Klumme

27,5 millioner amerikanere uden sygesikring er en tidsindstillet coronavirusbombe

Jeg har ikke været til lægen siden 2013, fordi jeg ikke har råd. 27,5 millioner af mine landsmænd har ligesom jeg ingen sygeforsikring, og bliver vi smittet med coronavirus, vil en del undlade at søge lægehjælp, fordi vi ikke har råd, skriver den amerikanske journalist Carl Gibson i dette debatindlæg
En amerikansk kvinde i New York i har iført sig en maske, som beskyttelse mod coronavirussen.

En amerikansk kvinde i New York i har iført sig en maske, som beskyttelse mod coronavirussen.

Andrew Kelly

Debat
3. marts 2020

Som 27,5 millioner andre amerikanere står jeg helt uden sygeforsikring. Det er bestemt ikke, fordi jeg ikke har forsøgt at få en, men sagen er den, at ingen vil forsikre mig.

Jeg tjener for meget til at komme ind under det statslige sygesikringsprogram Medicaid, men jeg tjener for lidt til at kunne finansiere en privat sygesikringsordning i det system, som blev oprettet med Obamacare.

Da jeg ikke har råd til at gå til lægen, har min eneste sundhedsstrategi som uforsikret 32-årig hidtil været at få otte timers søvn, spise godt med grøntsager og motionere dagligt.

Nu, da coronavirus-smitten begynder at sprede sig i USA, står jeg og andre i min situation med ryggen mod muren: Vi skal ikke regne med at få gratis adgang til behandling, hvis vi skulle udvise symptomer på at være smittet.

Coronavirus findes i skrivende stund i næsten 70 lande, og ifølge de officielle tal er over 3.000 døde efter at være blevet smittet.

Det er en udbredelsesgrad, som lever op til WHO’s kriterier for en pandemi, hvilket under en normal amerikansk præsident ville udløse et hurtigt og ekstraordinært modsvar fra de amerikanske sundhedsmyndigheder.

Til at betale

Trumps regering ser dog fortsat ud til hellere at ville prioritere hensynet til medicinalindustriens profit end hensynet til at modvirke, at smitten breder sig i USA. Vi nærmer os 100 konstaterede tilfælde og har registreret to dødsfald, hvortil kommer et uafklaret mørketal.

I sidste uge afviste USA’s sundhedsminister, Alex Azar (som er tidligere topchef i medicinalgiganten Eli Lilly), at det kunne komme på tale at indføre en priskontrol for en kommende vaccine mod coronavirus under henvisning til, at »vi har brug for, at den private sektor investerer i det her […] og priskontroller trækker i den modsatte retning«.

Selv Nancy Pelosi, den demokratiske forkvinde for Repræsentanternes Hus, vil hellere tale om en vaccine, som skal være »til at betale« end om en gratis udgave.

Fordi lægehjælp er så enormt dyr i USA, har jeg ikke været til lægen siden 2013, da jeg kom på skadestuen efter et trafikuheld. Her måtte jeg vente fire timer, før en læge lagde en slynge om min arm, ordinerede smertestillende medicin og sendte mig hjem.

Det skadestuebesøg kostede mig over 4.000 dollars, som jeg ikke havde, med det resultat, at sagen røg til inkasso, hvilket har skadet min kreditværdighed så meget, at det er blevet meget svært for mig at leje en ny lejlighed eller købe en ny bil.

Hvis man ganger min situation op med 27,5 millioner, bliver resultatet et land fuld af mennesker, som vil være tilbøjelige til afstå fra at søge lægehjælp, medmindre de er alvorligt syge.

I 2018 konstaterede en undersøgelse fra University of Chicago’s West Health Institute/NORC, at hele 44 procent af amerikanerne mere end en gang har undladt at søge læge på grund af omkostningerne, og at en tredjedel har undladt at købe lægeordineret medicin, fordi den var for dyr.

Folkesundhedssvigt

I et sundhedssystem som det amerikanske er antallet af menneskelige tragedier legio – et nyligt eksempel var kommuneskolelæreren Heather Holland, som ikke kunne betale de 116 dollars i selvbetaling for at få tamiflu-medicin mod influenza og senere døde af komplikationer i forbindelse med sin sygdom.

Amerikanere, der ikke har råd til livreddende behandlinger, tvinges ud i selv at indsamle penge i GoFundMe-kampagner på de sociale medier og kan kun håbe på, at de formår at gøre sig selv og deres sygdom så interessant, at de kan få tilstrækkeligt mange tilfældige mennesker til at donere penge nok.

For lande med universelle sygesikringsordninger som Italien og Japan kan coronavirussen stadig vise sig som en voldsom udfordring. Men der er grund til at frygte, at spredningen i disse lande vil blive overgået med længder i USA, hvor den potentielle smittefare er så meget større, fordi en stor del af befolkningen simpelthen vil undlade at søge lægehjælp, hvis de bliver smittet.

Coronavirussen er en international nødsituation, der vil kunne eksponere, hvor store menneskelige omkostninger det kan få, når vores politiske ledere sætter de private sygesikringsselskabers og medicinalgiganternes profitter over hensynet til elementær folkesundhed og livreddende lægebehandling.

Carl Gibson er amerikansk freelancejournalist

© The Guardian og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tommy Clausen

Der har vi Amerika i et nødde skal .

Gert Romme, Birte Pedersen, Dennis Tomsen, Bjørn Pedersen, Bjarne Andersen, Mikkel Zess, Per Klüver, Maj-Britt Kent Hansen, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer , jens christian jacobsen, Peter Knap, Niels Makholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Trump vil tabe valget , fordi han ikke formår at håndtere Ninja virussen.

David Breuer, Birte Pedersen, Kim Houmøller, Marianne Stockmarr, Peter Knap, Niels Makholm og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Det er den rene skære grusomhed.
Det er også galimatias.

Per Klüver, Elisabeth Andersen, David Breuer, Birte Pedersen, Dennis Tomsen, Ole Svendsen, Jane Jensen, Torben K L Jensen, Mikkel Zess, Christian Mondrup, Maj-Britt Kent Hansen, Mogens Holme, Marianne Stockmarr, Ete Forchhammer , jens christian jacobsen, Peter Knap og Niels Makholm anbefalede denne kommentar
Niels Makholm

Det var altså på tide, - nærmest, alt alt alt for sent, at få oplyst, det med mundbind, ( som slet ikke gør nogen gavn overhovedet, hvis man ikke allerede er testet positiv for coronavirus.) Noget, som enhver, burde kunne sige sig selv, når det ikke lader sig gøre at holde virus væk med en kaffe/te - pose. Mod dumhed, - ja, - der kæmper selv guderne forgæves. Endnu engang, må vi se på: "at folk ikke vil deres eget vel." Det er ikke så meget det, at folk er dumme, de er bare uvidende, -uvidenheden gør fx., at det er blevet praktiseret i Sydafrika, at koge medicin på en knust akkumulator m. hele indholdet, af både svovlsyre og bly, - for at kurere aids, - i udbrud.

Torben K L Jensen

For at sige som det er : Det amerikanske sundhedssystem er ikke bare en katastrofe det er også en tragedie for de amerikanere der i årevis har arbejdet for et bedre et af slagsen og nu skal høre på bull-shit i metermål fra en præsident der ikke aner en dyt om noget som helst - ikke engang penge.

Per Klüver, Elisabeth Andersen, David Breuer, Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Ole Svendsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Der var en god artikel i New York Times om Corona virus i går og den potentielle effekt på vores komplekse samfund. At jo mere komplekst samfundet bliver, jo mere sårbart bliver det også

Du kal læse artiklen her:
https://www.nytimes.com/2020/03/02/opinion/coronavirus-economy-amazon-ub...

Et lille uddrag fra artiklen "Coronavirus Will Test Our New Way of Life"

The outbreak threatens the stability of everything from information systems to Amazon orders.
Charlie Warzel

By Charlie Warzel

Mr. Warzel is an Opinion writer at large.
(...)
Constant connectivity defines 21st-century life, and the infrastructure undergirding it all is both digital (the internet and our social media platforms) and physical (the gig economy, e-commerce, global workplaces). Despite a tumultuous first two decades of the century, much of our connected way of life has evaded the stress of a singular global event. The possibility of a global pandemic currently posed by the new coronavirus threatens to change that altogether. Should the virus reach extreme levels of infection globally, it would very likely be the first true test of the 21st-century way of life, laying bare the hidden fragility of a system that has long felt seamless.
(...)
The most obvious example is our global and connected economy, which has already weathered a deep recession. There could be shortages in crucial imports.
"Each example — and there are legions more, including our current campaign and election system, which is predicated on large public gatherings — is but one node in an enormous and extremely fragile network. It’s a network that has been building for centuries but that in the past two decades has grown through seamless connection to modern technology. Our way of life has shifted — from individuals to markets, from localized to globalized. So far, this interconnectivity has largely been a strength, creating a network so big that each of its smaller nodes can be imperfect or fail while the others persist. But much like a virus exploits a small vulnerability, creating a chain of reactions that allow it to weaken its host, a true global pandemic could work its way through the interconnected ecosystems that support our present way of life."

René Arestrup

Måske alle fattigrøvene bare skal spærres inde bag et hegn. Og af hensyn til de historisk sensitive, kan vi jo kalde det en 'karantæne-lejr'.

Per Klüver, Christel Gruner-Olesen og Erik Winberg anbefalede denne kommentar

Vi kan prise os lykkelige for at leve i Danmark med gratis lægehjælp til alle.

I USA er de mindre heldige. Trump beklager sig over faldende vækst og ønsker at centralbanken skal sænke renten. Der er dog stærke argumenter for, at det vil være langt mere virkningsfuldt at fokusere på at sikre befolkningens sundhed i lyset af truslen fra Corona Virus, frem for at sænke renten.

At det også er langt mere humant at fokusere på folkesundhed er indlysende, men humanitær tankegang er næppe Trumps stærke side.

https://www.nytimes.com/2020/02/28/opinion/coronavirus-economy-fed.html?...

Per Klüver, Claus Nielsen, David Breuer og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar

Jeg tror faktisk, at borgerne i USA har det sundhedsvæsen, de ønsker sig - selvfølgelig bortset fra, når de virkelig selv har brug for det.

Det er kun et par uger siden at restaurant-personalet i Nevada protesterede mod Bernie Sanders og hans sundhedsplan for USA. De havde, som en del af lønstigningen, lige fået en ny overenskomst-aftale med deres arbejdsgivere, hvor arbejdsgiverne skulle betale en del af sundhedsforsikringen.

Og hvis sundhedsforsikringen nu blev gratis for alle, følte de sig mere snydt end de følte sig solidarisk med andre på arbejdsmarkedet.

René Arestrup

@Gert Romme
Det er så ikke helt korrekt. Det er rigtigt, at deres fagforbund anbefalede ikke at stemme på Bernie Sanders netop fordi de havde landet en god aftale med arbejdsgiverne omkring sundhedsforsikring. Men et flertal af medlemmerne valgte alligevel at stemme på Sanders, uanset at de tilsyneladende havde deres på det tørre. Se, det er ægte solidaritet!

Per Klüver, Claus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar