Kronik

Hanne-Vibeke Holst: Information gav mig ildkraft til opgøret med min patriarkalske far

Hver eftermiddag gennemtyrede jeg avisen fra ende til anden, og således rustet med argumenternes kalasjnikov kunne jeg gå til angreb over middagsbordet. Jeg var i gang med at vælte patriarkatet, og han var kongen, der måtte ofres, skriver forfatter Hanne-Vibeke Holst i denne kronik i anledning af Informations 75-årsfødselsdag
Uden det daglige skvæt Information i de formative 'coming of age'-år, ville universet ikke have åbnet sig for denne udkantspige langt fra metropol og akademia, skriver forfatter og dramatiker Hanne-Vibeke Holst i dagens kronik.

Uden det daglige skvæt Information i de formative 'coming of age'-år, ville universet ikke have åbnet sig for denne udkantspige langt fra metropol og akademia, skriver forfatter og dramatiker Hanne-Vibeke Holst i dagens kronik.

Susanne Mertz

5. maj 2020

»Og hwa’ skal’ do så wære, bette pige, nær do blywer stur,« blev jeg som lille spurgt af en af de lune Løkken-fiskere. Sådan en med strikhue og falmet blå busseronne, der også kunne finde på at spørge min lillesøster, om han kunne købe en af hendes proptrækkerkrøller for en tiøre. »Do skal kajski wære forputter?« foreslog han og syntes selv, at han var vældig sjøv, eftersom vores far jo var forfatter. Den fireårige forfatterdatter lod sig dog ikke intimidere, men stak næsen i sky og svarede uden tøven: »Jeg skal’ sk’ive en k’onik til In-for-ma-sjon!«

Det gjorde min far nemlig i ny og næ, og eftersom alt, hvad der angik ham, forfatteren, var omgærdet af ophøjet utilnærmelighed, måtte det være det, man skulle stræbe efter. Hvad en kronik var, havde jeg trods min kække fremmelighed ingen anelse om, men at Information var københavneravisen med den inciterende røde prik, som i korsbånd blev afleveret af det ligeledes røde postbud, Frits, med signetringen og de løse håndled, havde jeg fuldstændig styr på.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Tina Peirano
  • Alvin Jensen
  • Kurt Nielsen
  • Anker Heegaard
  • Mikkel Zess
  • Troels Ken Pedersen
  • Bjarne Jørgensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Christian Mondrup
  • David Zennaro
  • Trond Meiring
  • Agnete La Cour
  • Oluf Husted
Tina Peirano, Alvin Jensen, Kurt Nielsen, Anker Heegaard, Mikkel Zess, Troels Ken Pedersen, Bjarne Jørgensen, Maj-Britt Kent Hansen, Christian Mondrup, David Zennaro, Trond Meiring, Agnete La Cour og Oluf Husted anbefalede denne artikel

Kommentarer

Agnete La Cour

Ikke sært, at dine bøger har fået succes (jeg har selv læst de fleste). Det her er det sjoveste, jeg længe har læst, sikkert fordi - ja, sådan var fædre jo dengang! Sjældent at få det beskrevet så humoristisk :), og såmænd også vemodigt.

Gitte Loeyche, Kurt Nielsen og Oluf Husted anbefalede denne kommentar
Maj-Britt Kent Hansen

Mit første minde om Information stammer fra tiden, inden jeg kunne læse, og altså fra dengang min far i den sene eftermiddag hjembragte dagbladet, der i 50'erne måske endnu ikke var blevet en morgenavis.

Og mindet det er såmænd: Trolden Teddy.

Kurt Nielsen, Oluf Husted og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
Emil Erik Pula Bellamy Begtrup-Bright

Fantastisk kronik. Jeg kom til at græde lidt over dødsstødet til partriarken, jeg synes det er virkelig trist at det ikke var muligt at nå til en forsoning, at nogle konflikter på nogle tidspunkter i historien ikke muliggør et sådant møde.

Nogen der ved hvor man kan finde hvv. kronik Fars Pige og nekrologen over Knud Holst? De lader ikke til at være her på hjemmesiden. Er det virkelig infomedia man skal ud i?

Flemming Olsen

Lyder virkelig som om den gamle patriarkalske ronkedor har givet den unge pige et livsnødvendigt modspil og tvunget hende til at udvikle nogle menneskelige og intellektuelle redskaber og strategier, som har været uvurderlige for hendes senere karriere. En skam at den slags fædre ikke laves mere.

Mikkel Zess

Fed kronik. Jeg er sikker på, at hvis mit barndomshjem havde abonneret på Information, var mit liv blevet meget anderledes. Ikke kun pga. avisen, men fordi jeg så havde haft nogle meget anderledes forældre :/
Og sikke et vidunderligt foto af en vidunderlig ung kvinde, med et skælmsk, trodsigt og udfordrende blik. Hun går lige i hjertet... <3