Kommentar

Georg Metz’ kritik er urimelig: DR leverer kvalitet til børn og voksne, også under coronaen

Generaliseringer, genbrug af gamle påstande og en åbenlys glæde ved lugten af egen fjært er de bærende elementer i Georg Metz’ kritik af Danmarks Radio. Metz hylder den »informerede kritik«, men hans klumme er alt for ukonkret til at leve op til det, skriver direktør for Kultur, Børn & Unge i DR, Henrik Bo Nielsen, i dette debatindlæg
»Generelle betragtninger om Melodigrandprix’ tarvelighed er ærlig talt for forudsigeligt. Sikke en overraskelse det havde været, hvis Metz faktisk havde ulejliget sig med at se årets program. Hørt Sys Bjerre og Isam B.’s sange og forholdt sig til de mærkbare ændringer i sangkvalitet, der var en del af nyskabelsen i år. Det ville have været sjovere og mere fair,« skriver direktør for Kultur, Børn & Unge i DR, Henrik Bo Nielsen, i dette debatindlæg.

»Generelle betragtninger om Melodigrandprix’ tarvelighed er ærlig talt for forudsigeligt. Sikke en overraskelse det havde været, hvis Metz faktisk havde ulejliget sig med at se årets program. Hørt Sys Bjerre og Isam B.’s sange og forholdt sig til de mærkbare ændringer i sangkvalitet, der var en del af nyskabelsen i år. Det ville have været sjovere og mere fair,« skriver direktør for Kultur, Børn & Unge i DR, Henrik Bo Nielsen, i dette debatindlæg.

Ida Guldbæk Arentsen

25. marts 2020

Det er som bekendt ingen skam at lugte, når man bliver pisset på, men selv efter Intermetzos standard var der fyldt godt op i skidtspanden, da Georg Metz fredag den 20. marts tømte sin klumme ud over Danmarks Radio. Denne fredag gik det især ud over en lang række af de aktiviteter, der hører med i undertegnedes pastorat. Bare så man ved det.

Kritisere må man ellers generelt godt. Kritik er, hvor ubelejlig den end kan være, på en måde altid velkommen, og oftest skal man være stor nok til at tænke over det sagte og så i øvrigt lade den stå uimodsagt. Imidlertid nåede Intermetzo-orgiet af generaliseringer, genbrug af gamle påstande og den åbenlyse glæde ved lugten af egen fjært et crescendo, der var så ukonkret og så urimeligt, at det ville være for mærkeligt ikke at svare.

Lad gå, at Metz får smurt »forlorent«, »tarvelig«, »tidsspilde«, »ulidelige«, »megalomanisk«, »selvrosende« og det, der er værre, op og ned ad lårene på DR-ledelsen. Lad gå, at alting var bedre i gamle dage, hvad det som bekendt var allerede i romersk jernalder, da Metz og undertegnede sammen stod i spidsen for Information og jævnligt blev mødt af samme forfaldspåstande.

Det er fint nok, men var det så ikke rimeligt, at man – når man som Metz hylder den »kritiske tradition« og den »informerede kritik« – selv gjorde sig den ulejlighed at leve op til både traditionen og det informerede?

Generelle betragtninger om Melodigrandprix’ tarvelighed er ærlig talt for forudsigeligt. Sikke en overraskelse det havde været, hvis Metz faktisk havde ulejliget sig med at se årets program. Hørt Sys Bjerre og Isam B.’s sange og forholdt sig til de mærkbare ændringer i sangkvalitet, der var en del af nyskabelsen i år. Det ville have været sjovere og mere fair.

Man behøver ikke være enig i, at DR lykkedes, men kvalificeret kritik må nødvendigvis være konkret og basere sig på faktisk viden. Ja, det er mere bøvlet end bare at stikke hovedet ud af vinduet og ’synes’ noget, men langt mere rimeligt.

Mere i øjenhøjde end forgængerne

Det er smukt, at Metz hylder sin gamle ven, nyligt afdøde B&U-chef, Mogens Vemmer, det er vi mange, der gør, men tænk, hvor meget mere interessant, hvis Metz havde set ULTRANYT, der midt i coronakrisen skabes dagligt af Vemmers arvtagere, eller havde fulgt Onkel Rejes forhold til satanisterne og derefter leveret et stykke konkret kritik på et oplyst grundlag.

Hvem ved? Måske havde Metz opdaget, at de, der i dag laver programmer, er fuldt ud lige så kapable og kompromisløse som i de gode gamle dage. Ja, måske er de ligefrem blevet dygtigere til at tale med børn i øjenhøjde end forgængerne. Det kræver selvfølgelig, at man tager besværet og får syn for sagn, inden man mener noget.

Og hvis der kommer gang i researchen, og svederemmen alligevel er i brug, Metz, så kig lige på det kolde regelsæt og den gustne jura omkring, hvordan statens virksomheder har pligt til at agere – også selv om der med Metz’ ord er tale om »landets vigtigste public service-medie«.

Ja, vi sendte på et enkelt døgn et par tusinde medarbejdere hjem med computeren under armen, og nej, vi kan ikke gå til opgaven »alle mand af hus«, men lever med, at en hel del må yde indsatsen hjemmefra. Det, synes vi, er ansvarlig ledelse, og derfor prioriterede vi de første dage den brede befolknings informationsbehov, de unge og børnene. P4, P3 og ULTRANYT kom faktisk først. Derfor måtte P1’s brugere, både de, der, som Metz beskriver, bebor Østerbro og bæller caffe latte, og resten af kanalens talstærke lytterskare landet over i et par dage »nøjes« med samsending med resten af nationen.

Konsolideringen af de manges åbenlyse behov var simpelthen vigtigere end finfølelse omkring den popmusik, Metz kalder »muzak« – men som for de fleste er en naturlig del af en radioflade.

Men bare rolig. Hvis den Metzske radio stadig er slukket i protest, så tryk på knappen. P1 og en dedikeret stab er tilbage i æteren med fuld kraft, ligesom der er blevet plads til højmesse, P2-musik, morgensang og meget af det andet, vi også gerne vil.

Og ja. Flow-tv-brugere med god tid vil opleve genudsendelser – det går nok endda. Ellers prøv lidt af det nymodens som eksempelvis DRTV eller en ULTRA-app. Her er der masser af velproduceret indhold skabt af engagerede medarbejdere, der ligesom de dygtige, der udgjorde staben i DR på Metz’ tid, brænder for faget og giver blanke fanden i alt andet end at skabe værdi for brugerne.

De fortjener sådan set også, at kritikken er konkret. Ellers bliver det med et fast Georg Metz-udtryk »som at trutte i et bøjet søm«. Og den kritik er der jo ingen, selv en nok så nærtagende direktør, der rigtig gider forholde sig til.

Henrik Bo Nielsen, direktør for Kultur, Børn & Unge i DR og tidligere direktør for Dagbladet Information

»Masseoptrin – inklusive grandprix – kan laves efter formel. Se selv efter. Det behøver man ikke offentlige medier til.« skriver Georg Metz.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
  • Jørn Stjerneklar
  • Bjarne Jørgensen
  • Fødevarestyrelsen Mørkhøj
  • Anker Heegaard
  • Erik Fuglsang
Viggo Okholm, Jørn Stjerneklar, Bjarne Jørgensen, Fødevarestyrelsen Mørkhøj, Anker Heegaard og Erik Fuglsang anbefalede denne artikel

Kommentarer

En nærtagende direktør trutter i et bøjet søm - det lyder ikke godt.

Tino Rozzo, Ib Jensen, David Joelsen og Egon Stich anbefalede denne kommentar
jens peter hansen

Lad gå, at Metz får smurt »forlorent«, »tarvelig«, »tidsspilde«, »ulidelige«, »megalomanisk«, »selvrosende« og det, der er værre, op og ned ad lårene på DR-ledelsen. Lad gå, at alting var bedre i gamle dage, hvad det som bekendt var allerede i romersk jernalder, da Metz og undertegnede sammen stod i spidsen for Information og jævnligt blev mødt af samme forfaldspåstande.
Skrives der.
Ja i gamle dage da Metz var med i Fup eller Fakta, da var der kritisk underholdning i DR.

jens peter hansen

Lad gå, at Metz får smurt »forlorent«, »tarvelig«, »tidsspilde«, »ulidelige«, »megalomanisk«, »selvrosende« og det, der er værre, op og ned ad lårene på DR-ledelsen. Lad gå, at alting var bedre i gamle dage, hvad det som bekendt var allerede i romersk jernalder, da Metz og undertegnede sammen stod i spidsen for Information og jævnligt blev mødt af samme forfaldspåstande.
Skrives der.
Ja i gamle dage da Metz var med i Fup eller Fakta, da var der kritisk underholdning i DR.

David Joelsen

@Jens P Hansen - jeg går stærkt ud fra at du også har foretaget dig ting som du ikke er mest stolt af, men det skal da ikke forhindre dig i at ytre dig kritisk?

Steffen Gliese

1) vi skal væk fra, at DR gør alt til konkurrencer! Der er meget lidt oplysningspotentiale i, at folk selv på venskabeligt plan slås imod hinanden - selvom det selvfølgelig hjælper noget på det, når de samarbejder indbyrdes.
2) Det er altid spændende at høre nogen, der ved noget om ting og kan formidle dem - det må de gerne gøre uden en journalistisk støttepædagog.
3) DR er et medie, dvs. bærer af indhold, og det ville være ganske forjættende, hvis det ikke kun var en popkonkurrence, der årligt bringer os professionelle kunstnere i den bedste sendetid.
Nu, hvor vi heldigvis har fået samlet seerne på to kanaler, vil næste skridt være at udvide med noget mere drama, både dansk nyskrevet, klassisk og nyklassisk, eksperimenterede - men fremfor alt som brud med en filmæstetik, som man jo så rigeligt får i form af film.
Det skal dog roses, at der er sket et ekstremt løft af DRs serier i løbet af de seneste fem år, hvor vi er kommet væk fra krimien og klicheen.
Det er også al ære værd, at man i langt højere grad benytter DRs ensembler på tv, og man kunne ønske, at man simpelthen tog springet og begyndte at transmittere en institution som torsdagskoncerten fast på TV.

jens peter hansen

Jo der er sikkert ting jeg ikke skulle have gjort, men i modsætning til Metz, hvis evindelige omkvæd at alt bliver dårligere, så viser jeg bare at ufarlig underholdning også var udtalt i forne tider. Den undergangsstemning Metz altid ( næsten) ruller ud er ikke til at holde ud. Melodigrandprix er underholdning, men vil egentlig ganske uskyldig og så var det vel stort set det første der samlede Europa.Det var da ikke så tosset, selvom jeg medgiver at musikken for 90% vedkommende lyder som kom det fra den samme fabrik uanset om det er Krotien eller Estland der leverer varen.

Sjov diskussion og tja-smag og behag er forskellig og hvem skal afgøre hvad der er lødig og udfordrende og hvad der bare er ren underholdning.
Nu synes jeg så at Tv 2 er endnu dårligere,men igen smag og behag.
Ja der er mange genudsendelser,hvilket jo bør sige sig selv,når Tv skal sendes uafbrudt samtidig med at der er tvungen nedskæring.
Georg Metz er da skarp, men er han ikke en smule "frelst"

Josephine Kaldan

Ultra laver simpelthen vidunderligt TV for børn og unge uden at opildne situationen
DR 1 har fine samsang indlæg, ulidelige boligprogrammer og alt for mange genudsendelser.
DR2 har god klassisk musik, mange spiseprogrammerr, og en del rejseprogrammer, men hvor jeg savner DRK, dog uden Anden Verdenskrig
Men samlet er det nu en tam forestilling.