Læserbrev

Tænk dig om, før du udskammer folk for at købe toiletpapir

Vi bør alle sammen lige tage en dyb indånding, før vi udskammer folk – både i virkeligheden og virtuelt. Nogle fortjener det sikkert, men vi ved ikke altid, hvorfor folk gør, som de gør, og jeg vil ikke kaldes en 'hamstreskøge' igen, fordi jeg køber toiletpapir, skriver Line Petersen i dette debatindlæg
26. marts 2020

Jeg er på Nørrebro, midt i en krisetid. To minutter til min p-billet udløber. Jeg kæmper mig af sted fra Kvickly. Svedperlerne på min pande løber om kap med mine korte ben. I favnen har jeg tre fyldte indkøbsposer, en pakke køkkenrulle og det forbudte indkøb: en pakke toiletpapir.

Jeg er travlt optaget i min egen verden, men bliver fluks revet ud af den, da jeg fra et fjerdesals vindue hører noget, der kun kan være rettet mod mig:

»Hva’ så din hamstreskøge har du fået nok toiletpapir?«

Der går lidt tid, før ordene for alvor synker ind. Så længe, at jeg desværre ikke når at svare igen. Men jeg burde have forsvaret min ret til at handle ind, forsvaret mit ærinde i det offentlige rum og forsvaret min ret til toiletpapir. Eller i virkeligheden burde det vel slet ikke være nødvendigt at forsvare min handling.

Jeg stod jo netop i denne situation, fordi jeg handlede ind til Hanne, der sidder i isolation, og havde lavet et facebookopslag for at få hjælp. Jeg udviste det samfundssind, Mette Frederiksen selv har bedt os om, og alligevel stod jeg der, midt på Nørrebro, fanget i den offentlige gabestok, til spot og skue for hele befolkningen.

Det er ingen hemmelighed, at det er nemt at være keyboardkriger bag skærmen og fordømme andre menneskers hensynsløshed og idioti. Jeg har da også tænkt mit om et dårligt timet ølspil. Men at stå der og selv være en af de fordømte, har gjort indtryk.

Var det på en eller anden måde forkert af mig at bevæge mig ud? Og hvor går grænsen mellem velmenende opråb og udskammende tilråb?

Det er ikke til at vide, om alle dem, der i øjeblikket kommer i den offentlige gabestok, enten virtuelt eller i virkeligheden, har fortjent at være der. Der er der helt sikkert klaphatte her til lands, der har, men mit opråb er: Lad os lige tage en dyb indånding og huske konstruktiviteten, inden vi råber.

Vi ved ikke altid, hvorfor folk gør, som de gør. Det er en hårfin balance mellem medmenneskelighed og hensynsløshed, når pandemien raser. Og helt ærligt, hvad er en hamstreskøge egentlig? Danmark, det kan vi gøre bedre.

Line Petersen er konsulent.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Erik Fuglsang
  • Christian Mondrup
  • Erik Karlsen
  • David Zennaro
  • Anker Heegaard
  • Eva Schwanenflügel
Erik Fuglsang, Christian Mondrup, Erik Karlsen, David Zennaro, Anker Heegaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Lise Lotte Rahbek

Der er altid en eller flere årsager til handlinger.
Også ift dem som råber efter andres indkøb.
Hbvem ved hvad der er gået forud for råberiet - måske en dårlig barndom, måske er de selv blevet råbt efter af ufortalte årsager, måske forsøger de at klatre opad i hierarkiet ved at nedvurdere andre, måske forsøger de at underholde sine kammerater.. hvem ved.

der er altid en årsag, når mennesker opfører sig dårligt.

Erik Fuglsang, David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Mon ordbogsarkæologerne har hørt den før..
"Hamstreskøge"..?

Om ikke andet, er det ihvertfald kreativt.
Tænk at være så inspirerende, bare på grund af en pakke lokumspapir ;-)

Erik Fuglsang, Søren Dahl, David Zennaro, Anker Heegaard, Gitte Loeyche og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Rikke Nielsen

Små mennesker, små sko... glæd dig over, at du ikke har behov for at gøre det samme...

Erik Fuglsang, Søren Dahl, Henning Kjær og Ete Forchhammer anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Husk anbefalingen "bagefter", fx når nogen går irriterende langsomt over en fodgængerovergang så du sidder der og må vente flere sekunder på at komme videre... det ku' jo være fordi vedkommende havde et usynligt handicap! - jeg prøvede faktisk at være i denne situation med en sclerosepatient som sukkede da der blev dyttet ad os, "ja, det oplever jeg ofte.. folk har så travlt, de forstår ikke at jeg ikke kan gå hurtigere."

Erik Fuglsang, David Zennaro, Eva Schwanenflügel og Anker Heegaard anbefalede denne kommentar
Jesper Frimann Ljungberg

@Kent Nørregaard.
"Hvis befolkningen havde haft tiltro til Mette Frederiksen havde de nok ikke reageret som de gjorde."
Rolig nu, snart har de ikke noget andet valg. Prøv at læse L133 og stramningen L158
Efter L158 bliver vedtaget kommer epidemilovens paragraf 6 til at lyde som følger:

§6. Sundheds- og ældreministeren kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om forbud mod at flere personer befinder sig på samme sted. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan omfatte både indendørs, udendørs, offentlige og private steder, hvor flere personer befinder sig. Regler fastsat i medfør af1. pkt. kan fravige anden lovgivning."

Så selv i dit eget hjem kan du ikke længere frit være sammen med din familie.

Desuden så ændres hvad der kan straffes for nu til dette:
§29 Stk. 2. I forskrifter, der udfærdiges efter loven, kan der fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 6 måneder for overtrædelse af bestemmelserne i forskrifterne

Indgrebene er inde og pille i fundamentale grundlovsikrede rettigheder, at Grundloven var grænsen er overskredet. Med et enigt folketing bag sig. Disse stramninger har ingen.. i det mindste praktisk indflydelse på epidemien.

Det her viser bare, hvor meget vi har brug for en forfatnings domstol.
Der bliver krydset nogle linjer i øjeblikket, som danner præsedens for ting man ikke ønsker i et Demokrati.

// Jesper

Lise Lotte Rahbek, Ebbe Overbye og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Kent Nørregaard

Jesper. Den nye lovgivning er skam både spændende og restriktiv men den tager hverken højde for påske eller godt forårsvejr. Civil ulydighed bliver det nye sort i april.

Jeg er i øvrigt helt enig. Lovgivningen er Grundlovsstridig og er jo bare plaster på såret når nu Mette Frederiksen ikke tog tingene alvorligt fra starten og udviste rettidig omhu med forberedelserne.

@Kent Nørregaard, 26. marts, 2020 - 22:14 : "Mette Frederiksen ikke tog tingene alvorligt fra starten og udviste rettidig omhu med forberedelserne."

COVID-19's genomet blev sekventeret i Shanghai for (kun) 2½ måneder siden (d. 10. januar). COVID-19-sekvensen blev isoleret og frigivet den 17. januar, hvorefter af WHO blev den sendt ud til 159 laboratorier rundt om i verden d. 6. februar i år!

Det er kun 50 dage siden! Coronavirus-tests har ikke eksisteret før, så hvordan i alverden skulle Frederiksen kunne udvise rettidig omhu, og sikre sig "testkapacitet helt tilbage i januar hvor man havde et solidt forspring til virussen" (skrev du et andet sted) - når der ENDNU IKKE VAR NOGEN TESTS AT SIKRE SIG!?

Talløse problemer med troværdighed kunne undgås, hvis folk farer i blækhuset, først efter at have fået styr på begivehedernes tidslinje/kronologi.

Kent Nørregaard

Anima allerede d. 7 januar blev det påvist af kinesiske forskere at viruset var en corona-virus forskellig fra SARS. Man vidste også hvordan den højst sandsynligt smittede og at det var sandsynligt at den smittede mellem mennesker. Allerede på det tidspunkt var lungebetændelse udelukket som værende årsag. D. 13 januar blev første bekræftede tilfælde registreret uden for Kina. Allerede en uge efter, d.20 januar begyndte mange asiatiske lande og Australien at indføre symptom-check af passsagere fra Kina. 22. januar begyndte nedlukningen af Hubei og rejserestriktioner blev indført internt i Kina.

Testkapacitet kunne man sagtens have opbygget testkapacitet selvom man endnu ikke havde virussets præcise genom da TESTKAPACITET HAR MED MASKINER AT GØRE! Maskiner der kan købes vel at mærke. Man kan sagtens gennemgå tests manuelt og det er det vi ser resultatet af nu. Ikke nok testkapacitet. Om man havde udviklet en test på daværende tidspunkt er irrelevant. Det handler om forberedelse. Forberedelser som Mette Frederiksen ikke har taget hånd om.

Men nuvel, det er let at være bagklog. Næsten lige så let som at påråbe sig uvidenhed som forsvar. En gennemgang af datoer for forløbet kommer til at rive tæppet væk under Mette Frederiksen i efterspillet. Når først journalister får adgang til mere information og kan begynde at beregne hvor mange ekstra menneskeliv og hvor mange ekstra penge Mette Frederiksens ageren har kostet Danmark bliver det trist læsning.