Kommentar

Georg Metz: Kultur på automatpilot

Eller kritik af Melodigrandprix som surt udgangspunkt
»Masseoptrin – inklusive grandprix – kan laves efter formel. Se selv efter. Det behøver man ikke offentlige medier til.« skriver Georg Metz.

»Masseoptrin – inklusive grandprix – kan laves efter formel. Se selv efter. Det behøver man ikke offentlige medier til.« skriver Georg Metz.

Ida Guldbæk Arentsen

20. marts 2020

Berlingeren kaldte det for to uger siden en automatpilot-reaktion at kritisere dansk melodigrandprix:

Melodigrandprix er altid blevet sablet ned på samme facon. Kultureliten har år efter år udskreget sangkonkurrencen som noget skidt, skrev Berlingeren.

Den kritiske tradition har sandt nok ofte beskrevet melodigrandprix som banalt, forlorent og fortærsket. At 99,99 procent af sangene hurtigt glemmes igen, står næppe til debat.

De ustyrligt kostbare arrangementer, som DR hælder formuer i, er lige så ofte bedømt som tarvelige og stereotype med kunstig røg i gulvhøjde og et publikum hvinende af fryd på kommando (pr. automatpilot). Når jubelen har lagt sig, bliver der meget mørkt og stille. Nu helt og aldeles, når det internationale show er sløjftet.

At kritikken kan lyde som en automatpilot, er sikkert rigtigt.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Lars Jørgensen
  • Katrine Damm
  • Eva Schwanenflügel
  • Hans Larsen
  • Freddie Vindberg
  • Tino Rozzo
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Grethe Preisler
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • jørgen djørup
  • Kurt Nielsen
  • Torben K L Jensen
Lars Jørgensen, Katrine Damm, Eva Schwanenflügel, Hans Larsen, Freddie Vindberg, Tino Rozzo, Maj-Britt Kent Hansen, Grethe Preisler, Bjarne Bisgaard Jensen, jørgen djørup, Kurt Nielsen og Torben K L Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Det her er sgu noget af det bedste Georg Metz har skrevet i lang tid - Alle ingredienser til en ægte "Georg Metz" er der til overmål - sarkasmen er lige så dyb som humoren i beskrivelsen af tidligere tiders omgang med tro og overtro i en "hvis og hvis min røv spids" kavalkade om udviklingen i de før-industrielle europæiske samfund hen til nutidens dysfunktionelle demokratier ledet af demagoger der ikke forstår en dyt af hvad der venter os på gulvet. Tak for det Metz - du er mit idol - igen.

Steen Obel, Svend-Erik Runberg, Gitte Loeyche og Egon Stich anbefalede denne kommentar
Torben Lindegaard

Ikke et ondt ord om DRTV - jeg ser aldrig kanalen.

Som det er nu, bliver vi alle sammen tvangsudskrevet til at finansiere DR.

Hvis blot DRTV var en tilvalgsmulighed i kanalpakken, så ville jeg være godt tilfreds -
og DR kunne for min skyld finansiere alle de aftrædelsesordninger, flyvende heste & melodigrandprix'er, som stationen måtte lyste.

Niels-Holger Pedersen

Der er en alternativ intermetzo, "Tilbage til virkeligheden", i den trykte udgave af avisen. Den er også god.

Hans Larsen, Poul Erik Pedersen og Grethe Preisler anbefalede denne kommentar