Læserbrev

Børn har alt for lidt plads i deres institutioner og skoler - giv mere gulvareal pr. barn

På den anden side af corona bør vi lave regler, der sørger for, at vores børn har nok plads i deres klasselokaler og daginstitutioner. Regler, der sikrer et bestemt antal kubikmeter luft pr. barn, skriver Kirsten Gamst Nielsen i dette debatindlæg
27. april 2020

Mange års forsøg på at overbevise lovgivere og myndigheder om behovet for minimumkrav til gulvareal pr. barn i klasserum og stuer i daginstitutioner har været forgæves. Arbejdsmiljøreglerne har aldrig været gældende for børn, til trods for at børn lige så vel som lærere og pædagoger lider under alt for lidt luft i lokalerne og af for mange tilfælde af smitte med eksempelvis maveinfektioner og forkølelser.

Nu hvor man åbner gradvist op efter nedlukningen, ser vi, hvor vigtige Sundhedsstyrelsens krav til lokaler og arealer er – faktisk er de krav om afstand.

Hvis situationen i forhold til coronasmitte engang bliver normal, er det oplagt, at maksimumnormeringer af klasser, normering af personale i institutioner og skoler justeres, så vi kan undgå fortidens synder i fremtiden.

Der skal laves regler, der ligner vores arbejdsmiljølovgivning eller bygningslovgivning om forholdet mellem gulvareal, kubikindhold og antal børn i skoler og daginstitutioner. Altså regler for hvor mange kubikmeter luft pr. barn, der skal være i de rum, de opholder sig i – om end kravene ikke behøver at være helt så skrappe som i øjeblikket.

Pladsmangel skaber ubehag

Det, at der ikke p.t. er plads til børnene fra sjette til tiende klassetrin i skolerne, taler sit tydelig sprog. Og for lidt ilt i løbet af en undervisningstime giver træthed, uopmærksomhed og hovedpine – det er usundt og skader både elevers velbefindende og indlæring. Og det kompenserer ikke for den ringe plads at sænke lektionernes varighed og holde frikvarterer udenfor.

Vi må gøre det lettere for kommunerne at renovere eksisterende skoler og institutioner med henblik på at give tilstrækkeligt med plads og luft til børn, pædagoger og lærere. Det vil medføre behov for nybyggeri, når der skal være pladser nok til alle børn.

Der skal samtidigt sikres midler til ordentlig rengøring, det vil sige midler til tilstrækkeligt med rengøringspersonale. Renovering og nybyggeri kunne fremtidssikres ved at bruge miljø- og klimarigtige materialer.

De forbedrede fysiske rammer vil lønne sig i form af færre sygedage hos børn, forældre og personale. Brug den nuværende krise til at rette op på manglerne i forhold til små og store børn – og de voksne, der tager sig af dem.

Kirsten Gamst Nielsen er pensioneret jurist

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Hans Houmøller

Tak til Kirsten Gamst Nielsen for en rigtig indsigtsfuld og vidende beskrivelse af situationen og godt forsøg på at vække de ansvarlige.
Jeg kender til forholdende indefra gennem årtier og ved, hvor svært det er at få skabt opmærksomhed om problemet (på nudansk: udfordringen) for slet ikke at tale om at formå politikere til at gøre noget seriøst ved det.

Thomas Andersen

Ja, tak for at forsøge at råbe op!

Men når nu børnenes hverdag ikke bliver taget seriøst af beslutningstagerne, så måske de voksne skulle tage at gøre mere opmærksomme på sig selv og deres arbejdsmiljø. Jeg har i hvert gentagne gange undret mig over at mine børns pædagoger/pasningspersoner accepterer at arbejde i det støjhelvede, som en for stor børneflok meget let skaber. Personligt havde jeg brokket mig så meget og nægtet at arbejde under sådanne forhold, at jeg enten fik ændret på tingene eller fandt noget andet at lave.

Synes rent ud sagt at det er på tide at omsorgspersoner får nosserne til at sige klart og tydeligt fra!