ikke bevidst er ude på at gøre vores liv endnu mere besværligt. Men kunne de ikke have tænkt sig om en ekstra gang? Kunne de ikke have overvejet, hvilket signal de sender? Kunne de ikke bevidst have valgt at rumme deres tykke kunder? Kunne de ikke have besluttet sig for at være én af de få butikker i Danmark, hvor tykke mennesker kan købe modetøj?

Sagen er i hvert fald den, at en hel befolkningsgruppe nu har fået det indtryk, at de ikke er ønskede i H&M’s butikker. Jeg sidder selv tilbage med en fornemmelse af, at de gerne vil have vores penge, men ikke gider at se på os. Det er ikke en særlig rar fornemmelse.

At gøre det netop nu, hvor tykpositivismen for alvor er begyndt at fylde i den offentlige debat, må enten være en fejl eller decideret uvidenhed. Eller måske er vi vitterligt bare ikke velkomne i butikkerne, og måske har den lille, konspiratoriske stemme i mit hoved ret i alt. Sikkert ikke, men det er i hvert fald ret svært at tro på, at denne beslutning skulle komme os til gode, som Anjas svar ellers synes at antyde.

Når H&M+-afdelinger hemmeligt bliver lukket ned uden varsel, er det, som om de håber, vi ikke ville lægge mærke til det. Men det gjorde vi.

Zille Gellert, oversætter og korrekturlæser

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Agnete La Cour

Godt skrevet, Zille. Det kan ikke blive en vindersag for H&M. Hvor er det dog dumt!

David Breuer, John Larsen, Gitte Loeyche, Alvin Jensen, Sus johnsen, Heidi Larsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

H&M trænger vidst også bare til at blive lukket, så man ikke lokkes til at købe billigt lortetøj produceret i Bangladesh eller omkringliggende lande af slavebørn. Fast Fashion koncepter som H&M er en skamplet på ideen om det liberale demokrati, og jeg fatter ikke hvordan de stadig kan slippe afsted med det, både politisk men også fra forbrugernes side, selvom de selvfølgelig ikke er de eneste. Jeg er dog godt klar over at de i en årrække nu har kørt en større greenwashing kampagne, som måske har forvirret nogle forbrugere, men så svært tænker jeg nu ikke det er at gennemskue

Bjarne Bisgaard Jensen, Gert Romme og Thomas Barfod anbefalede denne kommentar
Søren Kristensen

Anede ikke at H&M havde tyk-butikker. Men det er nok mest fordi jeg selv har brug for en lang-butik.

Else Marie Arevad

Halfdan Illum, hvordan sikrer man sig, at det tøj, man køber, ikke er produceret under slavelignende forhold fx i Bangladesh? Det står der jo ikke noget om på prissedlen.
Men jeg forestiller mig, at især det billligste tøj bliver lavet der. Det, som folk med små indtægter har råd til at købe. Personligt får jeg ind for genbrugstøj af god kvalitet.

Else Marie Arevad

..går ieg ind for

Else Marie Arevad

Nej, det er for galt!
går jeg ind for

Jeppe Lindholm

Hvis der ikke blev syet tøj i Bangladesh, hvad skulle de mennesker så leve af? De gør det jo fordi de ikke kan overleve uden en selv ussel indkomst under usle arbejdsforhold.