Læserbrev

Det er et kæmpe svigt, at regeringen endnu ikke har hentet de danske børn hjem fra Syrien

Vi må ikke glemme de danske flygtningebørn i de syriske lejre, bare fordi vi har haft travlt med corona. De er efterladt uden fremtid, hvis ikke vi tvinger Folketinget til at tage emnet op igen og får dem hentet hjem til Danmark, skriver Cæcilie Kongsgaard Balle i dette debatindlæg
27. maj 2020

Det er på tide, vi igen snakker om nogle af de mennesker, der fyldte debatsiderne, før corona kom og overtog pladsen.

Der sidder nemlig stadig danske børn i de syriske flygtningelejre. De skulle have været hentet hjem til Danmark for længst, men i stedet er de overladt til en uvis skæbne, der i værste fald kan koste dem livet. Det er uhørt og ville aldrig blive accepteret i nogen anden situation.

Der befinder sig for øjeblikket cirka 30 danske børn i alderen 0-14 år i Syriens flygtningelejre. De lever under kummerlige forhold uden helt basale fornødenheder, som du og jeg tager for givet: rent vand, mad, medicin, tøj, tryghed, bedsteforældre, skolegang.

Men værst af alt; de lever uden fremtid. Det skærer mig dybt i hjertet at tænke på dem, opgivet af verden og overladt til en uvis skæbne – tænk, hvis det var mine børn.

Danmark skal hente dem hjem og give dem en tryg fremtid. Det er vores ansvar som demokrati og retsstat.

Dog virker det, som om den danske regerings primære interesse er at forhindre forældrene i at komme til Danmark. Forældrene er selv skyld i den situation, de er havnet i, men ligesom for alle andre mennesker, så er det ikke folkestemningen, men domstolene, der skal dømme dem. Hvis ikke disse mennesker får en retfærdig rettergang, er Danmark ikke bedre end de middelalderlige regimer og terrororganisationer, som vi hævder at være hævet over.

Regeringen har indtil videre nægtet at hjælpe børnene hjem, selv om Danmark har tilsluttet sig FN’s børnekonvention og derfor har pligt til at sikre alle børns tarv og rettigheder. I stedet overlader regeringen små børn til en ubarmhjertig skæbne i en flygtningelejr, selv om de umuligt kan bære nogen form for skyld for deres forældres handlinger. Det kan ikke være rigtigt.

Derfor har jeg sammen med venner og familie fremsat et borgerforslag med titlen: »Børn af danske statsborgere samt deres forældre skal hentes hjem til Danmark fra flygtningelejrene Al-Hol og Al-Roj i Syrien.«

Det er vores håb, at vi kan få 50.000 mennesker til at underskrive forslaget og dermed få Folketinget til at tage disse børns skæbne op til debat endnu en gang.

Cæcilie Kongsgaard Balle er jordemoder

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Søren Andersen
  • Peter Gløde
  • Eva Schwanenflügel
  • Thomas Tanghus
  • Per Klüver
  • Dorte Schmidt-Nielsen
  • Ib Gram-Jensen
  • Dorte Sørensen
  • David Zennaro
  • Lillian Larsen
  • Johnny Christiansen
  • Marie Mollerup
Søren Andersen, Peter Gløde, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Per Klüver, Dorte Schmidt-Nielsen, Ib Gram-Jensen, Dorte Sørensen, David Zennaro, Lillian Larsen, Johnny Christiansen og Marie Mollerup anbefalede denne artikel

Kommentarer

Marie Mollerup

Kunne ikke være mere enig og tak for tippet med om borgerforslaget.

Rikke Nielsen, Søren Andersen, Peter Gløde, Eva Schwanenflügel, Thomas Tanghus, Dorte Sørensen, Lili Kress og Lillian Larsen anbefalede denne kommentar
Poul Simonsen

Mette Frederiksen har meget og se til for øjeblikket. Internering, omfordeling fra skatteydere til kapital, giftemål og en intensivering af valgkampen sammen med hendes spindoktorer.

Når valget er afviklet, får børnenes statsminister måske tid til, at hjælpe de danske børn i krigsfangelejrene?

Espen Bøgh

Vrøvl, - Danmark har ikke svigtet disse børn, det gjorde deres forældre da de tog ned til kalifatet - "det Islamiske himmerrige", for de kan ikke sige de var uvidende om forholdene dernede, som igennem år og måneder var blevet fremvist i medierne, - og ikke mindst der dårlige sider ved kalifatet.

- Og lad så den historie gå stille i døden, vist er tankerne om og for disse børn sympatisk, men det er ikke den danske stats ansvar, derimod er det dan danske stats ansvar at disse familier brugte deres frihedsrettigheder her i Danmark, til frit at søge ud i verden og bosætte sig der hvor de måtte ønske det uden Danmarks indblanding.

Ib Gram-Jensen

Uanset hvad børnenes forældre vidste eller ikke vidste, er det ikke børnenes ansvar, og forældrene kunne så i øvrigt ikke nødvendigvis forudse forholdene i de lejre, hvor børnene nu befinder sig - efter at kalifatet som bekendt har mistet sit territorium. Danske myndigheder forventes jo at skride ind ind i andre tilfælde, hvor børns forældre handler til skade for børnene. Så hvorfor skal de ikke løfte det ansvar i dette tilfælde?

Rikke Nielsen

Nobelt forslag som hermed er støttet.

Jeg vil også sige, at jeg, trods min store opbakning til Mette Frederiksens håndtering af coronakrisen. kan være bekymret for regeringens håndtering af samme overfor ikke-dansketalende borgere.

Først og fremmest begrundet i, at alle de fine pressemøder var forbeholdt borgere der enten var flydende på danske eller var døve, dernæst også problemstillingen med håndteringen af illegale smittebærere og princippet om håndtryk. Disse eksempler samt i særdeleshed håndteringen af danske børn, der er fanget i syriske lejre, gør mig aldeles skeptisk overfor regeringnes medmenneskelighed overfor anderledes mennesker.

Dette betyder at Mette Frederiksen nødvendigvis ikke kan få min stemme på trods af hendes ellers fantastiske håndtering af krisen.