Læserbrev

Overvægt og livsstilssygdomme giver sårbarhed over for corona. Fokuser på det fremfor alder

Overvægtige og folk med livsstilssygdomme såsom forhøjet blodtryk og diabetes er især i risiko for at blive ramt hårdt af coronavirus. Derfor burde fokus ændres fra alder til helbred, skriver kostvejleder Marie Raes i dette debatindlæg
6. april 2020

Der er ingen tvivl om, at den nye virus er smitsom og kan have et voldsomt forløb. Men når mennesker skal advares om risiko, er det forrykt at fokusere på alder i stedet for at fokusere på generel helbredstilstand og underliggende sygdomme. Der går viden tabt ved at se i en forkert retning, og det kan føre til uhensigtsmæssig adfærd hos borgerne.

Den største risiko for at få et voldsomt og måske dødeligt forløb ses hos mennesker med hjerte-kredsløbs-lidelser, overvægt, diabetes samt svækket immunforsvar på grund af dårlig almentilstand eller kroniske lidelser.

En undersøgelse fra Italien konstaterer, at mere end 75 procent af de døde havde forhøjet blodtryk, 35 procent havde diabetes og en tredjedel hjertelidelser. Og ifølge en opgørelse fra Storbritannien er 63 procent af COVID-19-patienterne på intensivafdelingerne overvægtige. 

Coronavirus rammer alvorligst ved livsstilssygdomme. Livsstilssygdommene samles i en fællesdiagnose kaldet metabolisk syndrom, der blandt andet dækker ubalance i kolesterolværdier, forhøjet blodtryk, forhøjet blodsukker og overvægt. Antallet af danskere med dette syndrom er stigende, også blandt unge, så en fremtidig indsats bør fokusere på at reducere livsstilssygdommene.

Når der er fokus på alder, vil en stor gruppe danskere over 60 år føle sig i risiko uden reelt at være det. Angsten for smitte, fordi man er ældre, kan i sig selv svække immunforsvaret og dermed blive en unødig risikofaktor, selv om man har et jernhelbred og ingen sygdomme.

Modsat kan en 30-årig føle sig uden for risiko og leve et ubekymret, aktivt socialt liv upåagtet, at vedkommende er prædiabetiker, har forhøjet blodtryk og højt BMI.

Mange er døde med coronavirus – ikke af virus. Det er derfor langt mere interessant at vide, hvilke sygdomme de afdøde har lidt af for dermed at kende den reelle risikogruppe. Dermed kan myndighederne gøre en indsats for at forebygge senere epidemier ved at sætte ind præcis dér, hvor en virus har let spil.

Marie Raes er kostvejleder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Olaf Tehrani
  • David Breuer
Olaf Tehrani og David Breuer anbefalede denne artikel

Kommentarer

Freddie Vindberg

Hvad siger myndighederne?
Der bliver talt alt for meget om hvad myndighederne kan og skal.
Hvad siger du til dig selv, hvis du er overvægtig eller ryger og
drikker for meget?

David Zennaro

Suk, hvor bliver jeg endnu en gang træt af at blive udpeget som potentielt offer, fordi jeg er tyk og har livsstilssygdomme. Jeg har også en lungesygdom, og jeg er skidebange for at dø af den, mens sundhedspersonale har travlt med at redde mit hjerte(-karsystem), som intet fejler. Faktisk glemmer jeg aldrig det virkelig overraskede ansigt på den overlæge, som undersøgte mit hjertes kranspulsårer og konstaterede, at jeg slet ingen forkalkning havde.

Statistikker burde ikke blive brugt mod enkelte mennesker. De bør bruges til at få en overblik over en situation, men ALDRIG til at diagnosticere mennesker. Og jeg er træt af at Information ukritisk bringer en kostvejleders ukritiske fordomme.

Klaus Lundahl Engelholt, Hannah Werk, Elsebeth Søs Hansen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Elsebeth Søs Hansen

Jeg hæfter mig ved denne kommentar: "Og ifølge en opgørelse fra Storbritannien er 63 procent af COVID-19-patienterne på intensivafdelingerne overvægtige."
Den er endnu et eksempel på, hvordan 'eksperter' stigmatiserer tykke mennesker på baggrund af fordomme og antipati - for videnskab har det i hvert fald ikke noget at gøre med!
De 63% svarer til den almindelige fordeling i befolkningen: https://christyharrison.com/blog/covid-19-and-weight
Lad venligst være med at basere påstande på sensationelle overskrifter fra tabloidaviserne!

Klaus Lundahl Engelholt og Hannah Werk anbefalede denne kommentar