Læserbrev

Gymnasieelev: Aflys vores eksaminer. Vi er ikke tilstrækkeligt forberedte

Alle elever i 3. g går lige nu igennem en periode med enorm usikkerhed og pres. Den virtuelle undervisning er ustruktureret, og ingen ved, om vores eksamener skal afholdes på normal vis eller ej. Aflys alle eksaminer og erstat dem med årskarakterer, skriver en gymnasieelev i dette debatindlæg
Debat
14. april 2020

Størstedelen af den danske befolkning har befundet sig hjemme i fire uger, efter at de blev sendt hjem af statsministeren. Fra onsdag den 15. kan vi gradvist begynde på en normal hverdag igen.

Vi kan allerede se konsekvenserne af nedlukningen. Ikke kun firmaer og selvstændige har svært ved det, skolerne og specielt deres elever ser et større pres på grund af den virtuelle undervisning.

Gymnasieelever i 3. g går lige nu igennem en periode med usikkerhed og enormt pres. Den virtuelle undervisning og usikkerheden omkring vores eksaminer skader udsatte elever med for eksempel ordblindhed, autisme eller angst.

Der er ingen struktur i undervisningen, og vores normale rutiner er blevet sat på pause. Og samtidig bliver der kastet opgaver og lektier fra højre og venstre.

Som gymnasieelev skal jeg lave to opgaver i kemi, en aflevering i matematik, skrive en kronik i dansk, læse en bog, fremlægge to prøveeksamenspræsentationer, skrive på to eksamensprojekter, lave lektier og have en skoledag fra kl. 8 til 16.15 samtidigt. Alt imens jeg tænker på, om de eksamener, jeg skal op til, bliver udført på normal vis eller ej.

Denne form for undervisning gør elever alt for dårligt forberedte og udkørte til at kunne overskue en eksamen midt i en pandemi. Derfor skal alle eksaminerne aflyses, og eksamenskaraktererne skal erstattes af vores årskarakterer.

Statsministeren har selv udtalt, at dette ikke er normale tider. Derfor kan man heller ikke forvente af os, at vi går til eksaminer.

»Vi skal tage hensyn,« siger regeringen. Specielt til ældre mennesker og kronisk syge, men også til hinanden som medmennesker.

Derfor appellerer jeg til undervisningsministeriet og regeringen: Tag hensyn til os. Hensyn til alle de kommende studenter, der sidder usikre derhjemme, og ikke kommer til at være tilstrækkeligt forberedte til deres eksaminer.

Giv os vores årskarakterer.

Emilie Anna Affeldt er gymnasieelev

 

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Lise Lotte Rahbek

Det er ikke bedre på de videregående uddannelser, hvor vi heller ikke ved, om det vi gør derhjemme, er nok. Vi mangler praksis og laboratorieforsøg og en helt masse andet.
Dette er unormale tider.
Hvordan kan vi så tage en eksamen tilpasset normale undervisningsforløb?

Anders Sørensen

Kunne man ikke afholde eksamener for dem, der vil - og lade årskarakter tælle som eksamen for dem, der vil det?

Der findes en del eksamensstærke elever, hvis årskarakter ikke afspejler deres sande niveau. Det kan være, fordi de ikke er så åbenmundede i timerne, eksempelvis.

Disse elever har måske satset på, at eksamen skal være det, der trækker deres karakter op på det niveau, der er deres sande, og som leder dem videre til deres drømmeuddannelse.

Pludselig at gøre årskarakter til også eksamenskarakter vil være en katastrofe for dem. Og ganske uretfærdigt.