Læserbrev

Pensionister, der ønsker at bo uden for Europa, bør kunne tage deres pensionstillæg med

Man kan som folkepensionist ikke tage sit pensionstillæg med uden for Europa. Men pudsigt nok følger ingen egentlig begrundelse herfor. En sådan ordning kunne ellers være en god forretning for staten, skriver Gunnar Blaschke i dette debatindlæg
Debat
18. marts 2020

Ifølge den danske pensionslovgivning kan folkepensionister ikke tage pensionstillægget med uden for EU eller EØS. Man mister således retten til et supplement til folkepensionen på op til 7.122 kroner om måneden, som tillægget eksempelvis udgør for enlige. Samtidig mister man retten til at benytte sig af det danske sundheds- og velfærdssystem, hvis man bosætter sig uden for EU eller EØS.

I foreningen Pensionstillæg uden for Europa har vi forsøgt at få et svar på, hvorfor dette ikke er noget, politikerne ønsker at kigge nærmere på. For det kunne faktisk være en god forretning for staten at ophæve denne forskelsbehandling.

Vi har også haft et møde med direktør for Ældresagen, Bjarne Hastrup, om dette var noget, de ville sætte fokus på. Her var budskabet fra Hastrup, at ordningen ikke er en sag, foreningen vil støtte. Det kan undre, når dens formålserklæring siger, at den vil arbejde for de ældres sag og for lige vilkår. Det burde vel også gælde os, der kun har folkepensionen at gøre godt med og ønsker at bo i udlandet. Mødet sluttede med, at Hastrup meget storsindet tilbød os, at vi kunne tage de overskydende kager med, når vi gik.

Vi har også sendt et brev til samtlige ordførere på beskæftigelsesområdet. Det eneste reelle svar, vi fik, kom fra Bent Bøgsted (DF), som uden videre begrundelse meddelte os, at det ikke er en sag, som DF ønsker at støtte.

Hvis staten tillod, at man efter et langt arbejdsliv selv måtte bestemme, hvor man ville tilbringe sin alderdom, kunne samfundet spare penge på sundhed, boligstøtte og ældrepleje – og via pensionstillægget kunne man så have råd til selv at betale udgifterne i det land, man selv vælger.

Det eneste, vi beder om, er et svar fra politikerne med en saglig begrundelse af deres holdning og ikke blot et copy-paste-svar fra embedsmændene, der uden reelle argumenter skyder forslaget ned som i tilfældet med Ældresagen og Dansk Folkeparti.

For os handler det om forskelsbehandling af de mange folkepensionister, der ikke har anden indtægt end folkepensionen – og det handler om en forbedret livskvalitet, som bliver nægtet os uden nogen forklaring.

Gunnar Blaschke er journalist og pensionist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Det er temmeligt sørgeligt med en så stor særbehandling af pensionister i og uden for EU, og på ingen måde økonomisk for Danmark, ikke til at forstå at man ikke har set lyset hos politikerne, dette kunne faktisk blive en god foretning for Danmark, underligt.

Må jeg tilføje at de Pensionister som bor uden for EU, opretholder en bolig som står ubenyttet hen i 6 måneder, hvor der betales bolistøtte til, disse pensionister kommer så hjem i 6 måneder for at leve på en sten, så de kan have råd til billetten tilbage 6 måneder efter, i denne tid bliver varmehjælp ældrecheck, og sygehuset benyttet, ja selv tandlægen og den lokale doktor, alt samme for at være klar til at tage tilbage 6 måneder efter, men man opretholder selvfølgelig sin boligstøtte og varmehjælp når man befinder sig uden for EU i 6 måneder, brug nu sund fornuft og stop dette vandvid.

Robert Gerling Rosenqvist

Som folkepensionist på 2end år, bosat i Kenya i 10 år, må jeg konstatere at dette er en sag som skriger til himlen. MEN som gruppe er vi ikke store nok til at kunne få plads i mediebilledet, specielt i denne Corona tid. Jeg håber at der er en journalist med gennemslagdkraft som læser dette indlæg og som formår at bide sig fast og undersøge tingene til bunds, så han/hun er klar når Coronaen er "død" Vi fortjener den samme behandling uanset hvor vi vælger at bosætte os når arbejdalivet er slut. Jeg tilslutter mig fuldtud til det der er skrevet i artiklen og de to kommentarer.

Helge Rasmussen

Tvangsgenopdragelsesrejse til Danmark for folkepensionister.

Ja - det lyder mærkeligt, men det er ikke desto mindre det staten kræver, lige siden der i 2003 blev indført stavnsbånd for folkepensionister.

Undertegnede bor i Thailand hver vinter, da jeg ikke tåler kulden i Danmark og da Thailand forlanger bevis for en indtægt på mindst Dkr. 13.000 per månedl, (før skat) for at få årsvisum, tvinges jeg til at rejse til Danmark og blive i 6 måneder for at få den pension, som jeg selv har sparet op til gennem opkrævning af skat på cirka halvdelen af min indtægt plus moms og afgifter, der også er en slags skat, gennem 50 år, med den begrundelse, at du dermed er sikret en økonomisk tryg alderdom.

Hvis jeg ikke kommer på tvangs-genopdragelse, bliver folkepensionen nedsat til grundbeløbet på cirka kr. 5.000 efter skat, hvilket svarer til det som folketingets medlemmer bevilger sig selv i skattefri lommepenge, (rådighedsbeløb).
Samtidig mistes alle borgerlige rettigheder som for eksempel Personlig frihed, stemmeret og sygesikring, men opåkræves alligevel bundskat, sundhedsbidrag og kommuneskat.

Udgifterne til rejse og til kost og logi i Danmark medfører at at restbeløbet til brug i Thailand er mindre end folkepensionens grundbeløb.

Udbetaling Danmark, fører striks kontrol med overholdelsen af tvangs-opholdet, medens betroede medarbejdere i embedsværket tilraner sig millionbeløb fra satspuljemidlerne, som blandt andet tages fra pensionerne, for slet ikke at tale om de momssvindlere som skat gladeligt betaler to-cifrede milliardbeløb til.

I det hele taget har jeg svært ved at opretholde respekten for det danske demokrati, når folketinget, uden videre, kan indføre lovgivning som direkte strider mod grundlovens paragraf 70 om borgerlige rettigheder, og 71 om personlig frihed.

På folketingets hjemmeside står der:
Grundloven er Danmarks vigtigste lov. Alle andre love skal overholde grundloven.
Dette gælder dog ikke for beslutningstagerne på tinge, Politikerne kan skide på Grundloven og det gør de når de vedtager at danske folkepensionister har stavnsbånd til Danmark/EU

johnny melkersson

ja man er stavns bundet, utroligt at man ikke kan / må bestemme selv hvor man vil bo, og vi skriver år 2020. når du kun har din pension er det næsten umuligt at bo uden for EU, ikke nok med at du bliver trukket mega meget i pension,og og så skal du i dit nye land osse betale sundheds forsikring og meget andet og det er dyrt, ingen tilskud af nogen art men du skal betale skat til danmark og du skal osse give afkald på din ret til at stemme til valg mm. håber at der bliver gjort noget ved det

Robert Gerling Rosenqvist

Jeg sender dette indlæg på vegne af Rita Volf.
"Jeg kommer aldrig til at forstå hvorfor det ikke skulle være en fordel for danmark at vi får vores tillæg selv om vi bor udenfor eu ,danmark vil spare en masse penge på hospital og på ældreplejen og det er ikke sandt at folk rejser hjem når de bliver syge ,det er få ,for de fleste tegner en sygeforsikring, som er fuldt lige så god ,som at tage hjem og mange har jo hele deres netværk der hvor de bor ,så lad os nu få vores tillæg med os ,så vi selv kan vælge hvor vi vil bo ,husk vi har arbejdet hele livet for danmark ,så vi har krav på en værdig alderdom med frihed til at vælge hvor vi vil bo".