Læserbrev

Coronaens kortere skoledage er som skoledage bør være – virus eller ej

De kortere og mere udendørs skoledage, man har indført på grund af coronavirus, er bedre for både børn og lærere, end de umenneskeligt lange skoledage før krisen var. Der er faktisk sådan her, folkeskolen altid burde være, skriver lærer Camilla Sascha Porsborg i dette debatindlæg
19. maj 2020

Jeg har det med genåbningen af Danmark, som jeg har det med at skulle bruge bh dagligt igen: Jeg er ikke sikker på, at jeg længere kan acceptere de snærende og indskrænkende rammer, som jeg gjorde, før coronakrisen indtraf.

Mangt og meget er blevet synliggjort i denne tid, og bør blive ny standard, når vi engang vender tilbage til normalen.

Det er for eksempel blevet virkelig tydeligt for de fleste, at de bedre coronanormeringer i både daginstitutioner og skoler over hele landet giver markant bedre kvalitet i børn og ansattes dagligdag.

Ifølge en medlemsundersøgelse fra Danmarks Lærerforening, mener fire ud af fem lærere, at der mangler tilstrækkelig tid til at forberede undervisningen. Det er en fordobling siden 2013, hvor man med skolereformen blandt andet indførte de længere skoledage.

Men nu er der pludselig plads til en helt anden faglig fordybelse og nærvær, og også konfliktniveauet blandt børnene er blevet mærkbart mindre.

Kortere skoledage

De sundhedsmæssige retningslinjer har foreskrevet overvejende udendørs aktiviteter i skolerne, og har dermed legitimeret langt mere leg og læring, men også noget så væsentligt som børns frie leg i de lange udepauser, og det har været en kærkommen erstatning for lange dage, der ofte endte med at blive mindre bevægelsesrige end ønskeligt var, fordi de druknede i topstyrede undervisningsdekreter og mangel på tid til planlægning, koordinering og efterbehandling.

Efter en skoledag i vejr og vind er børnene godt nok trætte, men ikke udkørte og stressede, som vi så det med de umenneskeligt lange skoledage før krisen. 

Det er blevet meget tydeligt, at skoledagens længde helt enkelt skal forkortes. Læg derfor en gang for alle det slidte mantra om, at ’elever bliver dygtigere, jo mere de er sammen med deres lærere’ i graven. Det er simpelthen en skrøne. Det er kvaliteten af den tid, de er sammen, som tæller.

De kortere skoledage betyder, at eleverne kan nå at absorbere deres indtryk og læring fra dagens aktiviteter, og i sidste ende også at deres undervisere kan nå at forberede sig optimalt og efterbearbejde dagens output mere effektivt.

De forhold har folkeskolen også brug for fremover. Mindre pseudoarbejde og mere kvalitetstid.

Camilla Sascha Porsborg er lærer

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Mikkel Zess
  • Peter Knap
  • Eva Schwanenflügel
Mikkel Zess, Peter Knap og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer