Klumme

Overgrebsanklager mod Joe Biden bliver fortiet af USA’s dobbeltmoralske liberale medier

USA’s højrefløjsmedier svælger i anklage om seksuelt overgreb rettet mod den demokratiske præsidentkandidat Joe Biden, mens de ignorerede sexanklagerne mod Trump. Nu viser det sig, at de liberale medier er lige så dobbeltmoralske, skriver klummeskribent Arwa Mahdawi i dette debatindlæg
»Joe Biden har selv gjort sig til fortaler for, at vi skal tage kvindens version alvorligt i forbindelse med« indsættelsen af Brett Kavanaugh som ny højesteretsdommer og dr. Christine Blasey overgrebsanklager imod Kavanaugh. »Gælder det så ikke, når den anklagede er en demokratisk præsidentkandidat? Åbenbart ikke.« skriver Arwa Mahdawi i dette debatindlæg.

»Joe Biden har selv gjort sig til fortaler for, at vi skal tage kvindens version alvorligt i forbindelse med« indsættelsen af Brett Kavanaugh som ny højesteretsdommer og dr. Christine Blasey overgrebsanklager imod Kavanaugh. »Gælder det så ikke, når den anklagede er en demokratisk præsidentkandidat? Åbenbart ikke.« skriver Arwa Mahdawi i dette debatindlæg.

Saul Loeb

7. april 2020

Joe Biden, der er demokraternes mest sandsynlige modkandidat til Trump ved præsidentvalget i november, anklages af en tidligere medarbejder for seksuelle overgreb. Tara Reade, som arbejdede for Biden, da han var senator for Delaware, siger, at han i 1993 befamlede hende og penetrerede hende med sin finger uden hendes samtykke.

»Det skete meget hurtigt … lige pludselig var hans hænder på mig og under mine trusser«, fortæller Reade i et interview med podcastværten Katie Halper, der blev offentliggjort for godt to uger siden. »’Kom nu’, sagde han, ’jeg har hørt, du godt kan lide mig’ – for mig var det, som om alting rystede. Jeg ville være senator, ikke i seng med en senator.«

Amerikanske højrefløjsmedier har med forudsigelig skadefryd svælget i disse anklager imod Biden, og enkelte venstrefløjskommentatorer har også diskuteret historien. Derimod har de amerikanske mainstreammedier i vidt omfang fravalgt at dække den.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Torben Jensen
  • Astrid Goplen
  • Hanne Utoft
  • Fødevarestyrelsen Mørkhøj
  • David Zennaro
Torben Jensen, Astrid Goplen, Hanne Utoft, Fødevarestyrelsen Mørkhøj og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kent Nørregaard

Som Arwa selv siger har beskyldnigerne ændret sig over de sidste to år. Og ja det er da synd for anklageren når pressen stiller spørgsmål til hendes ændrede udlægning men sådan er det nu engang når man mener at have patent på sandheden men desværre ikke kan huske den. Så selvfølgelig skal hendes anklager ignoreres. Hun må til en domstol, ikke til pressen.

"Believe all women"-holdningen som Arwa til dagligt er stærk fortaler for i The Guardians kulørte Opinion Pieces (der hvor vrede progressive kan få afløb for deres øv-følelser overfor mænd, konservative og kød), er et enormt retsligt problem og den forsøger at tie alle der vover at tænke motiv ind i anklager uanset hvor suspekte både forklaringer og timming er.

Det er på tide at lovgive om pressens muligheder for at dække den slags smuds under politiske kampagner. Pressen higer efter smuds, snavs og hvad der ellers kan skrabes frem af lunkne sms'er, ligegyldige tidligere ansatte og elskere. Så meget higer den at der sjovt nok altid kommer noget frem præcist som nogen står midt i et stort politisk projekt. Selve timmingen skriger til himlen, som den altid gør, af løgn og bedrag. Når man har haft 20-30 år til at få nedfældet sin anklage og taget den med til en politistation ER DET suspekt at det lige netop kommer under en præsidentkampagne.

Karsten Aaen, Claus Nielsen, Henrik Madsen og Kim Houmøller anbefalede denne kommentar

Democracy Now har interviewet Tara Reade, så er der mulighed for selv at danne sig et indtryk af dennes troværdighed og fortælling: https://www.youtube.com/watch?v=_8EjjK_8IiM&t=1s

Fsva. Biden selv, så er de mange anklager om at han intimiderer kvinder næppe helt så afgørende for hans mulige, kommende præsidentskab, som hans evner til at kommunikere og facilitere er. Og i dén forbindelse kan man jo tjekke denne bekymrende kavalkade over Biden-bommerter; det er nærmest utroligt: https://www.youtube.com/watch?v=ADDrSvNyqEY

Michael Waterstradt, Niels Duus Nielsen, Alvin Jensen, Anders Graae, Jan Jensen, Erik Winberg, ingemaje lange, Torben Jensen, Astrid Goplen og Susanne Kaspersen anbefalede denne kommentar
Astrid Goplen

Joe Biden er i de tidlige stadier af demens og han er kendt for flere gange i sin karriere at udvist sexuelt overskridende chikanerende adfærd over for unge kvinder. Der er meget meget stor risiko for, at han ikke kan vinde valget mod Trump. Og et eller andet sted ved alle det godt. Den gamle garde af demokratiske vælgere stemmer på Biden fordi de kender hans navn osv så som at han var Obamas visepræsident. Biden får svært ved at få de unge progressive demokrater til at gå til stemmeurnerne i Nov og det samme gælder de 40% af vælgerne der ikke tilhører noget parti, med mindre de stemmer for Trump. De liberale center-right Demokrater og deres støtter i Corporate Media (inklusivt CNN or MSNBC) har modarbejdet, og er så meget imod ideen om Bernie Sanders som præsident, at de meget hellere vil risikere 4 år mere med Trump som præsident end at risikere at få Bernie Sanders som præsident og derved risikere at miste noget af deres meget store magt og velstand. Man bør lytte til de egentlige interviews med Tara Read, før man tager stilling til hendes troværdighed. Det er super sørgeligt at se store dele af demokraterne, som ellers ønsker at vi skal se dem som partiet, der støtter de svage og holder det moralske flag højt, er så villige til at være åbenlyst hykleriske/dybt dobbeltmoralske -og forventer vi andre er villige til det at være det samme- blot så de kan beholde deres store del magten og velstanden. Det bliver mere of mere åbenlyst at USA ikke længere er et demokrati men nu er et oligarki og et corpocrati. Hilsen fra en udenlandsdansker, der bor i USA på godt tyvende år og sandsynligvis skal til stemmeurnen i november og derfor frustreret.

Katie Halper interview med Tara Read: https://soundcloud.com/katie-halper/joe-bidens-accuser-finally-tells-her...

Krystal Ball giver igen en mening til kende, der kendetegner meget godt hvordan progessive demokarter -som er stigende del af de demokratiske vælgere – generelt ser på denne sag om Tara Read:
https://www.youtube.com/watch?v=M1CPYEcnSg4

Michael Waterstradt, Anders Graae, Estermarie Mandelquist, Bjarne Bisgaard Jensen, Hanne Utoft, Eva Schwanenflügel, Jan Jensen, jens christian jacobsen, Erik Winberg og ingemaje lange anbefalede denne kommentar
ingemaje lange

mange tak til Hanne og Astrid for virkeligt tankevækkende links. Interviewet med Tara Read havde jeg faktisk kun lyst til at høre 2/3 af...så rædselsfuldt troværdig er hun.

Jeg vil i øvrigt anbefale at følge Arwa Mahdawi i The guardian og abonnere på hendes ugentlige The Week in Patriarchy, som man får pr mail.

Alvin Jensen, Anders Graae, Hanne Utoft, Jan Jensen, jens christian jacobsen, Astrid Goplen og Erik Winberg anbefalede denne kommentar
Henrik Madsen

Den anklagende overskrift i artiklen: "Sexanklager mod Joe Biden bliver fortiet af USA’s dobbeltmoralske liberale medier" .... "BLIVER FORTIET".
Skal det forstås derhen at kun de moralske venstreorienterede medier giver sagen den omtale den fortjener ??

Henrik Madsen

Det fornemmes at artiklens forfatter (som det også indikeres ovenfor) går mere op i kvinders rettigheder end i partipolitik - og det er jo helt ok! Og grundliggende hylder enhver der plæderer for at medierne bør være seriøse omkring deres rolle som neutrale upartiske nyhedsformidlere.

Apropos Enjeti og Ball, så er her et ret informativt interview med David Dayen fra The American Prospect, som blotlægger hvorledes den Corona-stimulipakke, som for nyligt blev enstemmigt vedtaget i den amerikanske konges, på det strukturelle plan kan iagttages som et røveri ved højlys dag; orkestreret af og for Corporate America, ligesom det skete i kølvandet på finanskrisen for godt 10 år siden: https://www.youtube.com/watch?v=_UVqWxAOXaE

Michael Waterstradt, Niels Duus Nielsen, Karsten Aaen og Astrid Goplen anbefalede denne kommentar
Mads Jakobsen

Alle jer der slår til lyd for at man skal kikke på anklagernes troværdighed og ikke dømme på forhånd... altså... det må I selvfølgelig gerne mene, men det har jo ikke været det Demokratiske parti eller den liberale presses holdning indtil nu. Så selvom I skulle have 100% ret I hvert et ord, så er demokraterne og pressen STADIG hyklere.

Henrik Madsen, Niels Duus Nielsen, Anders Graae, Astrid Goplen og Jens Kofoed anbefalede denne kommentar
Henrik Madsen

Det er godt set! Jeg tænkte som en selvfølge at man skal være kritisk overfor anklagernes troværdighed - og det mener jeg stadig - men du har jo ret, sådan var det bestemt ikke under den sidste valgkamp derovre, hvor det nærmest virkede som om pressen gik amok ved enhver løs mistanke om snavs hos den republikanske kandidat (ham vi alle elsker at hade).

Henrik Madsen

Hov ... bliver opmærksom på at to indlæg er ikke længere at finde i denne tråd.
Et af en Anders Lundkvist (som lå umiddelbart efter mit indlæg den 7 april 20:48)
Og et af en Kent Nørregaard (som lå umiddelbart efter mit den 7 april 21:48)
Er det journalister på Information der fjerner indlæg ??

Klaus Riborg Andersen

Til Henrik. Jeg har fået fjernet to indlæg i en tråd om Georg Metz. Har ingen forklaring fået, også selvom jeg har sendt mail og bedt om forklaring. Så ja, der bliver udført censur på Information. Burde alle vide, for det foregår i det skjulte!!! Jeg har af den grund opsagt mit abonnement.

Gunna Hölludottir

Astrid Goplen
Har du adgang til Joe Bidens sundhedsoplysninger? Eller kører du bare på Facebook gadekærets oplysninger?

Jeg spørger ikke fordi jeg har særlig interesse i Joe Biden, men blot på grund af dit skråsikre udsagn.

Det er interessant at følge med i danske Bernie Sanders tilhængeres udsagn. Hvis Bernie Sanders nogen sinde skulle have haft en chance, så burde det have været nu. Hans budskab om sygesikring for alle, viser i den grad sin berettigelse i denne coronatid. Sanders ide om mere fair fordeling af goderne ville også have gavnet de fattige, som somme tider bor 10 på 40 M2, hvis de da har et hjem. Jævnfør al vejledning bør der i hjemmet kunne være 2 meter mennesker imellem, jævnfør coronaråd. Det får en 40 M2 bolig svært ved at opfylde. Den afroamerikanske befolkning i Chicago udgøre 70% af coronadøde i Chicago, selv om de kun udgør 30% af Chicagos beboere.

Uanset om mange af jer måtte mene, at Bernie Sanders er et bedre bud og måske med rette, så har befolkningen valgt Joe Biden. Samme tendens gjorde sig gældende fra jeres side vedrørende Hillary Clinton, "kolde kyniske Hillary", som hun blev kaldt. Verden fik Trump, et menneske, hvis moral må siges at være blakket.

I er som et barometer på hvad, der eventuelt kunne ske hos dem, der foretrækker Bernie Sanders i USA. Fornærmede Bernietilhængere vil så muligvis ikke stemme. Resultatet vil blive Donald Trump, som præsident. Bernie tilhængere vil måske hellere fortrække at kæmpe videre mod Trump som præsident end at have Joe Biden i præsidentembedet. Alt eller intet moralen hører til i det som jeg er blevet belært om hedder 1 partis regimer. Frie valg er demokratiets vilkår og amerikanerne har valgt Biden.

Nu håber jeg, at jeg ikke fornærmer jer for meget. Alle jer, der heldigvis interesser jer for verden. Jeg håber, at I får en god dag i det skønne vejr.

Kent Nørregaard

Nu skal man heller ikke glemme hendes kærlighedserklæring til Putin på hendes blog.

https://web.archive.org/web/20190404043945/https://medium.com/@shewrites94/why-a-liberal-democrat-supports-vladimir-putin-f54ca2a3a405

Mærkeligt at lige netop dette blog post blev slettet inden hun støvede hukommelsen af omkring 1993. I øvrigt kan ingen finde hendes klage over Biden som hun påstår at have indgivet til Senatet i 1993.

Hendes troværdighed er ikke-eksisterende og man burde åbne en sag om falsk anklage det sekund sagen bliver afvist.