Kronik

Med en årsindkomst på 78.000 kroner er jeg åbenbart for fattig til en hjælpepakke

Jeg tjener mindre end en kontanthjælpsmodtager og arbejder mere end de fleste fuldtidsansatte. Jeg har været en god dreng, der trofast betalte sin skat. Nu tror jeg ikke på det længere, for der er intet sikkerhedsnet for mig, skriver selvstændig Shahin Aakjær i dette debatindlæg
»Min solidaritet er ikke intakt. Min trygge følelse af, at skat er noget, vi giver til hinanden, er forduftet. Min harme blev ikke mindre af overskrifter om Anders Fogh, der søgte hjælpepakker, og nyheder om, at firmaer som Scandic Hotel, Q8 og Fujitsu, der ikke betaler skat i Danmark, også har ret til penge fra skattefar,« skriver Shahin Aakjær i denne kronik.

»Min solidaritet er ikke intakt. Min trygge følelse af, at skat er noget, vi giver til hinanden, er forduftet. Min harme blev ikke mindre af overskrifter om Anders Fogh, der søgte hjælpepakker, og nyheder om, at firmaer som Scandic Hotel, Q8 og Fujitsu, der ikke betaler skat i Danmark, også har ret til penge fra skattefar,« skriver Shahin Aakjær i denne kronik.

Sigrid Nygaard

23. maj 2020

»Du er jo en idiot«, han grinede lidt og fortsatte så: »Der er ingen, der er så flinke som dig. Jeg ved sgu ikke – det er nærmest naivt af dig.« 

Min gode ven var lige kommet på besøg og havde blandet to gin og tonics. Jeg fortalte ham, at jeg havde brugt dagen på at få styr på årsopgørelsen og udfylde de blanke felter på Skats hjemmeside efter mine bedste skøn. Jeg fortalte ham også, at jeg ville ønske, jeg havde råd til en revisor, for hvert år må jeg slås med hvert eneste felt for at forstå, hvilket tal jeg skal udfylde det med.

Det, han syntes, var så latterligt, var, at jeg blankt afviste at snyde. Skat havde gættet forkert med mit befordringsfradrag, og jeg rettede det og satte det ned til det reelle tal.

Jeg har altid været en af dem, der både betalte min skat med glæde og med penge. Velfærdsstaten har opfostret mig. Jeg kom til verden på et hospital betalt af staten, gik på en skole, som staten holdt kørende, og tog en universitetsuddannelse, som staten havde skabt og tilmed betalte mig for at tage. For mig har det været en selvfølge, at jeg nu skulle være med til at spytte i puljen.

Det er et ufatteligt privilegium at være født netop her. Den danske velfærdsstat har været en vidunderlig gavebod, hvor skatteborgerne har forkælet hinanden. Det gav en tryghed at vide, at staten altid havde min ryg, at der var et blødt og behageligt sikkerhedsnet under mig.

Op igennem mine teenageår i slutningen af 1990’erne og starten af 2000’erne voksede penge på træerne. Det betød besparelser, privatiseringer og finanskrise i slutningen af 2000’erne og gigantiske sorte huller af skatteskandaler i 2010’erne. Min tillid og tryghed begyndte at falme, men jeg troede insisterende på det bedste. Min idealisme og naivitet slog på tromme i mig og repeterede Ghandis citat: »Be the difference you want to see in the world.« 

Så da min grinende ven tog en slurk af sin drink forleden, var det med en fordansket udgave af Ghandi-citatet, jeg svarede: »Jeg ved godt, jeg står ret alene med den her, men jeg tror på det. Jeg vil gerne være en god dreng, der betaler skat for en bedre verden.« 

Det føles nu som en evighed siden. Landet var lige lukket ned, og jeg brugte de første dage derhjemme på at få årsopgørelsen ud af verden. Der er sket meget siden, og der er løbet mange idealer i åen.

Coronakrisen har slået store, faretruende sprækker i min fællesskabsfølelse. Jeg har prøvet at være en god dreng, der betalte sin skat. Nu tror jeg ikke på det længere.

For fattig til hjælp

Jeg er selvstændig og laver alverden. Jeg er rejseleder, skribent, konferencier, musiker, musikunderviser, foredragsholder og tekstforfatter for andre. Det er en blandet pose bolsjer, jeg sidder med.

Allerede i januar begyndte mine job at fordufte, da den iranske general Qassem Suleimani blev dræbt i Irak, og USA og Iran konkurrerede om, hvem der kunne tæske hårdest løs på krigstrommerne. Alle mine ture som rejseleder i Iran var væk, og da landet så blev ramt af corona, fortsatte det. Derefter blev også Danmark lukket ned, og aflysningerne er raslet ned omkring mig. Foredrag, koncerter, rejselederjobs – alting er smuldret mellem mine fingre. I disse dage modtager jeg aflysninger af arrangementer helt fremme i september.

Det ser sort ud, selv om forårsvejret har været gavmildt. Jeg har prøvet at gennemskue reglerne for hjælpepakker, og der er ingenting at komme efter. For at være sikker på, at jeg havde forstået det rigtigt, ringede jeg til Kulturministeriets coronahotline og fik en noget mistroisk stemme i røret, der stillede mig videre til en stemme, der havde så ondt af mig, at det lød nedladende. Det viste sig, at jeg er for fattig til at få hjælp.

Sidste år levede jeg af de 78.000 kroner, som jeg fik ind på de mange forskellige ting, jeg laver. Et virvar af honorarer, B-indkomst, indkomst i enkeltmandsvirksomheden og gadesalg. Men jeg tjente penge på egne ideer og koncepter, og jeg levede godt. Jeg tjener mindre end en kontanthjælpsmodtager og arbejder mere end de fleste fuldtidsansatte. De få penge, der kommer ind, har jeg trofast betalt moms og skat af. Så hvorfor i alverden gælder sikkerhedsnettet ikke for mig?

Jeg spurgte damen i telefonen: »Kan det passe, at jeg ikke er berettiget til en hjælpende hånd?« Det var der, stemmen for alvor fik ondt af mig, på samme måde som en pædagog får ondt af et barn, der ikke ville have én, men to kager.

»Nej, du skal have haft en indkomst på minimum 100.000 kroner sidste år for at få del i hjælpepakken. Et eller andet sted skulle man jo sætte grænsen«.

Men hvorfor? Hvorfor skal der være en grænse? Hvis jeg har levet for under 100.000 kroner og betalt min skat, hvorfor er det så ikke godt nok? Den grænse, der er sat, har sat mig og mange andre under pres. Et voldsomt og truende pres. 

Færdig med fællesskabet

Jeg har haft forskellige folk i røret, og jeg kender turen fra de mange gange, jeg før har prøvet at ringe til Skat. Der er altid en anden, man kan viderestilles til. En kafkask labyrint, hvor almindelige dødelige folk lægger sig udmattet og opgivende i støvet, når de har travet længe nok.

Kulturministeriets coronahotline sendte mig videre til Erhvervsstyrelsen, der anbefalede mig at ringe til Københavns Erhvervshus. Til sidst fik jeg en målløs og forvirret mand i røret, der ikke forstod, hvad han kunne hjælpe mig med. Han endte med at spørge, om jeg ikke kunne snakke med min bank om et overtræk eller låne penge af familie og venner. Jeg har givet op. Jeg har opgivet at få hjælp, og jeg har opgivet fællesskabsfølelsen.

Min netbank er en slagmark, og min økonomi er tyndslidt, men det har givet mig blod på tanden. Jeg arbejder endnu hårdere og er endnu mere fast besluttet på at fortsætte ufortrødent. Men noget har ændret sig.

Min solidaritet er ikke intakt. Min trygge følelse af, at skat er noget, vi giver til hinanden, er forduftet. Min harme blev ikke mindre af overskrifter om Anders Fogh, der søgte hjælpepakker, og nyheder om, at firmaer som Scandic Hotel, Q8 og Fujitsu, der ikke betaler skat i Danmark, også har ret til penge fra skattefar.

Jeg har fået godt gammeldags ondt i røven. Jeg føler ikke længere, at jeg skylder fællesskabet det store, det er åbenbart hver mand for sig selv. Det er sidste gang, jeg takker nej til sorte penge for et i forvejen skidt betalt spillejob. Det er sidste gang, jeg retter befordringsfradraget til statens fordel.

Nu hiver jeg penge ind ved at sælge mine ejendele på Den Blå Avis og lever på drømmen om, at vi snart kan vende tilbage til normalen. Jeg beder til, at coronakrisen slutter, før jeg ikke har mere inventar at sælge ud af.

Jeg troede, skat var noget vi gav hinanden, men nu ved jeg, at det er noget, staten tager som en omvendt Robin Hood.

Shahin Aakjær er selvstændig rejseleder, tekstforfatter og musikunderviser

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• David Breuer
  • Erik Karlsen
  • Henrik Leffers
  • Lasse Glavind
  • June Beltoft
  • Flemming Berger
  • Frank Borchorst
  • Britta Hansen
  • Randi Christiansen
  • Kurt Nielsen
  • Søren Andersen
  • Ervin Lazar
  • Oluf Husted
  • Ib Christensen
  • Olaf Tehrani
  • Eva Schwanenflügel
  • Christel Gruner-Olesen
  • Werner Gass
  • Viggo Okholm
  • erik pedersen
  • Martin Karlsson Pedersen
  • Markus Lund
  • Arne Albatros Olsen
  • Steffen Gliese
  • Carsten Mortensen
David Breuer, Erik Karlsen, Henrik Leffers, Lasse Glavind, June Beltoft, Flemming Berger, Frank Borchorst, Britta Hansen, Randi Christiansen, Kurt Nielsen, Søren Andersen, Ervin Lazar, Oluf Husted, Ib Christensen, Olaf Tehrani, Eva Schwanenflügel, Christel Gruner-Olesen, Werner Gass, Viggo Okholm, erik pedersen, Martin Karlsson Pedersen, Markus Lund, Arne Albatros Olsen, Steffen Gliese og Carsten Mortensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Shahin Aakjær

Velfærdsstaten er for lønmodtagere - ikke free-lancere og selvstændige.
De er jo ikke engang medlem af en Fagforening, så ....

Claus Nielsen, Jacob Rørdam Holm-Jørgensen, Jannick Sørensen, Bo Kelting og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Henning Kjær

Sikkerhedsnettet gælder for alle, det hedder kontanthjælp. Kontanthjælp er for menneker uden løn eller anden indtægt.

Ivan Breinholt Leth

Man bliver aldrig for fattig til at betale skat. Men man kan godt blive for rig til at betale skat. Befinder du dig i den ende af det sociale hierarki, er du et stort fjols, hvis du betaler skat.

lone hansen, Abel Nørgaard Dalum, Susanne Kaspersen, Peter Hansen, Kurt Nielsen, Carl Chr Søndergård, Klaus Lundahl Engelholt, Oluf Husted, John Andersen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niki Dan Berthelsen, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist, Torben Bruhn Andersen, Steen K Petersen, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Mikael Jensen

Der er mange selvstændige som har forsøgt at få del i hjælpepakkerne eller anden social hjælp, men som har fået afslag. For nogle er det første gang de kommer i nærheden af det stærkt fjendtlige system, som politikerne sidste tyve år har skabt, for at give skattelettelser til dem i toppen som intet mangler.

Et par af vores naboer som er selvstændige har tabt 70 % af deres indtægter. De har været på kommunen for at undersøge om de kunne få hjælp. Ligesom dig har de fået afslag. Du har hidtil klaret dig med de talenter og den energi du har, du er stadigvæk ung og rask, og Danmark er ved at åbne op igen. Forhåbentligt klarer du dig igennem denne tid, og samtidigt holder fast i den integritet og ærlighed som er en vigtig del af din sjæl.

Hundrede tusinder er faldet hele vejen ned i bunden af samfundet, og det er først efter en årerække at bivirkningerne opstår. Der dannes en berettiget vrede, og man omdanner sig selv for at kunne forsvare sig, melder sig ind i sociale modstandsbevægelser osv. Jeg husker en person som havde et stort videokamera, og han lavede nogle dokumentarer. Desværre havde han også en stærkt mentalt handicappet datter. Systemet pressede ham til at forsøge sig som såkaldt selvforsørgende. Han kunne ikke klare mere stress oven i den situation som han allerede stod i og efter halvandet år døde han.

Det er en chokerende oplevelse at indse at hele det Skandinaviske Velfærdssystem er omdannet efter konkurrencestatens nåde. Ingen bør leve af en indtægt som bringer dem ned i underklassen, da der er så ufatteligt mange penge i Danmark. De fleste kan ikke fatte hvor mange penge der er. Desværre lever politikerne ikke op til nogen standard af ærlighed. De taler efterhånden ikke om andet end hvad virksomhederne har af behov. Der er mindst tre politiske partier som opstod og formentligt overlever pga. sponsorpenge fra skattely i Schweiz.

Der er naturligvis, som din ven venligst har fortalt dig, mange små selvstændige som snyder med moms og skat. Forholdene for de rige er mere favorable end nogensinde, og det er formentligt det billede du kigger efter. De rige betaler mindre skat og moms end nogensinde, og de har flere penge i skattely. Partiet Venstre indførte frivillighedsprincippet i Skat, hvorefter virksomheder selv kunne vælge hvor meget de ønskede at indberette. Samtidigt halverede de antallet af ansatte i Skat, som naturligvis tilsidst kollapsede.

Man kan roligt sige at systemet er sat op til at private virksomhedsejere ikke behøver at bidrage væsentligt til at betale for veje, sygehuse, skoler etc. Vejen er ryddet for at du kan blive en såkaldt ærlig skattenægter, guderne må vide at du er langt under den indtægt som Rockwool Fonden har defineret at man skal have tilbage når alle udgifter er betalt. Er det ok, moralsk set, at svindle og bedrage? Ja i det tilfælde hvor man ikke har mad på bordet, eller hvor man er nødt til at tigge på Facebook. Hvad så hvis man ligger under den grænse som Rockwool har defineret? Det er i hvert fald ikke legalt.

Problemet opstår når det bliver en vane at svindle med moms og skat, når man har rigeligt. Det er her rigtigt mange selvstændige og rige er faldet i. Der er meget svindel med moms. De aller rigeste familier i alle samfund er dem, som er de største svindlere målt i kroner og ører. Skattely skandalerne ruller jævnlig hen over os. Danske Bank hvidvaskede for 1500 mia. Mange banker har været med i skattelyskandalerne. Så er der de største techvirksomheder som har skabt et system for sig selv verden over, hvor de ikke bidrager i de lande hvor de tjener deres penge. Politikerne skovler deraf penge ind, gratis middage og rejser til hele deres familier m.m.

Generelt bliver den fattigdom som politikerne har skabt efter Tysk, Engelsk og USA eksempel usynliggjort, historier om fattigdom sælger ikke nok aviser. Men nok om det, det er heller ikke der hvor du er. Du er stadigvæk ung, stærk og rask. Du bør ikke tabe dig selv på trods af det system politikerne har skabt, på vegne og efter krav af de formuende.

På den anden side har jobcentrene og socialvæsnet i de sidste tyve år forsøgt at skabe en ny samfundsgruppe, nemlig de selvforsørgende. Samtidig har man systematisk fjernet pengene fra bunden af samfundet ved henved 62 sociale nedskæringer, af politikerne omskrevet med ordet reformer. Derved er hundrede tusinder havnet i den situation at de ikke har en indtægt overhovedet. De er ikke i stand til at arbejde eller har ikke de talenter som du har. Derfor kalder vi på et socialt oprør.

Christel Nellemann, Michael Finn Jørgensen, lone hansen, Steen Bahnsen, Lisbeth Larsen, Lasse Glavind, Benny Larsen, Flemming Berger, Frank Borchorst, Mads Hansen, Susanne Kaspersen, Inger Staahl Jensen, Signe K. Stranddorf, Britta Hansen, William Winding, Vibeke Andersen, Steffen Gliese, Randi Christiansen, Peter Hansen, Kurt Nielsen, Sara Louise Kristensen, Carl Chr Søndergård, Kenneth Krabat, Klaus Lundahl Engelholt, Ervin Lazar, Helle Hewau, John Andersen, Egon Stich, Ib Christensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Niki Dan Berthelsen, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist, Kim Houmøller, Christel Gruner-Olesen, Chris Ru Brix, Dennis Tomsen, Lars Løfgren, Werner Gass, Steen K Petersen, Viggo Okholm, erik pedersen, Henrik Peter Bentzen, Erik Winberg, Carsten Svendsen, Lise Lotte Rahbek, Søren Haastrup, hannah bro, Trond Meiring og Bitten Jensen anbefalede denne kommentar
Zandra Henningsen

Øv, det er trist at læse, men desværre er der flere og flere der mister illusionerne om at staten passer på os. NIX.
Er du en af dem på nederste hylde i samfundet, er du fucket. Vi har i sandhed politikere, er ikke kan se så langt ned, de har næsten for højt.
Som rigtig mange andre der pludselig får erfaring med "hjælpesamfundet" er jeg blevete dybt disillusioneret og har måttet sande at Danmark er gået hen og er blevet et plumråddent land på mange planer. Det gælder politik, retinstanser, det offentlige, boligforeninger etc etc
Små selvstændige har nu aldrig haft nemme kår.

Steen Bahnsen, Susanne Kaspersen, Peter Hansen, John Andersen, Niki Dan Berthelsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Ja, det er en alt for høj grænse med de 10.000. Den burde have været, hvad man forlanger, at nogle skal kunne leve for: uddannelsesydelsen. Selv havde jeg tjent 1700 kr. for lidt, men jeg var på anden måde privilegeret, selvom jeg først fik en afklaring sent i forløbet.
Nej, selvfølgelig skal der ikke være en bundgrænse, i en lille privatøkonomi er det de 5.000 kr., der gør forskellen. Og man skal da for Guds skyld kun gå på kontanthjælp i alleryderste nødstilfælde.

lone hansen, Linn Hvid, Steen Bahnsen, Lisbeth Larsen, June Beltoft, Susanne Kaspersen, Peter Hansen, Anna Louise Finck-Heidemann, Marie Jensen, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Christel Gruner-Olesen, erik pedersen, Lene Henriksen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne kommentar
Marina Kasimova

Igen, store kapitalister i skattely får korona-relateret milliardbeløb, imens dem, der virkeligt har brug for penge får 0.

Christel Nellemann, lone hansen, Steen Bahnsen, Nille Torsen, Susanne Kaspersen, Peter Hansen, Kurt Nielsen, Minna Rasmussen, John Andersen, Niki Dan Berthelsen, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist, Kim Houmøller, Henrik Peter Bentzen, Trond Meiring og Erik Winberg anbefalede denne kommentar
Lene Henriksen

Åh jeg kender det. Har en lille virksomhed, og folk synes de har gavn af den behandling og terapi jeg laver. Jeg tjener ikke så meget, men betaler da troligt min skat. Jeg ved ikke endnu om jeg kan få del i hjælpepakke, men ligger nok lige på grænsen. Det føles absurd, når mennesker, der bare har brug for lidt, ikke engang kan få det.

lone hansen, Steen Bahnsen, Susanne Kaspersen, Britta Hansen, Randi Christiansen, Ditte Jensen, Kurt Nielsen, Minna Rasmussen, Holger Nielsen, John Andersen, Ib Christensen, Niki Dan Berthelsen, Eva Schwanenflügel, Estermarie Mandelquist, Steffen Gliese og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Annette Knudsen

Du er ikke alene. Hvis du var min søn eller et barnebarn, ville jeg sige: Du er fuld af enegi og virkelyst, men har en kammerat, som giver dårlige råd. Det er i nøden, man lærer sine venner at kende. Spild ikke dine talenter på at snyde i skat / snyde det samfund, der har fostret dig.
Måske bliver det i Borgerservice/kontanthjælp, inden du også sælger madras og seng.
Men du kan formulere dig - undgå kreativ bogføring - og kontakt eventuelt Tommy Ahlers og bed om et råd. Du kan så give ham dette fra mig, at han skal skifte til et andet parti, inden jeg sætter kryds ved ham.

Pia Petterson, Randi Christiansen, Lisbeth Glud, Anna Louise Finck-Heidemann og Viggo Okholm anbefalede denne kommentar
Per Christiansen

Kære Shahlin en ting først. Fagforening, er IKKE der samme som en A-kasse. Vil du, når du er ledig modtage understøttelse skal du være medlem af en A-Kasse. Ikke en fagforening. Behøves slet ikke.
Hjælpepakker, kender jeg ikke så meget til, men har hørt at man ska være reg. som medarbejder med lønseddel osv har jeg forstået på det hele.
Høj skat, tja det har vi, lidt højre end den behøves at være, fordi nogle føler sig kaldet til ikke betale skat i DK.

Kim Houmøller, Randi Christiansen, Peter Hansen, Kurt Nielsen, Dennis Tomsen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Niels Bjerre

Borgerløn nu!

Claus Nielsen, Susanne Kaspersen, Britta Hansen, William Winding, Peter Hansen, Kurt Nielsen og Sara Louise Kristensen anbefalede denne kommentar
Michael Gudnæs

Shahin, jeg er fuld af beundring for din dedikation til fællesskabet og det solidariske samfund. Hold endelig fast i det! Men ingen systemer er perfekte, og det behøver du heller ikke at være. At du har klaret dig som selvstændig i årevis og overlevet på et så lavt budget, uden at ligge nogen til last, er super flot. Men jeg tror ikke at velfærdssystemet vil vælte, fordi du ind i mellem takker ja til en sort tusse fra et spillejob, men vi venter på borgerlønnen. Held og lykke, og hold fanen højt!

Steen Bahnsen, John Andersen, Susanne Kaspersen og Kurt Nielsen anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

jan sørensen, ja tyv tror jo alle stjæler, dit indlæg er ikke ok, faktisk er det gennemsyret usympatisk, og du kan slet ikke tro på der findes ærlige mennesker, for mennesker som dig er ærlighed åbenbart det samme som dumhed,
moral handler ikke om en pæn og ren facade, men om at være ren helt ind i marven,
grænsen er en fejl som har sit udgangspunkt i at man skal leve i velstand for at gøre sig fortjent til kompensation for manglende indtægter, er man nøjsom er man selv ude om det, beskedenhed er nærmest strafbart

Steen Bahnsen, nils valla, Sofie Jørgensen, John Andersen, Susanne Kaspersen, Jim Q Holm, Marie E. Rasmussen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Jan Weber Fritsbøger

jan sørensen, ja tyv tror jo alle stjæler, dit indlæg er ikke ok, faktisk er det gennemsyret usympatisk, og du kan slet ikke tro på der findes ærlige mennesker, for mennesker som dig er ærlighed åbenbart det samme som dumhed,
moral handler ikke om en pæn og ren facade, men om at være ren helt ind i marven,
grænsen er en fejl som har sit udgangspunkt i at man skal leve i velstand for at gøre sig fortjent til kompensation for manglende indtægter, er man nøjsom er man selv ude om det, beskedenhed er nærmest strafbart.

Ole Rasmussen

@Shahin Aakjær. Den virkelighed du beskriver var min fra mine 50 år til min pensionering. Systemet i dk er forbeholdt lønmodtagere. ASE er ingen hjælp med den indkomst du har, og kontanthjælp kun en løsning, hvis du afvikler alt af værdi. Velfærd i Danmark er for de priviligerede i den danske model. De fleste andre betragtes som pariaer.

Steen Bahnsen, Lasse Glavind, Claus Nielsen, Nille Torsen, John Andersen, Lise Lotte Rahbek, Susanne Kaspersen, Britta Hansen og Randi Christiansen anbefalede denne kommentar
Peter Hansen

Kære Shahin Aakjær

Tak, for dit vigtige debatindlæg, som vores folketingspolitikere burde læse, med stor omhu.

Vi får præcis det vi stemmer på.Vores løbende skatteministre er dygtige, som vi skal have tillid til. De er dygtige, tillidsfulde og har stor kendskab til, hvordan SKAT skal drives

Jeg ønsker dig held og lykke med din nye indstilling til fællesskabet.

SKAT har været inde i en spareøvelse af bizarre dimensioner, som skulle bevirke at vi skulle få et SKAT, strømlinet med færre ansatte og fair inddrivning til fællesskabet.

https://www.youtube.com/watch?v=vFBAYhDK48I

Med venlig hilsen

Erik Jensen

Shahin Aakjær, du er god til at formulerer dig på skrift. Du kunne overveje at udnytte dette konstruktivt, når du skal skaffe til dagen og vejen. At klynke i avisen, er ikke vejen frem, så vidt jeg kan se.

Hjælpepakker er nødhjælp gennemført i al hast. Det bør derfor ikke undre - og slet ikke forarge nogen, at der kan findes huller og utilsigtede virkninger.

Mit bud på en forklaring til det konkrete problem, er at man ikke vil støtte folk der driver en fritidsvirksomhed, og at man derfor kræver et regnskab der viser at der er tale om en reel fuldtidsvirksomhed, med et antageligt driftsresultat.

Hvis du slider så hårdt som du beskriver, og ikke tjener mere end du skriver, er der grund til at reflekterer over dette misforhold, og evt. granske eget potentiale og virke. Det vil under alle omstændigheder ærgre mig, hvis du udnytter situationen til at opdyrke en antipati mod velfærdssamfundet. Ikke fordi det er perfekt, men fordi jeg aldrig har set noget der fungerer bedre nogen steder på kloden.

Ditte Bjerregaard, Jens Christian Jensen og Hans Aagaard anbefalede denne kommentar
Jens Christian Jensen

Du er rejseleder, skribent, konferencier, musiker, musikunderviser, foredragsholder og tekstforfatter og tjener kun 78.000 om året ?????
Måske egner du dig bare ikke til at være selvstændig.