Læserbrev

Når vuggestuen åbner, skal mine børn ikke druknes i håndsprit, de skal have et kram

Nu hvor daginstitutioner genåbner, får mine børn brug for kram og en plads på pædagogernes skød. Men jeg frygter, at myndighedernes store fokus på smitterisiko skræmmer børnene og fratager dem leg og nærhed, skriver mor til to i dette debatindlæg
16. april 2020

Da statsministeren den 6. april meddelte, at daginstitutioner og skoler skulle åbne efter påske, var jeg helt rolig og tænkte, at det blev fint for mine to drenge at gense deres venner i vuggestue og børnehave.

Men efter at have læst Sundhedsstyrelsens vejledning til, hvordan opstarten skal foregå, er jeg langt mindre tryg.

Jeg er fortsat ikke særlig nervøs for, at mine børn eller jeg skal smittes med coronavirus. Jeg er til gengæld bange for, at det store fokus på smitterisiko får os til at glemme, at genåbningen også skal være pædagogisk forsvarlig.

At pædagogerne ikke tør give min halvandetårige et kram. Han får nok brug for det efter at have været væk fra institution i en måned. At de voksne i min fireåriges børnehave får så travlt med at holde styr på, om alle børn får vasket hænder hver anden time, eller om der nu er fem eller seks børn, der leger sammen i sandkassen, at de ikke har tid til at hjælpe børnene tilbage til hverdagen i institutionen.

Absurd

Jeg er bange for, at nogle børn går hjem fra børnehave med ondt i maven og unødvendigt store bekymringer. Når de voksne er så optagede af den her sygdom, må det jo være, fordi vi alle er i fare.

Når Sundhedsstyrelsen anbefaler, at forældre afleverer deres børn ved indgangen frem for at følge dem ind i institutionen, virker det absurd. Mange af de yngste børn vil have behov for en ny indkøring med tæt følgeskab af en forælder, når de har været væk fra institutionen så længe.

Vi må ikke glemme, at der er tale om små børn. Vuggestuebørn savler og putter fingrene i munden, og samtidig har de brug for at blive båret og sidde på skødet. Og man skal ikke kigge særlig længe på en gruppe børnehavebørn, før man får øje på den første, der piller næse uden at vaske hænder bagefter.

Vi skal ikke drukne børn i håndsprit, fratage dem muligheder for nærhed i hverdagen eller gøre dem bange for at lege med deres venner.

Hvis man ikke vil have, at børn smitter hinanden eller de voksne, skal man ikke åbne dagtilbuddene.

Signe Storch Jakobsen er psykolog.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Anker Nielsen
Anker Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer