Læserbrev

Sygeplejerske: Det offentlige sundhedsvæsen har også brug for en hjælpepakke

Hvis det offentlige sundhedsvæsen selv skal dække det store underskud, coronakrisen medfører, går det ud over både patienter og medarbejdere. Derfor håber jeg, regeringen snart er klar med noget hjælp til os, skriver operationssygeplejerske Lisbeth Hartung i dette debatindlæg
Debat
22. april 2020

Der er mange virksomheder, der får hjælpepakker i denne tid, og staten strækker sig langt for at prøve at få alle godt igennem krisen. Men som sygeplejerske kan jeg være bekymret for, om staten kommer til at overse det kæmpe økonomiske underskud, der kommer i det offentlige sundhedsvæsen.

I første fase af COVID-19-krisen har der været mange ekstra udgifter til blandt andet omskoling af personale og overarbejdstimer. Samtidig må der have været et kæmpe fald i de indtægter, de enkelte sygehuse normalt får for hver planlagt operation eller anden behandling. Nu kommer så anden fase af krisen, hvor sundhedsvæsnet åbner lidt op igen, men underskuddet kører videre.

Hvilke konsekvenser får de første to faser af krisen på de enkelte sygehuse? Skal sygehusene selv dække underskuddet? Måske ved at spare på rengøring som så mange gange før? Det virker som en ret dårlig idé set i lyset af COVID-19.

Man kan jo også anvende den meget velkendte spareøvelse at spare på sygeplejerskernes bemanding. Så man får flere patienter og lader færre sygeplejersker passe dem.

Patienterne giver penge i kassen, og hvis man samtidig kan spare lønudgifter, så kommer der jo plus på kontoen. Det er prøvet så tit, så vi kender allerede resultatet: Patienten får en dårligere behandling, og sygeplejersken bliver sygemeldt med stress.

Værdifuldt

I fase tre, når vi kommer ud af COVID-19’s skygge, så skal sygeplejerskerne, andre sundhedsprofessionelle, rengøringspersonale og portører vel stadig arbejde over for at indhente de mange patienter, der har ventet på behandling.

Vi gør det jo gerne, især hvis vi får en rimelig løn for det – hint, hint – men hvordan mon indtægter og udgifter overhovedet går op i fase tre? Med alt det overarbejde kommer der så overhovedet noget overskud til sygehusene?

De private sygehuse har det nemmere. Imens krisen står på, kan de få hjælpepakker, og efter krisen kan de udvælge de patienter, de ønsker at behandle.

Jeg håber virkelig, der er et samlet Folketing til stede, der kan berolige mig og sige, at der naturligvis også er hjælp på vej til det offentlige sundhedsvæsen.

Og at man igennem denne krise fandt ud af, hvor værdifuldt et godt helbred og et godt sundhedsvæsen er – og måske endda vil anerkende sygeplejerskers værdifulde rolle og give os den løn, vi fortjener.

Lisbeth Hartung er operationssygeplejerske.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her