Læserbrev

Det nytter ikke at hæve pensionsalderen, når ingen vil ansætte en medarbejder over 60

Det er påfaldende, at der fortsat er en ivrighed efter at hæve pensionsalderen, når der nærmest ingen job er til de ældre, der mister deres arbejde. Aldersdiskriminationen bør tages med i overvejelserne, skriver pensionist Keld Thor Jørgensen i dette debatindlæg
Debat
20. marts 2020

Den 17. marts havde Peter Lund Hansen et indlæg i Information, hvori han beskriver vanskelighederne med at få et fast job som 61-årig.

Det er for mig at se et yderst vedkommende emne for Information at beskæftige sig med, når pensionsalderen bliver hævet og sikkert snart bliver hævet yderligere.

Der synes at være en ivrighed i Folketinget efter at hæve pensionsalderen, men jeg gad vide, hvor mange af politikerne der egentlig har en finger på pulsen for tiden?

En af de ivrige er Morten Østergaard (R), men hører han nogensinde om, hvordan det står til med hensyn til at ansætte medarbejdere over 60 år – eller over 50 for den sags skyld?

Jeg oplevede noget af det samme som Peter Lund Hansen, da jeg for en del år siden stod uden arbejde. Afslag på afslag, hvis man var så heldig, ellers blev man bare mødt af larmende tavshed.

Nu er jeg selv over 70 og har fundet glæden ved frivilligt arbejde, da jeg ikke kunne få et af de job, som jeg var kvalificeret til – ikke dermed sagt at jeg var kritisk over for jobbets karakter.

En af mine venner oplevede det samme som Peter Lund Hansen, da han blev fyret på grund af nedskæringer og nedlægning af de arbejdsfunktioner, han var ansat til – han er 63.

Lige nu er han så heldig at have vikarjob af et års varighed på grund af gode forbindelser. Han drømmer dog ligesom Peter Lund Hansen om et fast job, selv om udsigterne desværre ikke er gode på trods af det økonomiske opsving i Danmark.

Jeg er i den forbindelse selvfølgelig opmærksom på, at opsvinget for tiden er på standby.

Det er forståeligt, at man bliver modløs som ældre jobsøgende. Men man skal ikke undskylde for at stå uden arbejde, undskyldningen burde komme et helt andet sted fra.

Keld Thor Jørgensen er folkepensionist.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Henning Kjær

Iflg. Margrethe Vestager: "Sådan er det jo" og det er det stadig.

Når nogen er arbejdsløs, tro andre ofte det er selvforskyldt (gået i stå, for usamarbejdsvillig, ...), men ofte er det ledelsen på den sidste arbedjsplads der var for uerfaren/dårlig.

Anina Weber, Eva Schwanenflügel, Søren Dahl, Niels Jakobs, Werner Gass, Tommy Clausen og Karsten Nielsen anbefalede denne kommentar