Læserbrev

Det er nu, vi skal vise, hvad vi er gjort af: Lad en liter mælk stå til din næste

Danmark er i undtagelsestilstand, og det er tid til at overveje, om vi vil handle egoistisk på vores frygt, eller om vi vil finde modet til at forholde os roligt. Det kræver mod at være solidarisk i krisetider, skriver psykolog Helene Nørgård i dette debatindlæg
Har du brug for alle 24 ruller toiletpapir og ti liter mælk? Eller kunne du lade et par liter stå, så den læge, der hele natten kæmper for andres helbred, også kan få en liter mælk, når hun har fri i morgen tidlig, spørger Helene Nørgård.

Har du brug for alle 24 ruller toiletpapir og ti liter mælk? Eller kunne du lade et par liter stå, så den læge, der hele natten kæmper for andres helbred, også kan få en liter mælk, når hun har fri i morgen tidlig, spørger Helene Nørgård.

Christian Hjort

Debat
13. marts 2020

Vi står netop nu som aktører i begivenheder, der er ved at skrive sig ind i historiebøgerne. Corona-virussen har ramt Danmark, og antallet af smittede er steget kraftigt på kort tid. Myndighederne kommer dagligt med nye anbefalinger, som bliver mere omfattende og indgribende time for time.

Vi overrumples af mange spørgsmål, der trænger sig på, når vi står i en situation, hvor usikkerhed og magtesløshed gennemsyrer os. Det vækker vores nok stærkeste følelse – frygt.

Men det er, når frygten rammer os hårdt, at vi skal finde modet og styrken til at spille den rolle, som vi forestillede os, da vi var trygge. Tænk på helten i en film. Vi beundrer vores helte, fordi de netop formår at have modet og styrken til at gøre det rigtige og gode – også under pres eller frygt.

Så se dig omkring. Har du brug for alle 24 ruller toiletpapir og ti liter mælk? Eller kunne du lade et par liter stå, så den læge, der hele natten kæmper for andres helbred, også kan få en liter mælk, når hun har fri i morgen tidlig?

Kunne du gøre en hjælpsom handling for en, der har det sværere end dig? Når vi står sammen og tør tænke udover os selv, kan vi overvinde frygten og bedst muligt komme igennem denne svære og usikre tid sammen. Det er nu, vi skal vise, hvad vi er gjort af. Det er nu, vi skal kunne se os selv i øjnene. Det er nu, vi skal stå sammen og kæmpe side om side.

Helene Nørgård er psykolog

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kent Nørregaard

Mælken holder jo ikke evigt. Bare lige til orientering. Der kommer hele tiden frisk mælk ind. Eller gør der?

Grunden til at folk hamstrer er ikke at de tror at coronavirus dræber dem, det er at de ikke stoler på at regeringen er opgaven voksen og kan sikre fødevareleverancer.

I øvrigt er hamstring ikke dumt i en situation hvor vi skal have mindre kontakt med hinanden. Problemet er at vores statsminister ikke har givet supermarkederne tid til at forberede sig. Alt hun har gjort er direkte forkert.

Ete Forchhammer

De der hamstrer, er nok ret ligeglade med div. opfordringer til ikke at gøre det, for så skete det jo ikke.
Kunne ALLE, virkelig alle! butikker og markeder vise sig som så super at ved kasserne blev kun fx to-tre ens varer registreret, resten blev sat tilbage på hylderne. De få kunder der køber ind for et kollektiv eller en storfamilie, måtte så aftale indkøbene med bestyreren...
Tja, det ville selvfølgelig nok stille nye krav til kassemedarbejderes råstyrke... og deres aflønning? Og det havde krævet forberedelse...

Henning Kjær

Selvfølgelig kommer der hele tiden frisk mælk, landet er jo ikke lagt ned af sygdom. Foreløbig er det smittebekæmpelse så der senere ikke bliver så mange alvorligt syge at sundhedsvæsnet ikke kan følge med.

Hamstring virker ubegavet, når folk ender med at stå tæt i smittekøer.
Statsministeren kunne ikke give supermarkederne tid til forberedelse uden rygterne ville løbe helt ukontrolleret. Statsministeren har gjort det helt rigtige = der var ikke nogen bedre måde end at meddele det samtidig til alle.

Allan Stampe Kristiansen, Rikke Nielsen og Marie Jensen anbefalede denne kommentar

Målet med myndighedernes initiativer var at holde folk hjemme og relativt adskilte, men resultatet blev at masserne strømmede ud i hyper-, super- og lokalmarkeder hvor rene smittecentrifuger opstod.

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Anders Sørensen

@Kent Nørregaard, og hvis nu ikke fødeleverancer kan sikres, så må JEG da først og fremmest sikre mig føde og toiletruller til et år.

Det er vel bedst at beskrive som asocialt, egoistisk og dumt.

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel, Liselotte Paulsen, Anders Reinholdt, Marie Jensen, Jens Winther, Jens Christian Jensen og Herdis Weins anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

Der er nu også mere rationelle grunde til at købe stort ind.Hvis man nu skulle blive karantæneramt,er det da ret smart at have forsyninger derhjemme.Og ved at købe større ind,skal man ikke så tit afsted til smittekøen.Jeg har selv købt lidt større ind,ikke onsdag aften,men i sidste uge,da jeg godt kunne se,hvor dette var på vej hen.Og nej,jeg købte ikke 20 liter mælk eller sådan noget.

Anders Sørensen

@henrik poulsen, sådan kan man jo altid handle egoistisk rationelt. For tænk hvis nu lige præcis JEG skulle blive sat i karantæne.

I teorien kan vi alle blive ramt, så i teorien burde vi alle NU styrte til det nærmeste supermarked og opkøbe alle reserver af gær og lokumspapir. Så kan vi smitte hinanden med corona og panik i køen, mens vi godter os over, at vi kom først - selvfølgelig kun med samfundssind med øje. Man må jo forstå, at den eneste grund til hamstring er, at du fremover slipper for sygdomsramte stakkels mig, når jeg isolerer mig for samfundets skyld.

Kent Nørregaard

Anders Sørensen. Når nu vores regeringen har hældt godt med benzin på bålet ved at nægte at tage de nødvendige forholdsregler fordi man "ikke ville sprede panik" hvor meget kontrol har den så egenligt? Og hvad siger det om regeringen at den så udmelder total nedlukning af en stor del af samfundet lige inden butikkernes lukketid?

Det er regeringens manglende troværdighed og dens tilsyneladend ikke-eksisterende vilje/evne til rettidig omhu der har skabt fødevarehamstring, ikke ondskabsfulde eller egoistiske individer.

Anders Sørensen

@Kent Nørregaard, det er egoistiske individer, der hamstrer. Den er ikke længere.

At du har svært ved at komme overens med din egen egoisme, forstår jeg sagtens. Det har jeg også selv. Jeg ville også kæmpe til døden for den sidste rulle lokumspapir, hvis jeg var i nød, og undskylde mig med, at jeg tørrer røv for andres skyld.

Sebastian Dorset, Jens Kofoed, Anders Reinholdt og Palle Pendul anbefalede denne kommentar
Morten Poulsen

Hvis man bliver ramt af en hjemmekarantæne er det fuldt ud muligt at ringe til en ven eller nabo og høre om de ikke er flinke at købe ind for én. De kan efterlade varerne foran din dør, ringe på og træde tilbage. Sværere behøver det altså ikke at være.

Kent Nørregaard

Anders Sørensen jeg har såmænd ikke noget problem med egoisme. Jeg påpeger bare at panikken er grunden til hamstringen. Panikken der er skabt af regeringens håndtering og enorme kovending. Kald mig bare naiv men regeringens signaler betyder noget for dens troværdighed og derefter for befolkningens tiltro til dens udmeldinger.

Regeringen siger jo at der ikke bliver mangel i butikketne. Så er det vel også ligegyldigt om folk hamstrer? Lad dem dog spilde deres penge. Hvis man mangler noget som følge deraf kan man jo bare vente til næste dag.

@Kent Nørregaard: Det er da folk som dig, der skaber panik.

Vibeke Hansen, Herdis Weins og Marie Jensen anbefalede denne kommentar

Den glade nyhed: Har netop været Netto, og jeg kunne både købe en liter øko-sød og en pakke toiletpapir, - der var en smule skrabet i visse montrer, men fornødenheder nok, og ingen tumultariske optrin ;-)
Jeg så så desværre ikke nogen bruge håndspritten, der stod ved kassen...

Kim Houmøller

Gik en tur i Rema i dag. Chokeret over udsolgte varer såsom alle papirvarer samt gær. Der skal åbenbart tørres røv samt bages i week-enden!

Allan Stampe Kristiansen, Eva Schwanenflügel og Ebbe Overbye anbefalede denne kommentar
Kent Nørregaard

Jørn hvordan skaber jeg panik? Jeg er ikke på nationale medier med sved på panden og et åbenlyst udtryk af at jeg har mistet både kontrol og overblik. Du mener ikke at vores statsminister har et større ansvar for panik i samfundet end en person i et debatspor på Information?

Rikke Nielsen

Jeg synes vores statsminister gør det eminent. Ægte krisehåndtering. Vi er på en eskalationskurve, og jo værre det bliver, hvis det bliver værre, hvilket ingen ved på nuværende tidspunkt, des stærkere værktøjet vil der blive taget i brug. Folk, der tror, at man bare kan lukke et samfund helt ned, bom!, har ikke overvejet konsekvenserne.

Lillian Larsen

Det er en dårlig strategi at stå i en smittekø med bugnende indkøbsvogne. Bedre at købe lidt ekstra efterhånden på tidspunkter hvor der er varer nok og få kunder i butikken og på den måde samle sig et passende forråd.

Allan Stampe Kristiansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
henrik poulsen

@henrik poulsen, sådan kan man jo altid handle egoistisk rationelt. For tænk hvis nu lige præcis JEG skulle blive sat i karantæne.

Det er ikke rationelt at fylde indkøbsvognen op med en hel masse,som skal smides ud bagefter,fordi det ikke det ikke kan holde sig.For ½ år siden købte jeg en pakke med 5 poser tørgær.Jeg er nu i gang med pose 3,for man har i virkeligheden kun brug for lidt gær ad gangen.Almindelig gør bliver muggent.

I virkeligheden er der mere tale om rettidig omhu,når man sørger for altid at have lidt ekstra derhjemme,så man kan klare sig nogle dage eller måske en uge uden indkøb.Man kunne jo også blive syg,altså "almindelig" syg.