Læserbrev

Min far er erfaren læge fra Syrien – lad ham hjælpe til på sygehusene

Vi bør udnytte alle ressourcer i en sundhedskrise som denne, men regeringen mangler stadig at bede alle de sundhedsprofessionelle flygtninge og indvandrere om hjælp, skriver Rahima Abdullah i dette debatindlæg
26. marts 2020

Vi står midt i en historisk svær sundhedskrise, og situationen er blevet så presset, at sundhedsminister Magnus Heunicke på et pressemøde foreslog, at selv de studerende i sundhedssektoren kunne indkaldes til nødberedskabet.

Han har udsendt besked om, at sundhedsvæsenet i kampen mod coronavirussen kan få brug for at mobilisere så meget arbejdskraft som muligt.

Mange fagfolk anerkender, at sundhedsvæsenet er ved at kollapse. Derfor er det vigtigt at gøre alt for at finde flere hænder, der kan hjælpe til i sundhedsvæsenet.

Men det lyder, som om regeringen og sundhedsvæsenet glemmer, at der er mange indvandrere og flygtninge, som har en uddannelse inden for sundhedsområdet fra deres hjemlande og dermed faktisk også er i stand til at hjælpe – de mangler bare at blive bedt om det.

Min egen far er et godt eksempel på det. Han har en lægeuddannelse og 16 års erfaring som læge i sit hjemland, Syrien. Hans uddannelse er godkendt i Danmark, og han taler dansk, men han har ikke råd til at betale for sprogkurset Danskuddannelse tre, så derfor er han startet som selvstændig i stedet.

Jeg kender mange flygtninge og indvandrere, som står i lignende situationer.

Trække på alle ressourcer

Hvis situationen er så alvorlig, at man råber op om hjælp fra studerende, som ikke engang er færdige med deres uddannelser, og man beder udenlandske sundhedsfaglige arbejdstagere om at arbejde frivilligt, hvorfor så ikke også række eksplicit ud til flygtninge og indvandrere, som er færdiguddannede og allerede har sundhedsfaglige erfaringer?

Jeg taler om folk, der kan dokumentere, at de har en sundhedsvidenskabelig uddannelse fra deres hjemland, og som er i stand til og har et ønske om at bidrage. 

Vi mangler bare at bede dem om hjælp og give dem lov til at komme i gang ude på sygehusene. Jeg tror virkelig, de kunne gøre en forskel i en akut situation som denne.

Det danske samfund tog rigtig godt imod os som flygtninge og indvandrere. Det her kunne være vores chance for at give noget tilbage til samfundet. Man bør trække på alle de ressourcer, vi har i samfundet.

Det er nu, vi alle har brug for hinanden, og hvis vi ikke står sammen, kan vi aldrig komme videre. 

Rahima Abdullah er gymnasieelev.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Christian Mondrup
  • Werner Gass
  • Mikkel Zess
  • Svend Erik Sokkelund
  • Eva Schwanenflügel
  • Lillian Larsen
  • Henrik Plaschke
Christian Mondrup, Werner Gass, Mikkel Zess, Svend Erik Sokkelund, Eva Schwanenflügel, Lillian Larsen og Henrik Plaschke anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Kjær

Jeg synes ikke vi igen skal have læger med usikre danskkundskaber ind på sygehusene. Det er afprøvet. Det er meget hurtigere at instruere/oplære en dansktalende medicinstuderende i en begrænset funktion.

Nu bestemmer Dansk Folkerparti jo den slags, og de synes, at din far hellere skal køre taxa :/

Christian Mondrup og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar