Kommentar

Danmark bør sende respiratorer til Italien – at holde dem herhjemme er fejt og usolidarisk

Danmark er overforsikret med 69 respiratorer, så hvorfor sender vi ikke nogle af dem til Italien, hvor lægerne i disse dage må vælge mellem dem, der skal leve, og dem, der må dø? Vi har et ansvar over for vores italienske fæller i nød, skriver Martin Lange i dette debatindlæg
»Kina har doneret 40 respiratorer til Italien, og de kan med alt held redde 40, måske flere, liv. I Danmark står respiratorerne og venter på et teoretisk skrækscenarie, mens det allerede udspiller sig i Lombardiet, hvor lægerne må vælge, hvem der skal dø, og hvem der skal leve,« skriver Martin Lange i dette debatindlæg. På billedet ses italienske læger på et hospital i Rom. 

»Kina har doneret 40 respiratorer til Italien, og de kan med alt held redde 40, måske flere, liv. I Danmark står respiratorerne og venter på et teoretisk skrækscenarie, mens det allerede udspiller sig i Lombardiet, hvor lægerne må vælge, hvem der skal dø, og hvem der skal leve,« skriver Martin Lange i dette debatindlæg. På billedet ses italienske læger på et hospital i Rom. 

Alessandro Serrano

Debat
28. marts 2020

For et par uger siden bad Italien EU om hjælp, fordi landet har brug for yderligere medicinsk udstyr til at bekæmpe det udbrud af coronavirus, der i øjeblikket totalt overbelaster dets sundhedssystem.

Italien bad om hjælp gennem EU’s civilbeskyttelsesmekanisme, der er til for EU-lande, der er ramt af en katastrofe eller en nødsituation. Den er baseret på frivillighed, og det er op til det enkelte EU-land at afgøre, om de vil hjælpe det nødstedte land.

For Italien var der ingen hjælp at hente hos medlemslandene. Grænserne er lukkede, og Frankrig og Tyskland nedsatte forbud mod at eksportere ansigtsmasker. Herhjemme anbefaler Lægemiddelstyrelsen, at danske producenter prioriterer det danske sundhedsvæsen.

Hjælpen er i stedet kommet fra Rusland og Kina, der har sendt respiratorer, masker og sundhedspersonale.

Det skal nævnes, at Tyskland sidenhen, så vidt jeg ved som det eneste EU-land, har sendt støtte i form af én million masker til Italien, og i denne uge er Tyskland også begyndt at tage imod coronapatienter fra Italien og Frankrig.

Naturligvis er enhver regering varsom i den nuværende situation. Det er muligt, at resten af EU kommer til at opleve, hvad Italien oplever nu, og hvert land holder derfor egne respiratorer, gummihandsker, håndsprit og n95-masker tæt ind til kroppen.

Kan vi bebrejde landene det? De kan få brug for det hele, og måske mere til, men endnu ved vi det ikke.

Vi ved dog, at Italien har brug for medicinsk udstyr lige nu, og det har Danmark ikke.

I Danmark er det sundhedspersonale, vi potentielt kommer til at mangle. Vi har mere end nok medicinsk udstyr. Ifølge Sundhedsstyrelsens seneste prognose kan vi i det værste scenarie få brug for 991 respiratorer på én gang, når udbruddet topper. Prognosen melder også, at Danmark lige nu kan mobilisere mindst 1.060 respiratorer. Det betyder, at vi i det værste scenarie er overforsikret med mindst 69 respiratorer. Desuden melder Sundhedsstyrelsen, at vi i denne uge har bestilt yderligere 160 respiratorer. Hvad skal vi med dem? De kan jo redde liv i Italien.

Stilhed ulmer af samtykke

Herhjemme følger vi med i nyhederne om, hvor grelt det står til i blandt andet Lombardiet. Italien er et land, som mange danskere kender godt og besøger tit. Jeg er sikker på, at mange af os, mig selv inklusive, er berørte af, hvad italienerne går igennem i øjeblikket, men det bliver ved medfølelsen – handlingen lader vente på sig.

I Danmark tales der skræmmende lidt om EU-landenes selviskhed. Der spørges ikke ind til Danmarks manglende hjælp ved de ekstraordinere pressemøder i Statsministeriet, og ud over en ganske prisværdig leder i Politiken den 16. marts har der ikke været meget andet end lidt observerende reportage og overfladisk analyse af, hvad det kan gøre ved EU-fællesskabet i fremtiden.

Måske vil det give kraft til højrenationalistiske stemmer i Italien, måske vil Italien samarbejde mere med Kina i fremtiden, måske er det begyndelsen på et Italexit og enden på EU-samarbejdet.

Alle disse udfald er ganske plausible og foruroligende. De står dog i skyggen af, hvad der står soleklart: at vi har et ansvar over for vores europæiske medmennesker i nød, og at vi løber fra det ansvar.

Der udspiller sig en humanitær krise i vores eget fællesskab. Vi kan hjælpe, og vi er også blevet bedt om at hjælpe, men vi står som forstummet og håber måske på, at der ikke var nogen, der hørte, at Italien bad om hjælp, for det ville jo være ubelejligt at skulle undvære vores overforsikring. Vi må hellere beholde lidt mere, end vi behøver, og det har vi sandelig også gjort.

Regeringen løfter sin pegefinger over for dem, der har købt ekstra toiletpapir til den kommende tid, mens de selv, ligesom andre EU-lande, hamstrer livsnødvendigt udstyr.

Det er grimt, og hele verden ser med.

Derfor bliver jeg nødt til at spørge: Kan det virkelig passe, at ingen i landet mener, at vi bør hjælpe Italien? Folk tror måske, at det ikke er deres beslutning. Der tager de fejl. Selv i vores undtagelsestilstand er vi dog et demokrati, og vi kan i det mindste bruge vores stemme til at udtrykke vores utilfredshed. Regeringen har taget beslutningen om ikke at hjælpe, men vores stilhed ulmer af samtykke. Vær ikke overraskede, når Danmark i fremtiden bliver husket som et af de lande, der ikke kom til hjælp.

Kina har doneret 40 respiratorer til Italien, og de kan med alt held redde 40, måske flere, liv. I Danmark står respiratorerne og venter på et teoretisk skrækscenarie, mens det allerede udspiller sig i Lombardiet, hvor lægerne må vælge, hvem der skal dø, og hvem der skal leve.

Måske kan vi ikke undvære meget, måske kommer vi selv til at mangle, måske kommer vi lidt ud af vores komfortzone, uanset hvad synes jeg, at vi skal hjælpe med så meget, vi kan. Om ikke andet for at give en håndsrækning til vores italienske fæller og vise dem, at ikke alle i EU har vendt dem ryggen.

Alt andet er simpelthen fejt af os.

Martin Lange, filmklipper

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Martin Lange

Flot indlæg - og da har da ret.

Selvfølgelig burde vi kunne sende 69 respiratorer til Italien, hvor mennesker bliver kvalt af COVID-19.

Men det kommer selvfølgelig ikke til at ske -
vi hytter vores, og lader de andre 26 selv rode med al det.

Carsten Ulendorf, Trond Meiring, René Arestrup, Arne Albatros Olsen, Bo Kelting og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Prognoser og prognoser er netop kun prognoser (avancerede regnestykker), og ikke fremtidig virkelighed. Mange prognoser er kuldsejlet som katastrofer i virkeligheden. Ingen (0,00) ved endnu hvad det ender med her.

jens peter hansen, Kim Saxman og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Søren Nørgaard

Jeg er absolut enig og jo før jo bedre. Tyskland er begyndt at hente intensivpatienter fra både Italien og Frankrig og begrundelsen lyder, at de ikke eller endnu ikke er hårdt ramt og at de har ekstra kapacitet. Vi har i Danmark ekstra kapacitet og kunne på samme måde enten sende kompetencer og udstyr eller hente patienter - piloter og fly har ikke meget andet at gøre i disse dage.
Et andet og tilsvarende presserende problem eller ansvarsområde er den græske flygtningekrise. Fra hele den europæiske sundhedssektor er opmærksomheden i dag henledt på, at de græske flygtningelejre repræsenterer en potentiel katastrofe, som vil komme til at kendetegne EU i mange år frem, om ikke der tages hånd om, at krisen ikke får lov at udvikle sig.

Supergodt indlæg!

Carsten Ulendorf, Arne Albatros Olsen og Per Langholz anbefalede denne kommentar
Kent Nørregaard

Medmenneskeligheden bor i den nye verdensorden i Tyskland. Alle vi andre bor i det Trump flot ville kalde "shithole countries". .... hvis han altså var humanist.

Carsten Ulendorf, Poul Simonsen og Bo Kelting anbefalede denne kommentar
Thomas Mathiasen

Vi bør gøre som de gør i Tyskland, vi bør fylde vores respiratoren med syge mennesker uanset om de kommer fra Sverige, Italien eller Danmark.
Vi kan ikke bare stå og se til at nogen i vores fællesskab har så voldsomme problemer uden at hjælpe. Vi har personale og materiel der står og venter på en situation der måske aldrig opstår. Det er som at stå på land og se til at en mand drukner, fordi man selv kunne få brug for den redningskrans man har i hånden.

Carsten Ulendorf, Søren Knudsen, Claus Nielsen, René Arestrup, Poul Simonsen, Torben Lindegaard og Per Langholz anbefalede denne kommentar

100% enig

torben - nielsen

Nu er amerikanske løsninger ikke altid i særlig høj kurs herinde.

Men hvis Trump, kan få løst den tilsvarende amerikanske krise med manglende respiratorer, ved at få en amerikansk bilfabrik til at fremstille de nødvendige respiratorer, - så burde Paven jo bede en af de mange italienske bilfabrikker om, på tilsvarende måde, at fremstille de nødvendige respiratorer.

Hvem vil ikke sætte pris på en lynhurtig respirator fra Maserati???

Kim Saxman, Jannick Sørensen, arne tørsleff, ulrik mortensen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Solsikke Lausten

Jeg er rørende enig. Tak for at sætte fokus på det!

"Hjælpen er i stedet kommet fra Rusland og Kina, der har sendt respiratorer, masker og sundhedspersonale."

Putin og kineserne? Og imens har det frihedselskende Vesten, herunder solidariske EU, haft nok i sig selv? Jamen dog. Surprise, surprise.

Og husk det nu, kære danere, når krigstrommerne og fjendebillederne, som i øjeblikket holder Corona-fri (eller gør de?) atter toner frem i massemediernes forgrund.

Kim Saxman, Trond Meiring, Flemming Berger, Lars Løfgren, Carsten Munk og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar

Tyskerne har i det mindste gjort det næst rigtigste i situationen.
Vi og Eu har fejlet ved ikke at sørge for i fældeskab at få sat produktion af sprit masker og Respiratore i gang.
Overlever Eu dette her, jeg tvivler.

Jeg er stolt af Statens serum institut.
på grund af deres offentliggørelse af nyudviklet test.
Som jeg forstår det, er det lagt ud online til alle i verden så det frit kan kopieres.
Selv til Donnald Trompet.

Kim Saxman, Poul Simonsen, Helge Hübschmann og Jane Jensen anbefalede denne kommentar

Dette populistiske indlæg ang. nødkonverterede respiratorer fra dyrehospitaler der udgår en 10% baggrundssikring i forhold til hundreder af procents usikkerhed og millioner af menneskers gøren deres bedste i den værste samfundskrise i årtier burde ikke have været bragt. Men et ledigt standpunkt med et potentielt publikum er så forudsigeligt indtaget og annonceret. Videre....

Anders Henriksen

Da jeg var i mili - dengang der stadig var en smule værnepligt involveret - fik vi altid at vide, at man ikke måtte bruge sine egne forbindspakker på sårede kammerater; man ved jo ikke, om man selv får brug for sine egne.

Helge Hübschmann

@Hanne Utoft. Du kan bide spids på, at både russerne og kineserne har taget sig betalt - de forærer ikke noget væk. Men nu kan de både score en propagandagevinst hos alle de "politisk bevidste" i vesten, der tror på deres store "humanistiske engagement", mens de lyver og bedrager lodret og skamløst om ofrene i deres egne lande. Europas "Trumpister" er Putins "nyttige idioter".
Selvfølgelig bør resten af Europa, herunder resten af Europa hjælpe Italien, hvis og når vi kan. MEN - man har altså heller ikke ret til at bare at opføre sig totalt idiotisk og uansvarligt (som de faktisk har gjort i for lang tid) og derefter forlange, at alle andre skal hjælpe dem. Det svarer til, at vi alle vandrer i ørkenen, og når italienerne på rekordtid har drukket deres vand, fordi de ikke vil spare, så skal alle vi andre bare se at aflevere noget af vores, for humanistisk kan vi jo ikke være andet bekendt. - Men sådan fungerer "survival of the fittest" bare ikke. Og skal det det?

Kim Saxman, Claus Nielsen, Erik Fuglsang og Jørgen Mathiasen anbefalede denne kommentar
Helge Hübschmann

Jeg hører også til de, der mener, at den totale nedlukning af DK er og har været alt for dyr. Og at vi kunne have opnået næsten det samme langt, langt billigere og måske endda også hurtigere. Jeg er som 70 år med lungesygdom selv een af dem, der evt. måtte betale prisen, men det ville nok både DK, min familie og Informations kommentarspor nok overleve.
Men HVIS vi i DK altså har været "tossede" og valgt en alt for dyr løsning, f.eks. i forhold til svenskerne. Skal svenskerne så i menneskekærlighedens navn aflevere en del af deres økonomiske gevinst ved at være klogere til os "fattige" i DK. For de kan d vel ikke være andet bekendt?

Kim Saxman, Poul Simonsen og Jannick Sørensen anbefalede denne kommentar
Jørgen Mathiasen

Vi er åbenbart nået til tidspunktet for mindre rationelle forslag. Selv hvis viljen skulle være der - og det kan man sætte spørgsmålstegn ved ikke mindst i disse spalter - så er det ikke kongeriget DK, der skal redde EU-befolkninger i størrelsesordenen 60 mio.

Nøjagtigt hvor store mængde værnemidler og respiratorer, der er brug for hvis man skal vende tilbage til mere normale tilstande, er det svært at sige, men svaret er, at få industrivirksomheder i det centrale Europa til i en gevaldig fart at producere dem i den nødvendige mængde og få dem distribueret ud over kontinentet. Til alt held arbejdes der netop på højtryk med den løsning.

Kim Saxman, Pia Nielsen, Jeppe Lindholm, Karsten Aaen, Helge Hübschmann og Jannick Sørensen anbefalede denne kommentar
Jeppe Lindholm

Det er jo altid let at spille helt, når man ikke selv risikerer noget nævneværdigt.

Så er der nogen som har spurgt danskere i risikogruppen for at udvikle alvorlig COVID-19, hvad de mener om at sende livredende respiratorer ud af landet, hvis de selv kan få akut brug for en om en dag eller to?

Poul Simonsen

Ja Jeppe Lindholm. Jeg er 76 kræftopereret og meget andet. Forpustet allerede ved 3 -4 sal.
Jeg mener, at alle mennesker i hele verden bør have samme ret til, at leve. Også folk i Italien, børn i krigsfangelejre i det nordlige Syrien, krigsflygtninge på de græske øer og mange andre steder.
Selvfølgelig skal vi hjælpe med tilgængeligt udstyr.

Carsten Ulendorf, Søren Knudsen, Trond Meiring og Jeppe Lindholm anbefalede denne kommentar
Helge Hübschmann

Til lykke, Poul. 3-4 sal er ikke så ringe. Jeg har middelsvær KOL (kalder min læge det), har 28% lungekapacitet tilbage af den forventede for en 70-årig, og er temmelig forpustet ved 1. sal. - Har ikke røget i 10 år - men desværre 45 år forinden.
Jeg er samfundet (og dermed mine og andres børn) dybt taknemmelig for, at de nu betaler for min dumhed gennem så mange år. Jeg har iøvrigt også forstørret prostata - det koster også, selv om det selvfølgelig ikke er min "skyld". -
Jeg synes faktisk ikke, det er min "ret" at forlange af andre mennesker, at de skal betale for mine gebrækkeligheder - uanset om jeg er skyld i dem eller ej. - Hvis vi ender med et samfund med 90% syge, kan vi så forvente, at de resterende 10% kan forsørge og betale for os? - For det har vi jo "ret" til.
Jeg siger heller ikke, at vi skal stå flove med "hatten i hånden". Men vi kan godt udvise glæde og taknemmelighed i for det velfærdssamfund, der vælger at hjælpe os - i stedet for bare at kræve det som vores "ret". For det er det helt sikkert ikke!

René Arestrup

Det er ikke blot usolidarisk, det er også et alvorligt bovskud mod et i forvejen skrantende EU. Vil italienerne glemme, at deres nærmeste naboer undlod at komme dem til hjælp, da de havde allermest brug for det? Næppe.

Det er simpelthen politisk idioti.

Carsten Ulendorf, Søren Knudsen, Hanne Utoft, Claus Nielsen, Trond Meiring og Flemming Berger anbefalede denne kommentar
Erik Fuglsang

Al god moral tilsiger, at vi naturligvis bør hjælpe.

Spørgsmålet er vel snarere hvor meget, vi skal hjælpe?

Skal vi sende alt disponibelt grej, som vi ikke pt. anvender, afsted med det samme?
Skal vi gøre det vederlagsfrit?

Hvad nu hvis corona-epidemien tager en uventet drejning herhjemme, så alvorligt ramte danskere får brug for udstyret ?

Hvad siger vi til Fru Karlsen og Hr. Nielsen og deres pårørende, hvis vi ikke har nok udstyr til at behandle dem på intensiv?
Siger vi, at vi desværre har lånt grejet ud, men håber at få det retur en gang i efteråret ?

I Spanien er det bare forfærdeligt...
https://youtu.be/h90Urj4LUI0

Mht. risikogrupper vil jeg bare gøre opmærksom på dette:

"Det er således langt fra kun ældre og svækkede, der lige nu befinder sig på hospitalet i Aarhus på grund af coronavirus, COVID-19

- De patienter, vi nu har indlagt i respirator på intensivafdelingen er fortrinsvis raske, yngre eller midaldrende personer i alderen 25 til 70 år, siger Lars Østergaard."

https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/overlaege-deler-vigtigt-budskab-vi-h...

Thomas Østergaard

Jeg har læst den linkede rapport fra sundhedsstyrelsen.

Sundhedsvæsnet har 925 respiratorer i sin besiddelse, de øvrige skal mobiliseres ved at indrage udstyr fra beredskabstyrelsen og forsvar ( afventer eftersyn eller vurdering af funktionsduelighed), ved at konvertere anæstiapparater fra hospitaler til respiratorer, og brug dyrerespiratorer som anvendes til forsøg på universiter mv.

Dernæst er der ikke tale om et "worst case scenario". Der er tale om "most likely scenario" prognoser, baseret på henholdsvis kinesiske og italienske data, hvor artiklen så for egen regning præsenterer de kinesiske data som sundhedsstyrelsens worst case. Jeg tvivler på at man kan få sundhedsstyrelsen til at skrive under på at det er deres værst tænkelige scenarie i Danmark.. Det involverer nok at viruset muterer til en mere ondartet form som Danmark rammes hårdt af.

Ikke at de nødvendigvis skal forhindre os i at give italienerne udstyr som for øjeblikket står ubrugt hen, det forekommer mig blot at artiklens læsning af rapporten tager sundhedsstyrelsen til indtægt for nogle konklusioner om overkapacitet som jeg har meget svært ved at få øje på.

Thomas Østergaard

anæstiapparater fra privathospitaler skule der have stået.

Claus Nielsen

Det giver begrænset mening at sende teknologi med en højere kompleksitet end håndsprit og masker som andet end en gestus. Min erfaring er at hverken læger eller sygeplejelsker er istand til at overtage f.eks. anæstiapparater fra danske dyrehospitaler og anvende dem i en ny kontext. Det mest meningsfulde vil være at spørge italienerne (og i næste uge spanierne) hvad de har mest brug for og derefter sørge for at de bliver prioriteret i logistik kæderne.

De tyske tal tyder på at coronaen er under kontrol. Tyskland var heldige idet andelen af de smittede tilfælde var yngre mennesker - derfor er situationen en noget anden end i italien hvor andelen af smittede var størst i den ældre del af befoklkningen. Danmark ligger formodentlig et sted midt imellem.

Patienter der bliver lagt i respirator har desværre brug for dem i op til flere uger. Det er ikke blot i et par dage. Har vi smitten under kontrol - det kan som vi ser udvikle sig fra slemt til værre på et par uger?

Det ville være langt mere holdbart at bede industrien om at omstille produktionen hvor det er muligt for med udviklingen i Spanien og Frankrig og muligvis også UK får vi brug for mange flere respiratorer.

Havde EU været hurtige og sat dette i værk så kunne vi have fordelt respiratorerne mellem os. Nu er det hvert land for sig selv.

'https://medium.com/@andreasbackhausab/coronavirus-why-its-so-deadly-in-i...

Torben Lindegaard

@Pia Nielsen 31. marts, 2020 - 08:31

"Havde EU været hurtige og sat dette i værk ...."
citat fra læserbrev

Sundhedsområdet er, som du selvfølgelig er bekendt med, udenfor EU Traktaterne.
Ergo ville det være Det europæiske Råd, der skulle godkende en handlingsplan ved konsensus og lade EU Kommissionen implementere denne.

Der er lige nøjagtigt zero chance for at få et sådant forslag igennem Rådet.

Der er bare ikke 27 stats- & regeringschefer, der vil give "EU" den slags beføjelser.

Jeg tvivler på, at Danmark ville bemyndige "EU" til at implementere al det.

Thomas Kjær-Andersen

Ja, måske dette er, hvad man kalder god gammeldags hamstring. Og mon ikke vi ender med at være overforsikret snarere med mellem 500 og 1.500 respiratorer ...Lidt afhængig af, hvor mange man medregner af dem, som kunne trækkes ind og bringes i funktion i yderste nødstilfælde (fra forsvar, veterinærklinikker osv.). At der stort set er lukket i nul for smittespredning i DK, kan man se af Serum Instituttets opgørelse af alm. influenza-tilfælde (hvoraf nogle i øvrigt også ville blive respiratorkrævende). Antallet af nye influenza-tilfælde er praktisk talt faldet til nul de sidste 14 dage. https://www.ssi.dk/aktuelt/nyheder/2020/03-markant-fald-i-influenza-i-de...

jens peter hansen

Prognosen melder også, at Danmark lige nu kan mobilisere mindst 1.060 respiratorer. Det betyder, at vi i det værste scenarie er overforsikret med mindst 69 respiratorer. Desuden melder Sundhedsstyrelsen, at vi i denne uge har bestilt yderligere 160 respiratorer. Hvad skal vi med dem? De kan jo redde liv i Italien.

Med al respekt, mon ikke disse tal er formodninger, skal DK så hvis det viser sig at der mangler 100 respiratorer her i landet hive dem ud munden på italienerne. ???

jens peter hansen

ROME, March 24 — Italian authorities today announced the seizure of nearly 2,000 respirators intended for patients receiving hospital treatment for the novel coronavirus in Greece.
Respirator exports have been banned in Italy since February 25.
Italian police and customs officials said the 1,840 units comprised both the valve that pumps oxygen and the accompanying mask and various tubes.
They said the equipment came in sizes that fitted both adults and children. It was seized from a truck that was about to set off on a ferry.
I USA er bilfabrikkerne blevet bedt om at lave respiratorer. Hvad laver Fiat, Ferrari, og ALfa Romeo lige nu? I DK havde vi 14. marts 750 respiratorer, ved at inddrage fra privathospitaler, hundeklinikker og andet er vi nu lidt over 1000. Ingen kan da med sikkerhed sige om dette er nok. Spanien lider jo ligeså meget, skulle vi ikke gove 60 til dem også ?

jens peter hansen

Tyskland har taget 70 italienere og 30 franskmænd. De sidste bor lige op ad den tyske grænse. Omsat til DK ville det svare til at vi tog 7 udefra. Kunne det ikke tænkes at Danmark, Tyskland og Sverige hvis det hele virkelig går galt ville hjælpe hinanden . Tyskland har et meget højt antal intensiv sengepladser, Italien ca. det halve pr indbygger og DK sammen med Sverige og Holland en tredjedel af Tysklands tæthed pr indbygger. Selvfølgelig skal vi hjælpe hinanden, men de første lande der forbød eksport af udstyr var Italien, Tyskland og Frankring. Siden er der jo sket en del. 46 mest ældrelæger er døde i Italien. Det italienske systems sammenbrud med korruption og demokratisk underskud, ligegyldighed og tyveri har slået mennesker ihjel. Jo lad os hjælpe dem, men da ikke ved at smide årene væk fra vores egen båd.

jens peter hansen

Formanden for anæstesilægerne siger at der ikke er værnemidler, uddannede sygeplersker og funktionsdygtige respiratorer nok i Danmark. Han siger også at man ikke uden videre kan flytte patienter. I Stockholm udtaler nabolenene at de ikke kan tage imod patienter fra den hårdt ramte by og at det er meget svært at flytte patienter. Dette er inden for landet og er altså svært. Hvis det forholder sig sådan som formanden udtaler så virker det jo ikke så betryggende at sende et hold til Italien, når som han udtalte at lægerne gik med fastelavnsmundbind i DK.

jens peter hansen

Formanden hedder Hoffmann-Petersen og udtalte sig her i morges på P1.