Ribesbuskene plejer at summe af bier på det her tidspunkt. Men bierne er borte

Jeg har endnu ikke set en eneste bi i haven, og det er aldrig sket før, at der ingen bier er så sent i marts. Jeg er helt ked af at fylde den ene klumme efter den anden med bekymringer, men jeg går næsten i panik, skriver journalist Karen Syberg i denne klumme
Påskeliljerne blomstrer, der er knopper i tulipanerne, og de to ribsbuske med henholdsvis lyse- og mørkerøde blomsterranker er sprunget ud. Men noget er galt. Ribesbuskene plejer at summe af bier, skriver Karen Syberg.

Påskeliljerne blomstrer, der er knopper i tulipanerne, og de to ribsbuske med henholdsvis lyse- og mørkerøde blomsterranker er sprunget ud. Men noget er galt. Ribesbuskene plejer at summe af bier, skriver Karen Syberg.

Mads Jensen/Ritzau Scanpix

Debat
23. marts 2020

Lærkerne triller, solsorten har skruet op for volumenknappen, gulspurven har været her i flere uger, og nu synger bogfinken. I går så jeg årets første vipstjert.

Påskeliljerne blomstrer, kirsebærkornellen, der ligner et mimosetræ, har været udsprunget i flere uger, der er knopper i tulipanerne, og de to ribesbuske med henholdsvis lyse- og mørkerøde blomsterranker er sprunget ud.

Men noget er galt. Ribesbuskene plejer at summe af bier.

Det er nu, bierne skal hente den pollen og nektar, de skal bruge til at opfostre en ny generation af forårsbier. Men der er ingen bier. Ikke én eneste. Mine daglige haveture er efterhånden én lang jagt på bier, de er der bare ikke.

Jeg var begyndt at tvivle på min hukommelse: Plejer der virkelig ikke at være bier i marts? Jeg fandt min biavlerfars dagbog frem.

Her kunne jeg læse:

»15. februar: 4,5 grader celsius, vestsydvest svag, kl. 12 lidt solskin, nogle få bier fra stade I var fremme, enkelte ude på længere udflugter.«

Og igen:

»17. februar: 2,5 grader celsius kl. 10,30, kl. 2 var det 4 grader celsius. Formiddag stille klart solskin, om eftermidd. svag nordvest, stadig sol. Ved 11-tiden kom de gule fra stade II frem, hen ad 12 kom de brune fra stade III, vældigt leben begge steder, alle bierne var ude at flyve.«

I dag, hvor jeg sidder og skriver denne klumme, er det den 19. marts.

Min fars bidagbog er fra 1939, men selv om det er længe siden, så er klimaet jo blevet varmere, ikke koldere. Og i hele min tid har der som en selvfølge været bier, så snart erantis begyndte at blomstre. Jeg kan bare slå op i mine egne haveessays:

»Bierne er ude. Der sidder en i en erantis. Den har gule pollenbukser på,« står der forårsfornøjet i et martsessay fra 1998.

Vi har ikke selv bier længere, men det havde vi heller ikke i 1998. Jeg ringede til min biavlerveninde, der ligesom jeg selv bor på Møn. Vi havde jo haft en del regnvejr og blæst, mente hun, og hvis ingen i nærheden holdt bier, var det sandsynligt, at de ikke nåede frem til os. Bierne ville trække på de første blomster, de stødte på, frem for at flyve langt. Hos hende var de ude i alle otte stader.

Men jeg har end ikke set en humlebi, indvendte jeg. Og de hører til i haven, de har rede i stengærdet omkring terrassen, det ved jeg.

To sommerfugle og en flue

Så spurgte jeg vores genbo, om hun havde set nogle bier. Det havde hun ikke. Jo mere jeg undersøgte sagen, desto mere sikker blev jeg. Det her er et forår, hvor der i sidste del af marts måned endnu ikke har været en bi i haven, og det er aldrig sket før.

Jeg gav mig til at repetere, hvad jeg overhovedet havde set af insekter indtil nu, og det beløb sig til to sommerfugle samt en flue i køkkenet, som jeg forsigtigt fik lempet ud ad vinduet, uden at den kom til skade. Fluesmækkerne, som vi førhen ikke betænkte os på at bruge, er sendt på pension. Her er kort sagt enormt insektfattigt.

Jeg er helt ked af at fylde den ene klumme efter den anden med bekymringer, men jeg går næsten i panik. For hvis der ikke er bier hos os, må der være mange andre steder, hvor der heller ingen er. Og planter skal jo bestøves.

Måske min biavlerveninde trods alt kommer tættest på en forklaring. Netop det milde forår kan være farligt for bierne. En ni grader varm dag med en kold vind kan betyde, at temperaturen føles som to, forklarer en biavler på TV 2, og det er noget, bierne kan mærke. De risikerer at blive kuldelammet, så de ikke kan flyve. Ligeledes hvis de flyver ud for tidligt om morgenen, og det har været koldt om natten. Eller de kan lammes, hvis vejret skifter fra sol til kulde og regn. Frost kan slå bierne helt ihjel, men også ved varmere grader risikerer de at komme i vanskeligheder, forklarede altså biavleren.

Så til trods for de mange lune solskinsdage i marts, også nogle hvor vandet har ligget spejlblankt, og ikke en vind har rørt sig, så har det jo stormet og regnet usædvanligt meget.

Måske skal jeg slå mig til tåls.

Men det er aldrig sket før!

Karens have

Lad ukrudtet gro, det er jo godt for klimaet. Rådyr, dræbersnegle og klimaforandringer set fra Møn. Mangeårig journalist på Information Karen Syberg bor i dag på sydhavsøen, hvorfra hun med jævne mellemrum rapporterer om små og store dramaer, der udspiller sig i hendes have. 

Seneste artikler

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torsten Jacobsen

Jamen det er da rart, hvis blot en enkelt medarbejder ved 'Den mindst ringe' - ud over Jørgen Steen Nielsen - sådan for alvor begynder at blive en smule bekymret..

Vi har nu ellers i årevis - og mere til - talt om det uomgængelige forlis, her i de nedre spalter - hvor kun en Ejvind Larsen, inden sin alt for tidlige pension - turde byde op til egentlig dans - men det er da alligevel rørende sådan at se det vedholdende, stædige drivtømmer endelig støde næsten helt mod land..

Så mangler vi egentlig bare rettesnorene..Dem, der forbinder A med B, og B med Ø..Det, der som en snare binder selv det mest have- og frihedselskende menneske om livet, indtil det nærmest kvæles, i nødvendigheden..biers fravær..

Men mon ikke folk flest trods alt betakker sig, derude hvor bierne vender? Tak men nej tak, til al den ævl? For der spirer det hele trods alt lige om lidt, og vinden fyger i ligusteren..Det er nærmest ligemeget, det hele.. Solsortens sang..

Tænk engang at være så nær ved det hele..så ganske nær..

Lad resten af verden fløjte et stykke! Ren mental gymnastik..

Men to blandt 'de mindst ringe' bekymrer sig nu..sådan næsten i alvor..For bierne flyver ikke mere ad vante ruter, og forleden var der vist også en nede i Aldi, som nøs..

Mere kan man ikke forlange...Ikke mere end denne smittende bekymring..Det siger sig selv..

Lise Lotte Rahbek

Vejleområde melder om visuel konstatering af både humlebi og honningbi de seneste dage.

Anina Weber, Eva Schwanenflügel og Henrik Bjerre anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

En enkelt blev set på Amager i går - i anden sals højde!

Göran Bergström

Jeg synes at det er yderst relevant at i forbindelse med de manglende bier tale om årsagerne. Ikke kun sprøjtningen med neonikotinoider men også den stærkt forøgede elektromagnetiske stråling der sker i disse dage, hvor 5G bliver installeret rundt om i Danmark. Utallige studier viser på at non-ioniserende stråling påvirker negativt alt levende på cellenivå. Konsekvenserne er alarmerende.

Mette Ravn Larsen

Tænker også at det er barskt at være bi med måneders regn, derpå (for) tidligt forår efterfulgt af rigtigt forår i marts men med de laveste nattemperaturer i månedsvis. Læste dog lige forleden, at de høje sorter af hamp kan forsyne bier med alt hvad de behøver på et tidspunkt, hvor der ikke rigtig er andet til dem. Hamp skulle faktisk have potentiale til at restituere en bibestand lokalt. Jeg besluttede derfor forsøgsvis at så nogle høje hampeplanter i min have i år. De kan sikkert fint stå i bedet med jordskokker. Så får naboerne også noget at snakke om og jeg bidrager til underholdningen.

Anina Weber, Eva Schwanenflügel og Karsten Aaen anbefalede denne kommentar
Nils Lauritzen

Gå ind under er blomstrende piletræ eller en snehvid mirabelle og ti så helt stille, mens du bare nyder summen fra myriader af bier. Eller gå til en solmættet plet med violer, bellis, mælkebøtter, tvetand og sæt dig og vent et øjeblik. De er der. Og om en uge eller 14 dage er der mange, mange flere :-)
Dermed ikke sagt, at alt er godt - det er det så uendeligt langt fra, men liv, det er der endnu.