Læserbrev

At fjerne vores eksaminer på HF er ikke en hjælp - tværtimod stiller det os ringere

Det er ikke en hjælp til HF-elever, at vi skal til færre eksaminer. Tværtimod betyder det, at vi bliver taget med bukserne nede og nu bliver bedømt på en helt uretfærdig baggrund, skriver elevrådsrepræsentanter fra Frederiksberg HF-Kursus Cecilie Sita Stern og Sofie de Bretteville Olsen i dette debatindlæg
Debat
28. april 2020

Forrige mandag startede de fleste afgangselever landet over i skole igen. Det er svært for alle, men særlig eleverne på HF er kommet i klemme i mødet med den nye hverdag.

Regeringen har nemlig valgt at lave en one size fits all-løsning, hvilket betyder, at vores uddannelse reelt set er blevet lavet om til en uretfærdig udgave af det almene gymnasium.

Med den nye lovgivning er antallet af eksaminer blevet reduceret markant til fordel for standpunktskarakterer. Udfordringen er, at man på HF normalt ikke får standpunktskarakterer. Det er derfor et læringsmiljø, hvor det er legitimt at stille ’dumme’ spørgsmål, i modsætning til det almene gymnasium hvor man ved, at man også skal præstere i undervisningen.

At vi elever på HF nu skal bedømmes, som havde vi gået på et alment gymnasium, har selvfølgelig store konsekvenser for vores fremtid. Lærerne skal pludselig give os karakterer på baggrund af de to forgangne år, hvor vi lykkeligt og uvidende har stillet de ’dumme’ spørgsmål.

Samtidig får vi en mindre intern eksamen, som ministeren så fint har pakket ind og kaldt en ’vurderingssamtale’. I praksis er det en eksamen uden forberedelse. Eleverne på HF bliver altså taget med bukserne nede.

Ikke en hjælp

Det er ingen hemmelighed, at elevsammensætningen på en HF er væsentlig anderledes end på det almene gymnasium. HF er et samlingspunkt for elever, som har været udfordret eller har haft brug for en ny chance i uddannelsessystemet. Men de nye regler giver os ikke en chance.

Det undrer os, at regeringen med åbne øjne har valgt en strategi, der spænder ben for dem, de i virkeligheden burde være et talerør for: nogle af de mest udsatte i uddannelsessystemet.

Det er ikke tilstrækkeligt at vedtage en lærervejledning, hvor man nøjes med at anerkende, at denne model er en udfordring på HF – det kan vi godt konkludere selv.

Så kære Pernille Rosenkrantz-Theil: Vi har brug for ordentlige og brugbare løsninger, der også fungerer for os på HF. At mindske antallet af eksaminer er ikke en hjælp – tværtimod.

Af Cecilie Sita Stern, elevrådsrepræsentant, Frederiksberg HF-Kursus, og Sofie de Bretteville Olsen, elevrådsrepræsentant, Frederiksberg HF-Kursus og distriktsformand for Danmarks Socialdemokratiske Ungdom i Københavns Omegn.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her