Klumme

Coronavirus er et resultat af dyremishandling: Forbyd salg af levende dyr på markeder

Den østasiatiske tradition for salg og slagtning af dyr på åbne markeder er ikke alene dyremishandling, det er også en rugekasse for udklækning af nye farlige virusepidemier. Derfor bør markederne forbydes ikke bare i Kina, men i hele verden, skriver etikprofessor Peter Singer og forfatter Paola Cavalieri i dette debatindlæg
Ligesom SARS-udbruddet i 2003 kan coronaepidemien føres tilbage til Kinas såkaldte wet markets – det er udendørsmarkeder, hvor man kan købe levende dyr, der dræbes og slagtes på stedet for kunderne. På billedet ses levende indiske civetter på et madmarked i Xin Yuan, Kina. 

Ligesom SARS-udbruddet i 2003 kan coronaepidemien føres tilbage til Kinas såkaldte wet markets – det er udendørsmarkeder, hvor man kan købe levende dyr, der dræbes og slagtes på stedet for kunderne. På billedet ses levende indiske civetter på et madmarked i Xin Yuan, Kina. 

Antonio Pisacreta

9. marts 2020

Verden holder vejret, mens uvished om coronavirussens smittefare, spredning og mortalitet breder sig. Regeringer indfører drastiske foranstaltninger, der indebærer indskrænkninger af rettigheder og personlig frihed – alt sammen begrundet med hensynet til almenvellet.

Kun få nævner epidemiens underliggende årsag, endnu færre forholder sig kritisk til den.

Ligesom SARS-udbruddet i 2003 kan coronaepidemien føres tilbage til Kinas såkaldte wet markets – det er udendørsmarkeder, hvor man kan købe levende dyr, der dræbes og slagtes på stedet for kunderne. Indtil slutningen af december 2019 havde alle, som blev smittet, tilknytning til markedet Huanan i Wuhan.

Lignende markeder findes i mange andre østasiatiske lande, herunder Japan, Vietnam og Filippinerne. Her forhandles et utal af dyrearter: ulve, slanger, skildpadder, rotter, marsvin, bævere, grævlinger, desmerdyr og mange andre. Der sælges både pattedyr, fjerkræ, fisk og krybdyr i stort antal og samlet på et lille område, hvor de kan blande blod, sekreter og ekskrementer.

Som NPR-journalisten Jason Beaubien rapporterer:

»Levende fisk i åbne kar sprøjter vand på gulve. På de blodrøde slagterbænke fileteres fiskene for øjnene af kunden. Levende skildpadder og skaldyr myldrer rundt på hinanden i kasser. Smeltende is skaber på gulvene et søle af blod, fiskeskæl og indvolde fra fjerkræ.«

Forskere fortæller, at denne form for dyrehold af mange forskellige arter op og ned ad hinanden og i tæt kontakt med mennesker skaber et usundt miljø, der efter alt at dømme er kilden til den mutation, som satte coronavirussen i stand til at smitte mennesker. I et sådant miljø kan vira, der længe har været i omløb blandt visse dyrearter, let mutere, når de skifter vært fra dyr til menneske.

Denne viden fik først den 26. januar Kina til at indføre et midlertidigt forbud mod handel med vilde dyr. Kina gjorde det samme efter udbruddet af SARS, men forbuddet blev ophævet efter et halvt år.

Påstået overlegenhed

I dag lyder der opfordringer til at helt at lukke ned for salg af vilde dyr på de kinesiske wet markets. Zhou Jinfeng, direktør for en kinesisk ngo for biodiversitetsbevarelse og grøn udvikling (CBCGD), kræver også en øget indsats imod ulovlig smugling af vilde dyr foruden et permanent forbud for handel med dem. Kinas Folkekongres siges også at være på vej med et forbud, der dog kun skal omfatte truede dyrearter. Risikoen er, at dette afleder opmærksomheden fra de forfærdende forhold, som dyr på wet markets påtvinges.

For dyr er markederne et helvede på jord. Tusindvis af sansende, åndende medskabninger må udholde timelange pinsler, før de brutalt kommer under slagterkniven. Denne mængde lidelse er dog kun en brøkdel af, hvad mennesker samlet set underkaster dyr i alle verdens lande inden for industrielt landbrug, laboratorier og i underholdningsindustrien.

Gav vi os tid til at overveje, hvad vi egentlig gør – men det gør de færreste – ville vi indse, at vores retfærdiggørelse af det, vi gør mod dyrene, refererer til vores egen påståede overlegenhed. Omtrent som da hvide mennesker engang påberåbte deres egen races overlegenhed for at legitimere deres underkuelse af ’underlegne’ mennesker med anden baggrund.

I lige præcis denne sammenhæng er der imidlertid et så klart sammenfald af menneskenes og dyrenes interesser, at det burde være muligt at komme denne delmængde af dyrenes lidelse til livs, fordi det samtidig kan reducere risikoen for nye epidemier.

Skal wet markets forbydes, vil det dog kræve et opgør med en specifik kulturel tradition og en kompensation til dem, som i dag lever af at drive disse markeder og forsyne dem med dyr.

Som Martin Williams, en miljøaktivist fra Hongkong, udtrykker det: »Så længe disse markeder eksisterer, vil vi se nye sygdomme. For Kina må tiden være inde til at lukke dem. Dette ville på én gang være et fremskridt inden for respekten for dyrerettigheder og en reduktion af faren for, at nye sygdomme made in China kan ramme mennesker i resten af verden.«

© Project Syndicate og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Selv om alverdens myndigheder har gjort en del for at inddæmme corona-virus, er den nu blusset op i Europa, heriblandt i Italien, hvor i alt 11 personer har mistet livet, efter at de er blevet smittet med coronavirus. Der er i alle tilfælde tale om personer i det nordlige Italien.
Læs også
Der er de seneste dage blevet sat et stort spørgsmålstegn ved, om Italiens sundhedssystem kan håndtere den nuværende krise. Især fordi sundhedssystemet i Lombardiet – et af Italiens rigeste områder – lader til at være ved at knække under for presset.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Hanne Utoft
  • Steen K Petersen
  • Søren Veje
  • Jens Christensen
  • Randi Christiansen
  • Ole Frank
  • Anne Schøtt
  • Jens Wolff
  • Gert Romme
  • Olaf Tehrani
  • Mikkel Zess
  • Lise Lotte Rahbek
  • Britta Hansen
  • Dina Hald
  • ingemaje lange
  • Ervin Lazar
  • Peter Beck-Lauritzen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Anker Heegaard
  • Eva Schwanenflügel
  • erik pedersen
  • Palle Yndal-Olsen
Hanne Utoft, Steen K Petersen, Søren Veje, Jens Christensen, Randi Christiansen, Ole Frank, Anne Schøtt, Jens Wolff, Gert Romme, Olaf Tehrani, Mikkel Zess, Lise Lotte Rahbek, Britta Hansen, Dina Hald, ingemaje lange, Ervin Lazar, Peter Beck-Lauritzen, Maj-Britt Kent Hansen, Anker Heegaard, Eva Schwanenflügel, erik pedersen og Palle Yndal-Olsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Maj-Britt Kent Hansen

Så mange grunde til, at ovenstående slet ikke burde finde sted.

Alice Hjorth, Ole Frank, Jacob Johansen, Dina Hald og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Claus Bødtcher-Hansen

09/mar/2020

Ja, stop (forbyd på FN-plan) Kinas pro-
duktion (og forbrug) af virus-skabende
dyr, på Kinas såkaldte “wet markets” !!!

Med bekymret hilsen
Claus

Ud fra artiklens postulat, nemlig mange dyr på et lille område genere betingelser for opståen af vira, burde man vel forbyde enhver form for myldretid i metro og busser osv.

De omtalte markeder har eksisteret overalt i verden i mange århundreder uden homo sapiens er udslettet endnu.
Vi er konstant i omgang med naturen og den udvikler og muterer, sådan er naturen...

Jørn Christensen og Jan Weber Fritsbøger anbefalede denne kommentar
Sören Tolsgaard

@John Larsen:

Tæt pakkede tog og busser i myldretid er naturligvis ikke godt og medvirker til spredning af sygdomme. Det sagt, så opsøger mange mennesker mindst lige så tætpakkede miljøer frivilligt og tilbringer gerne deres fritid, hvor der er tæt pakket i forvejen. Homo sapiens er jo en ret selskabelig art. Bagefter glæder mange sig til gengæld over fred og ro i mere afsondret regi.

De indespærrede dyr har helt andre betingelser: De lever tæt pakket hele døgnet rundt i fuldstændig unaturlige og ofte meget uhumske omgivelser. Mishandlede, syge, sårede og hjælpeløse ofre for perverterede rester af animalistisk overtro.

Jo, sådanne markeder har eksisteret i årtusinder, og lige så længe har de været arnested for lidelser og epidemier. Menneskeskabte omstændigheder, som det i høj grad er muligt at vælge til eller fra.

Niels Thomsen, jesper jacobsen, Jacob Johansen, Steen K Petersen, Alexander Moesgaard, Ole Kristensen, Jens Christensen, Randi Christiansen, Erik Karlsen, Helge Hübschmann, Søren Fosberg, Gert Romme, Britta Hansen, Dina Hald og Maj-Britt Kent Hansen anbefalede denne kommentar

Der er ingen undskyldning for dyremishandling, helt enig!

Men det er stadig et postulat at der er "særlig" risiko for at der opstår vira i sammenhæng med dyremarkeder. Det kan jo også være at de mange mennesker forsamlet der, kan være enten årsag eller katylasator.
Problemet er at ændring af vira ligeså godt kan finde sted på en svinefabrik eller burhøns farm på sydsjælland.. eller i bussen eller metro, hvor ingen ”dyr” er tilstede.

Men jo flere individer der pressers sammen på et begrænset område, så stiger risikoen for spredning af hvad som helst. Dyr eller mennesker

Ole Frank, Anne Henk Johnson og Rikke Nielsen anbefalede denne kommentar
René Arestrup

»Levende fisk i åbne kar sprøjter vand på gulve. På de blodrøde slagterbænke fileteres fiskene for øjnene af kunden. Levende skildpadder og skaldyr myldrer rundt på hinanden i kasser. Smeltende is skaber på gulvene et søle af blod, fiskeskæl og indvolde fra fjerkræ.«

Tilsæt dernæst 50.000 kinesere - eller flere - og vi har den perfekte sump for alskens vira- og bakterie-spring.

Håber kineserne er modtagelige for fornuft.

Steen K Petersen, Claus Poulsen, Søren Fosberg og Gert Romme anbefalede denne kommentar

Selvfølgelig skal dyr behandles ordentligt.
Mht. corona/covis19 er vi så sikre på, at den kinesiske fortælling om fiskemarkedet er rigtig. Jeg har min meget stærke tvivl. Dels fordi der meget sent kom oplysninger, og kun fordi det ikke længere var muligt at skjule, hvad der foregik. Dels fordi det kinesiske styre generelt i mine øjne er utroværdige.
Samtidig eksperimenterer og manipulerer de med stort set alt, det gør ikke troværdigheden større.

Jan Weber Fritsbøger

ja hvor er det let at skabe fjendebilleder og dæmonisere andre kulturer, i Danmark foregår dyremishandlingen systematisk og industrielt med det formål at profitmaximere, men også gemt pænt væk bag mure så vi ikke bliver stødt,
så det er vel i orden hvis kineserne læser artikler om de rædselsvækkende forhold vi tilbyder dyr, og selvfølgelig giver os skylden for antibiotikaresistens og andre grimme ting de nu kan finde på,
efter min mening burde mennesker overalt i verden respektere dyr og alle deres behov, og behandle dem så de aldrig lider på grund af os,
og vi burde respektere naturen og være ydmyge,
som for eksempel en del af de oprindelige beboere i Amerika og en del andre såkaldt primitive kulturer,
faktisk er vesten vel egentlig den mest primitive kultur hvor grådighed overtrumfer alle andre ideer med ødelæggelse af natur og klima som konsekvens.
hvad er meningen med alle de fjendebilleder vi fodrer, måske at legitimere vor egen egoisme, og måske at fodre krigsindustrien med fremtidens fjender, så vi ikke løber tør for krige at udkæmpe.
ingen tvivl mennesket er jordens eneste ægte skadedyr !

Hanne Utoft, Jacob Johansen, Niels Duus Nielsen, Alice Hjorth, Søren Fosberg, Lone Hansen, Britta Hansen, Jens Wolff og nils valla anbefalede denne kommentar

Kære information,

Jeg vil blot gøre opmærksom på, at der er fejl i jeres artikel. I Japan findes der ikke markeder hvor man sælger levende dyre, som de dræber/slagter på stedet. Jeg jer japansk statsborger og har aldrig oplevet hverken slange, skildpadder eller hvilken som helst slags pattedyr der bliver solgt på den måde!

Jeg er helt enig i, at misbehandle dyr på den måde er ikke acceptable og forbydes også for at mindske risiko for spredning af sygdomme som covis19.

Men det er vigtigt at man henviser til rette information hvis artiklen skal være troværdig.

Mvh Miwa

Hanne Utoft, Alexander Moesgaard, Claus Bødtcher-Hansen, Jørn Christensen, Søren Veje, Kim Houmøller, Randi Christiansen, Niels Duus Nielsen, Erik Karlsen, Ole Frank, Britta Hansen, Palle Jensen og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Henrik Brøndum

Blændende! Hvad lavede disse to genier dengang HIV kom frem. Man kunne jo bare have forbudt sex, så havde vi ikke haft alle disse AIDS ofre?

Jørn Christensen og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar

"Skal wet markets forbydes, vil det dog kræve et opgør med en specifik kulturel tradition og en kompensation til dem, som i dag lever af at drive disse markeder og forsyne dem med dyr."

Jeg læste et sted at hvis det forbydes helt så vil der opstå sorte markeder.

Jeppe Lindholm

Ligesom brutal nedslagtning af grindehvaler på Island. For slet ikke at tale om den brutale danske minkavl, hvor de for hele pelsen flået af uden et legitimt formål andet end penge. Føj for satan.

Erik Fleischer

@John Larsen: "Problemet er at ændring af vira ligeså godt kan finde sted på en svinefabrik eller burhøns farm på sydsjælland.. eller i bussen eller metro, hvor ingen ”dyr” er tilstede"

Principielt set kan de sygdomme som findes i blandt os, og som vi er immune for, mutere og skabe en epidemi.

Men selv om muteringen er meget reel, er chancen for at det skaber en epidemi meget lille, i PRAKSIS det det de vilde dyr der er kilden til epidemier.

Vi har så meget omgang med tamdyr, at vi allerede ER blevet smittet med hvad vi KAN blive smittet med fra tamdyr.

I praksis så er det ikke tæthed og tamdyr hvad der skaber epidemier, det er VILDE dyr vi får det fra.

Så et svineslagteri som behandler en forholdsvis homogen bestand af dyr (nok også under mere sanitære forhold) har langt langt mindre risiko end et blandet marked af levende dyr og menesker.

The HIV/Aids crisis of the 1980s originated from great apes,
the 2004-07 avian flu pandemic came from birds,
and pigs gave us the swine flu pandemic in 2009.
More recently, it was discovered severe acute respiratory syndrome (Sars) came from bats, via civets, while bats also gave us Ebola.

Humans have always caught diseases from animals.
In fact, most new infectious diseases come from wildlife.

Randi Christiansen

Har læst, at inficerede laboratoriedyr for store summer sælges på kinesiske markeder. I så fald yderst besynderligt og må være udtryk for een blandt mange meget uheldige konsekvenser af social nød, når nogen kan finde på så risikabel adfærd.

Ib Christoffersen

Men for at nå resultater, skal man nok udelukkende gå efter reudktion at risikoen for endnu en virus epedemi om nogle år. Dyrevelfærden er også vigtig, men er politisk bare med til at forhale et forbud, hvis den blandes ind i problemstillingen.

olivier goulin

Det afgørende problem her er globaliseringen.

Vi må se i øjnene at verden, også i epidemisk henseende, er blevet en global landsby.
Både information og sygdomme udbreder sig nærmest momentant.
Epidemier blev sjældent til pandemier i gamle dage, fordi de fleste aldrig eller sjældent bevægede sig udenfor deres region - og skete det endelig, så udbredte det sig meget langsommere.
Det er også forskellen på før og nu.

Kineserne har muligvis haft disse epidemier jævnligt, men de var oftest begrænset til kun Kina. I dag har det altså katastrofale konsekvenser, ikke kun for dem selv - men for hele verden.

Var det ikke fordi resten af verden i dag var så økonomisk afhængig af Kina, så kunne man isolere landet fuldstændigt økonomisk og trafikalt, indtil de havde stoppet dette uvæsen een gang for alle.
De har mennesker nok at tage af.

Hørte en kinesisk ekspert på området sige, at det er de færreste kinesere, der konsumerer wild life dyr, altså de dyr, der primært spises af forskellige overtroiske grunde, så som potensforøgende eller helbredende virkninger, etc. De er formentllig for dyre for den almindelige kineser, og han sagde, at det er en meget lille, men magtfuld overklasselobby, der holder denne industri i live.

De tager hele verden som gidsel.

/O