Læserbrev

'Først agerer vi, så reflekterer vi' er ikke et princip, der er et demokrati værdigt

Når tusindvis af danskere synes godt om et opslag, der dikterer, at vi uden den mindste refleksion skal hoppe, hver gang Sundhedsstyrelsens direktør beder os om det, er der grund til at være bekymret for demokratiet, skriver lektor i filosofi Søren Gosvig Olesen i dette debatindlæg
2. april 2020

Steffen Holme Helledie svarer i Information den 31. marts på mit essay fra den 20. marts, der kritiserer hans facebookopslag om Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm. Han mener, at min omtale af ham og de 22.000, der ’synes godt om’ opslaget, ikke er »flatterende«.

Deri har han ret. Jeg sammenligner dem med en befolkning, der råber »Fører befal! Vi følger!«

Sådan står der ikke i Helledies facebookopslag. Men der står om Søren Brostrøm: »Hvis Søren siger hop, spørger du ikke hvorfor, men hvor højt.«

I sin replik skelner Helledie mellem tre slags ’hvorfor’; det journalistiske, det forskningsmæssige og så et, han kalder det egocentriske. De to første er acceptable for Helledie, det tredje er ikke. Vi har nogen til at tage sig af spørgsmålet ’hvorfor’. Journalisterne og videnskabsfolkene. De er autoriteter, som vi andre må følge.

På Facebook gav Helledie ni grunde til at gøre, som Brostrøm siger. Højst tre af dem er relevante: Brostrøm er tidligere chef for Sygehuse og Beredskab, medlem af WHO’s bestyrelse for Europa og direktør for Sundhedsstyrelsen.

Nu kan folk med titler ganske vist tage fejl. Men lad det ligge. For det bliver værre.

Det her er Søren Brostrøm han er: ✓ Uddannet læge fra Københavns Universitet ✓Ph.d. og speciallæge i gynækologi og...

Posted by Steffen Helledie on Wednesday, March 11, 2020

Opslaget tilføjer, at Brostrøm er speciallæge i gynækologi, uddannet fra Handelshøjskolen og lektor ved Københavns Universitet. Plus det løse.

Begrundelser for autoritetstro, som ikke begrunder autoritetstro her. Medmindre Helledie – fra journalister eller videnskabsfolk? – kender til en forbindelse mellem coronavirus og gynækologi. Og det andet. Men lad det ligge. For det bliver værre endnu.

I sit svar videregiver Helledie et råd, han har lært fra førstehjælp: »Først agerer vi, så reflekterer vi.«

Jeg ved ikke, om det råd er gyldigt ved førstehjælp. Det er ikke mit fagområde. Det er heller ikke mit fagområde at være borger i et demokrati. Det er noget, vi alle sammen er. Mere eller mindre aktivt.

Hvis folk som Helledie, de 22.000, der ’synes godt om’ opslaget, og andre hellere ser et samfund efter mottoet ’først agerer vi, så reflekterer vi’ med en direktør, der siger hop, er der grund til at være mere snarere end mindre aktiv som borger.

Spørgsmålet ’hvorfor’ skal ikke uddelegeres. Ikke så længe vi har demokrati. Hvis Helledie i stedet vil kalde det egocentri, må det stå for hans egen regning.

Søren Gosvig Olesen er lektor i filosofi.

»Der er noget i alvoren, der huserer i dens margin, noget, vi ikke skulle lægge mærke til, men som alligevel er der, noget, som nødvendigvis føjer sig til for, at vi skal kunne se alvoren. Det er dens iscenesæt­telse,« skriver Søren Gosvig Olesen. På billedet ses statsminister Mette Frederiksen og rigspolitichef Thorkild Fogde samlet til et pressemøde om coronavirus.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Carl Bruhn
  • Lise Lotte Rahbek
Eva Schwanenflügel, Carl Bruhn og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer