Jeg blev oprindeligt kendt som Blekingegadebetjenten. Medierne var på den anden ende, da vi efter måneders efterforskning endelig fandt en lejlighed i Blekingegade på Amager og afslørede den første regulære terrorrede på dansk jord: Et hemmeligt rum med våben og udførlige planer om kidnapning og attentater, der ville ramme civile.
Det var en sag, som med rette trak overskrifter, og som i mange år efter min pension blev en stor del af mit eftermæle.
Men sandheden er, at det er et ganske andet område end terror, der har optaget allerflest af mine arbejdstimer. Terror var, hvad man kunne betegne som en parentes i min karriere. Centrum for mit virke i politiet var narkotikabekæmpelse.
Jeg plejer at sige, at jeg har været så heldig at have bestredet landets mest spændende job. Og jeg er dybt taknemmelig og ydmyg over at have fået muligheden.
Jeg har arbejdet med narkokriminalitet altid. Fra jeg som ung startede karrieren som gadebetjent på Nørrebro i 1960’erne og senere, da jeg var med blandt de første efterforskere i den særlige narkotikaenhed, Afdeling N, hos Københavns Politi.
Jeg har fra første parket oplevet, hvordan de første ulovlige stoffer som hash og morfinpiller kom ind i landet og blev solgt videre til unge mennesker, der blev afhængige og opførte sig på en måde, som man aldrig havde oplevet fra nogen tidligere generation.
Væltede ind over grænsen
I løbet af 1960’erne og 70’erne gik udviklingen fra at være enkelte veteraner, læger eller uheldige eksistenser, der havde adgang til morfin og opium, til at det pludselig var en hel generation af unge mennesker, der brugte, handlede og smuglede.
Vi var rådvilde. Hvordan skulle vi som samfund tackle dem? De kom fra velstillede hjem såvel som fattige hjem. Mange af dem havde lyse fremtidsudsigter og uddannelse. Alligevel insisterede de på at ryge hash, og for en del udviklede det sig til hårde og afhængighedsskabende stoffer, eller de gled ind i en livskarriere som smuglere, hvor penge og rusmidler flød omkring dem.
Udviklingen gik vanvittigt stærkt. Der blev ved med at komme nye rusmidler til. Nye stoffer, vi ikke kendte. Og større mængder af alle de stoffer, vi havde lært at kende.
I flere perioder var det snarere et spørgsmål om, hvorvidt vi kunne nå at håndtere de mange sager, end om vi kunne afsløre dem. Populært sagt væltede det ind over grænsen med stoffer op gennem 1970’erne og 80’erne. Og det gør det formentlig stadig.
Faktum er, at selv om vi fra politiets side brugte betydelige ressourcer på at bekæmpe narkotikakriminalitet, og selv om vi år for år kunne fejre historiske ’fangster’, så er prisen aldrig steget på narkotika på gadeplan. Tværtimod. Den er faldet år for år. Det er aldrig lykkedes os at tørlægge gaderne for narkotika. Uanset hvor meget vi beslaglagde.
Havde du spurgt mig dengang, om mit arbejde nyttede, ville mit svar have været ja. Vi så de unge, når de var på nedtur. Vi så dem dagen efter festen, når de sad rystende og svedende. Vi så, hvordan familier blev ødelagt, børn blev svigtet, og hvordan mennesker blev udnyttet og snydt på grund af afhængighed.
Det var ikke et kønt syn, og de fleste af os narkobetjente har haft dage, hvor vi gik hjem fra jobbet med tungt hjerte og en følelse af håbløshed efter mødet med de mennesker. Så ja. Hvert eneste gram, vi fjernede fra gaden, var et søm mindre i deres kister.
Spild af ressourcer
Jeg anså det som vores moralske pligt at gøre, hvad vi kunne. Kun kynikere ville regne på, hvad det kostede i kroner og ører, og om det kunne ’betale’ sig. Vi havde et moralsk ansvar for at forhindre narkotika i Danmark. Men i dag kan jeg ikke lade være med at tænke, at en del af vores indsats var spild af kræfter, tid og ressourcer.
Når jeg i dag kan læse, at forbruget af kokain er stigende blandt unge mennesker, bekræfter det mig i min antagelse om, at vores indsats på visse områder slog fejl.
Det er åbenlyst, at det ikke er politiet selv som myndighed, der skal formulere en narkotikapolitik. Det er et samspil mellem den lovgivende, dømmende og udøvende magt. Politikere, domshuse og politiet. Men tænk, hvis vi for mange år siden havde indset, at kampen var tabt, som vi forsøgte at udkæmpe den over en bred front.
Tænk, hvis vi havde haft modet til at være realister.
Tænk, hvis vi havde haft modet til at gå mere realistisk til denne samfundsopgave.
Særligt hashmarkedet har jeg rykket min holdning til, og jeg mener i dag, at man burde legalisere det, så hashen blev taget ud af den kriminelle underverden som indtjeningsmulighed. Vi burde have set på, hvordan man i Holland tacklede den del.
Jeg har deltaget i massevis af sager med månedlange overvågninger, konfiskeringer og sagsforløb. Det er hashsager, der har kostet utallige arbejdstimer. Timer, som vi så ikke kunne bruge på at sætte ind mod de hårde stoffer.
Måske kunne vi med fordel have valgt at skelne mellem stofferne og i stedet koncentrere os om dem, der virkelig skader, og som vi ved giver livsfarlig afhængighed.
Ved at kriminalisere hashen har vi skabt en indtægtskilde i den kriminelle underverden, som trækker enorme summer ud. Penge, der går videre til hårde stoffer, prostitution og menneskesmugling. Banderne har sat sig på hashmarkedet – og de har skabt en voldelig og selvstyrende orden i en underverden, som myndighederne ikke kan få bugt med.
Hvorfor? Fordi markedet for hash er enormt. Rigtig mange almindelige danskere ryger hash. Og det vil de blive ved med, uanset hvad vi som samfund stiller op. De køber det, selv om de skal gå til kriminelle og selv risikerer en dom.
Jeg er ikke selv tilhænger af hash. Jeg har aldrig røget det. Men faktum er, at der er rigtig mange mennesker, der normalt ikke begår sig i den kriminelle verden, som vælger at ryge det. Og jeg har i min tid som efterforsker mødt mange hashsmuglere, der under andre vilkår ikke var endt i en kriminel løbebane.
Fokuser på de hårde stoffer
Måske var det på tide, at vi fandt en balanceret måde at legalisere det på og få det ud af hænderne på de bander, som styrer gaderne. Det ville frigøre store ressourcer – ikke mindst i politiets rækker – som vi i stedet kunne bruge til at bekæmpe indsmugling af den type stoffer, der virkelig skader vores unge.
Hvis vi virkelig mener, hvad lovgivningen siger – at hash er ulovligt – så ville en meget stor del af befolkningen i Danmark kategoriseres som kriminelle. Også kræftpatienter, epileptikere, stofskiftepatienter og en række andre syge mennesker, som tilkendegiver, at de får lindring og bedring af de olier, som vi forbyder.
I USA har flere stater for længst taget den nye viden til sig og lagt stilen om, så hash og cannabis er legaliseret, og politiet kan fokusere på mere alvorlige sager. Jeg synes, det er på tide, at vi ser sandheden i øjnene. At vi tør at fokusere vores indsats og prioritere vores og politiets kræfter.
Jeg fortryder ikke mine valg i livet, og jeg står ved min indsats med at bekæmpe narkotika af enhver art igennem årene. Men man har også lov at blive klogere af sine erfaringer. Vi skal blive klogere. Og vi skal turde se virkeligheden i øjnene. Det er rigtige mennesker, det handler om. Jeg ved det. For disse mennesker har været en del af mit arbejdsliv igennem en menneskealder.
Jørn Moos er tidligere kriminalinspektør og forfatter til bogen Afdeling N, der udkom 17. april.
ja, lad Staten overtage hash handlen, under kontrolerede forhold. Legalisere det, så almenlige mennsker kan bruge det, uden at blive krimilaseret .
Hvor er det smukt og dybt livsbekræftende at få lov til at opleve hvordan et langt livs erfaring hér har modet til at forædle sig selv til ægte visdom i en leders sind. Mange tak for det.
I USA har flere stater for længst taget den nye viden til sig og lagt stilen om.
Der er vel som sådan ikke så meget ny viden, det er vel nærmere at der blæser nye vinde?
Jeg tror ikke der kommer en legalisering lige rundt om hjørnet, den chance tror jeg blev forpasset for en håndfuld år siden.
Jeg tror det går et par regeringsskifter før det bliver til noget.
"Ved at kriminalisere hashen har vi skabt en indtægtskilde i den kriminelle underverden, som trækker enorme summer ud. Penge, der går videre til hårde stoffer, prostitution og menneskesmugling."
Ja og når vi legalisere hashen går alle has-handlerne slukørede hjem... "øv altså, fejt træk.. nå nu tror jeg at jeg vil søge et lovligt arbejde og indrette mig efter loven." Pahahaa FORKERT! De vælger det næste stof på stigen og starter forfra. Man flytter bare grænsen for misbruget. Ufatteligt at uddannede mennesker kan være så ufatteligt naive.
Hvad med om Information, i et øjebliks sober åbenbaring, tager en tur på Christiania og spørger et par af de unge handlende derude hvad de gør hvis hash bliver legaliseret?
Er det muligt at hash-handlerne får et brugbart argument når de scroller igennem kundekartoteket på whatsapp og lige sender en besked ud "se det var aldrigt farligt sådan som de brugte årtier på at sige... det er coke og crack heller ikke" og Crack-stiania vil være født.
Så held og lykke med at forbyde det igen når først i har fået bankernes fingre godt fedtet ind i kannabisolie.
Enig Annette Chronstedt, synes dog blot det ville være at foretrække, hvis denne indsigt indfandt sig lidt tidligere, fx mens personen havde, så at 'fingrene i bolledejen' og reelt havde indflydelse :)
Alle de gode argumenter for at legalisere cannabis har vi hørt og gentaget de seneste 25 år. Vi tager indtægtskilden fra kriminelle, øger skatteindtægter og skaber jobs, vi kan bedre kontrollere forbruget og stoppe salg til unge, alt peger på, at man (surprise) ikke kan lovgive sig ud af, at mennesket bruger et rusmiddel, som mennesket i øvrigt har brugt i tusindvis af år, og der er masser evidens for, at cannabis er langt mindre skadeligt end alkohol og diverse andre stimulanser og medikamenter, som vi i dag hælder i folk, fra de er 13 år gamle. Oveni det, er det lidt arbritrært at vurdere, om et rusmiddel som cannabis egentlig i sig selv kan siges at være skadeligt.
Men selvom klummeskribenten måske netop har fået et aha-moment, er intet af det her nye opdagelser. Det er noget, folk har gentaget i vel snart et halvt århundrede. Så grunden til, at cannabis endnu ikke er legaliseret i Danmark, som det snart er i de fleste andre progressive lande, kan ikke skyldes mangel på argumenter. Nok nærmere en gruppe gamle politikere, der ikke tør tage opgøret med deres gamle vælgere.
Så fin kronik. Tusind tak. Ja, det handler om mennesker. Også dem i politiet.
Mon ikke også både Sverige og Norge ville flippe ud, hvis Danmark gør som Holland eller Portugal?
Som jeg forstår det i de lande, der legaliserer, så går mange hashhandlere ind i brancen, når der bliver en legal mulighed. Så hvis man hjælper pusherne over i de jobs, så behøver de måske ikke gå videre til hårde stoffer eller prostitution eller andet af den slags.
Der er mange pushere, som ikke vil røre ved hårde stoffer.
Hvis vi kan trække økonomien ud af det illegale hashmarked med en afkriminalisering, vil det være fint, men først og fremmest skal vi ophæve forbuddet mod at nyde hash med henblik på at bringe et 59 års statsligt overgreb mod borgerne til ophør.
Tak for din indsigt og dit mod.
Desværre kommer det næppe til at ske, så længe de borgerlige partier er så afhængige af jyske stemmer - for at sige det lidt sort/hvidt.
Hvad er det for noget fis at sige Jan August. Det er sgu for monokromt. Jeg bor så langt ude på heden, at du ville være mørkeræd 5 minutter efter solnedgang, men du sku' prøve at se mælkevejen herude, hvor kragerne ikke skygger for udsigten og vaporizeren er en naturlig del af ens survivalkit.
Hvad med at legalisere planten og er der egentlig andre forbudte planter i danmark?
Kent Nørgaard
Kan du linke noget dokumentation for dine påstande, om at misbrug af hårde stoffer stiger i lande med legaliseret hash, som jeg går ud fra du mener er konsekvensen af at sælgerne rykker over til hårde stoffer, da det vel er ligegyldigt om de gør det eller ej hvis skidtet ikke bliver købt, eller hvad?
Og hvis du ikke kan dokumentere denne påstand, eller hvis stigningen ikke tilsvarer tabet af hashsalget, er det så din overbevisning, at det at fjerne hashen fra kriminelle hænder IKKE vil fjerne en stor indtægtskilde fra bandemiljøet? Uanset hvad, så er der vel tale om et win, uafhængigt af indgangsvinkel, når vi nu ved hvor lidt skadeligt hash er, særligt sammenlignet med allerede lovlige rusmidler.
Du skriver jo nærmest sort på hvidt, at hvis man legaliserer hashen, så vil sælgerne med det samme (med deres fortræffelige retoriske evner) pushe coke og crack, og få udskiftet alle de gamle hashkunder med nye kunder (eller de samme kunder) der kan gøre op for de tabte hashindtægter. Jeg tror ikke det er tilhængere af en progressiv dagsorden der er naive, nok nærmere dig der maler fanden på væggen om et emne du ikke udviser nogen kompetence eller viden inden for.
Jeg synes at det er et enormt flot indlæg af Jørn Moos. Tænk sig at han vil lægge sit navn ved og erkende at han, som mange andre har taget fejl. Det giver stof til eftertanke, når en betjent, sent i karrieren, klog af livet og egen gerning, kan komme med så flot en indrømmelse. Det mod og samfundssind og samvittighed, der lægger bag, kan vi alle lære noget af. Tænk hvis det begyndte at fænge an hos vore politikere, hvilket samfund kunne vi ikke få?
Tak Jørn
Selvom jeg ønsker Jørn Moos velkommen til den anden side af en debat, som har været mere politisk betændt, end den nogensinde skulle ha' været, så ser jeg det nærmere som DÅRLIG samvittighed.
At han har indset hvor meget skade han og kollegaerne, i idiotisk symbiose med politikerne og domstolene, har gjort ved at holde sig beskæftiget med at straffe, stigmatisere, og marginalisere mennesker for den offerløse handling det er at bruge en plante.
Jeg har i mange år været af den holdning, at hash og ja.. stort set alle rusmidler burde gøres lovlige. Mht. hårde stoffer så lad os gøre det muligt at hente det på apoteket. Det vil givet give en opblussen i brugen af stoffer, men vi vil som samfund lære at håndtere det og al kriminalitet vedr. samme vil forsvinde.
Dog skal man huske specielt debatten i omkring hash, at det altså faktisk er ULOVLIGT i Holland også. De vælger bare at se igennem fingre med mængder under 5 gram. Men det er altså som sådan ikke officielt legaliseret i Holland heller. Til gengæld er det i Holland, at rigtigt meget at det i Danmark ulovlige hash bliver købt....
Summen af penge, tjent igennem kriminalitet, er nogenlunde konstant.
Det er givet at en legalisering af hashen, vil føre til et tab af et lukrativt forretningsområde for de kriminelle, deriblandt nogle store grupperinger af motorcykelentusiaster.
Som Nørregaard nævner ovenfor, vil disse kriminelle personager næppe opgive at beskæftige sig med kriminalitet.
Meget kan man sige om kriminelle - men kreativitet og entreprenørånd mangler de sjældent.
Så de skal nok finde nogle nye spændende måde at "tjene" penge på.
Dette underbygges af mange års erfaringer, både i DK og bl.a. i USA.
De kriminelle er ganske mobile og omstillingsparate(som de siger i erhvervslivet) - f.eks. er et område som trafficking i stærk vækst, da der er "gode" penge at "tjene" kombineret med et lavt strafniveau!
Når det så er sagt, så kan der selvfølgelig, for nogen, være andre grunde til at lagalisere Cannabis
kære naive Kent nørgaard
hvis du tager et smut til Amsterdam kan du jo se det med dine egne øjne at befolkningen er ikke blevet narkomaner.og at de kriminelle har fundet andet illegale forretning , hvem er det der påstår en hærdet kriminel ville lægge sin løbebane om fordi man fjerne et rusmiddel fra marked ? du ved så lidt om de kriminelle på Christiania, som du gør om brugerne af cannabis og den eneste der ikke kan se skoven for bar træer er dig selv
Legalisere til ejet brug ville være fint, som det var en gang.
Man kunne starte med, at lade folk gro det selv - i det mindste i et vist omfang.
Halfdan Illum.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_prevalence_of_opiat...
Man kan da i hvert fald konstatere at der bliver brugt dobbelt så mange opiater i USA som Danmark.
Fortæl mig lige, siden du er så uenig, hvad du tror handlerne gør når staten skal tjene på at gøre befolkningen uproduktiv gennem legaliseret hash? Man er groft naiv hvis man tror at grænserne ikke bare flyttes.
I øvrigt er det ikke uproblematisk at øge adgangen til cannabis.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191113153049.htm