Læserbrev

FOA bør ikke gradbøje social dumpning til fordel for velstillede familier i Nordsjælland

FOA’s forslag om en familiehjælperordning som erstatning for au pair-ordningen skal være på overenskomst og med ordentlig løn – ellers er det stadig social dumping, skriver Svend-Åge Westphalen i dette debatindlæg
31. marts 2020

Pia Heidi Nielsen fra FOA taler i Information den 26. marts imod en direkte afskaffelse au pair-ordningen, selv om hun anerkender, at ordningen i Danmark handler om køb og salg af billig arbejdskraft.

Værtsfamilier i Danmark er ikke lavtlønnede, marginaliserede eller udsatte familier, men velstillede familier, der ønsker billig arbejdskraft, så de ikke selv skal gøre rent. En nylig evaluering af ordningen konkluderede, at »en væsentlig del af au pairers huslige pligter er normalt at tage sig af værtsfamiliens rengøring, da begge værtsforældre ønsker at slippe for dette.«

Jeg er sikker på, at der er mange af os andre, der også gerne vil slippe for rengøring. Men enten har vi ikke råd til det, og så gør vi det selv, eller også køber vi os til hjælp på det normale arbejdsmarked på normale overenskomstmæssige vilkår.

Jeg forstår derfor ikke, hvorfor FOA påtager sig et særligt ansvar over for velstående familier. Og modsat FOA mener jeg faktisk godt, at vi kan overlade denne type »pressede« familier til sig selv.

Mette Østergaard fra Berlingske er ærlig i sit forsvar for den nuværende ordning, da hun skrev »Au pair-ordningen er en gave til os«, hvilket hun har helt ret i. En gave, der betales af filippinske kvinder, som tåler det, fordi forholdene i hjemlandet er værre, og en gave, der betales af den danske arbejdsmarkedsmodel, som må acceptere lovgivningsreguleret social dumping. Personligt ville jeg have en dårlig smag i munden, hvis jeg tog imod en sådan gave.

Ud over hensynet til familierne vil FOA ikke afskaffe ordningen af frygt for sort arbejde. Men sort arbejde hos familier skal håndteres på samme måde som på alle andre arbejdspladser og må ikke være et argument for at lave dårlige arbejdsforhold for en mikroskopisk del af det danske arbejdsmarked.

Jeg anerkender FOA’s argument om den frie bevægelighed, og det kan derfor være relevant at etablere en familiehjælperordning. Men der er ikke et »dilemma« om lønnen, som Pia Heidi Nielsen skriver.

Hvis familiehjælperordningen skal erstatte au pair-ordningen, skal det være på almindelig overenskomst – alt andet vil være social dumping. Punktum.

Sven-Åge Westphalen er konsulent

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Irene Clausens
  • Torben Lindegaard
  • Freddie Vindberg
  • Werner Gass
  • Agnete La Cour
  • anne lindegaard
  • Hans Larsen
  • Marianne Stockmarr
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Irene Clausens, Torben Lindegaard, Freddie Vindberg, Werner Gass, Agnete La Cour, anne lindegaard, Hans Larsen og Marianne Stockmarr anbefalede denne artikel

Kommentarer