Læserbrev

Læge: Det er modbydeligt at føle, at jeg bekæmper pandemien på mine børns bekostning

Som læge forventes jeg at yde ekstra til samfundet i disse ekstraordinære tider, men det ville være nemmere, hvis jeg kunne stole på, at mine børn blev passet under ordentlige forhold i nødpasningen, skriver læge Katrine Bukan i dette debatindlæg
27. marts 2020

I denne uge afleverede jeg mine døtre til nødpasning, da både min mand og jeg arbejder som læger. Desværre var der kun én pædagog fra min ældste datters børnehave til stede og ingen fra vuggestuen, så jeg måtte aflevere min toårige til en voksen, hun aldrig havde set før.

Institutionens leder siger, at vi ikke kan forvente, at der er kendte ansigter til stede. De skal have så få på arbejde som muligt, og børnehave- og vuggestuepædagoger må derfor afløse hinanden. Tiltaget begrundes med risiko for smitte samt hensyn til rengøring.

Jeg er ganske enkelt noget uforstående over for dette. Hvis de ikke vil have for mange samlet, er der rigeligt med stuer, de kan åbne. Rengøring af ekstra kvadratmeter kan simpelthen ikke være en faktor. Som minimum må det da vægtes, at de yngste børn ser en voksen, de kender og er trygge ved, når de afleveres om morgenen i fremmede lokaler.

Det her er jo ikke ’ferielukning’, hvor forældre blot kan planlægge ferie eller pasning, når børnenes institution lukker. Og pædagogerne er jo ikke på ferie – de går derhjemme med løn.

Det her er ekstraordinære tider, hvor blandt andet sundhedspersonale forventes at yde ekstra til samfundet. Men det er modbydeligt at stå i frontlinjen og føle, at man står der på bekostning af sine børns velvære.

Katrine Bukan er læge

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Freddie Vindberg
  • Sine Jacobsen
  • Mikkel Zess
Freddie Vindberg, Sine Jacobsen og Mikkel Zess anbefalede denne artikel

Kommentarer

Henning Kjær

Jeg synes ikke man skal udvide smittekæderne af hensyn til dine børns velvære. Det er som at tisse i bukserne og nu i frostvejr.
Jo før man får bremset smittekæderne, jo før bliver forholdene normale igen.