Læserbrev

Jeg køber en Nokia 3310, hvis regeringen gør alvor af masseovervågningsapp

Regeringen bør klart afvise at masseovervåge sine borgere, selv om det måske kan afhjælpe smittespredning. For information indsamlet til et formål kan pludselig bruges til noget andet, skriver studerende Vilhelm Juhler Kjær i dette debatindlæg
6. maj 2020

Politiken skrev den 3. maj, at man i Sverige har afvist masseovervågning af sine borgere med mobile apps og systemer på samfundsniveau. I samme artikel fortalte Sveriges Radio, at man i Danmark stadigvæk leger med tanken om denne form for overvågning. At avisernes intelligentsia eller de liberale partier endnu ikke er på barrikaderne over den nyhed, er mig en gåde.

Det er problematisk, at man vil indføre denne form for vidtgående lovgivning midt i stormen, hvor alle kritikere udnævnes som fjender af demokratiet eller uoplyste idioter af regeringens ministre og særlige rådgivere. For så snart vi har fået overvågning på dette niveau, bliver det svært at se, hvordan det kan trækkes tilbage.

Hvis dataene fra befolkningens GPS-funktioner bliver lagret centralt i staten, er det ikke svært at forestille sig, at fremtidige regeringer og medlemmer af Folketinget vil skæve til denne guldgrube af informationer om befolkningens gøren og laden.

Bliver lovgivningen indført, så er det første indkøb, jeg gør mig, en brugt Nokia 3310, så jeg kan beholde en illusion af frihed og demokratisk fornuft i min hverdag.

Masseovervågning er en glidebane, og information indsamlet til ét formål kan pludselig benyttes til andre. Vi taler om at undgå italienske tilstande, men jeg tør slet ikke tænke på de kinesiske.

Af Vilhelm Juhler Kjær, studerende

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Eva Schwanenflügel
  • Erik Karlsen
  • Flemming Berger
  • Jens Wolff
  • Carsten Svendsen
  • Arne Albatros Olsen
  • Espen Bøgh
  • Hans Larsen
  • Carsten Mortensen
  • Lise Lotte Rahbek
  • Agnete La Cour
  • Anker Heegaard
  • Tommy Clausen
  • Niels Makholm
  • Lillian Larsen
  • Werner Gass
  • Poul Anker Sørensen
Eva Schwanenflügel, Erik Karlsen, Flemming Berger, Jens Wolff, Carsten Svendsen, Arne Albatros Olsen, Espen Bøgh, Hans Larsen, Carsten Mortensen, Lise Lotte Rahbek, Agnete La Cour, Anker Heegaard, Tommy Clausen, Niels Makholm, Lillian Larsen, Werner Gass og Poul Anker Sørensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

niels astrup

Jeg har en Nokia 3310....har aldrig haft en smartphone. For hvorfor frivilligt give Apple, Google eller Huawei alle de oplysninger - og flere til, som staten ikke må få?

Lise Lotte Rahbek

Jeg har lige læst Scherfigs Frydenholm og hvordan staten havde registreret kommunister inden tyskerne kom - og disse lister afleverede 'nogen' naturligvis pænt til tyskerne for at vise sin samarbejdsvilje.

Hvis den påtænkte masseovervågning bliver aktuel,
nedlægger jeg min telefon.

Eva Schwanenflügel, Bjarne Bisgaard Jensen, Bent Gregersen, Poul Anker Sørensen, Trond Meiring og Hans Larsen anbefalede denne kommentar
Espen Bøgh

- Ak ja, det var så uskyldigt i begyndelsen, - "sagde de" om disse "cookies", og så sagde de også de gjorde det for vores skyld, som en hjælp for mere og bedre læsevenlighed af internet siderne.

Vi får det stadig som sød sirup hældt ind i ørerne af tech-giganterne, - og godt hjulpet af tech-journalisterne på de forskellige medier, der lægger gratis reklame - eller hvad det nu kaldes, måske over en ekstra våd frokost, - for mangelen på kritik overfor tech-giganterne såvel på hardware som -software siden, der overhovedet intet har at kritisere dem for i forbindelse med de helt uhørte krav til adgang til vores privatliv, via de data som vi har på vores mobiltelefoner.

De har solgt os et produkt - en mobiltelefon, men gør fortsat krav på vi økonomisk skal kunne udnyttes, via slag af vore data, som de henter via vores brug af deres mobiltelefoner.

For mange år siden vedtog folketinget partier, nærmest i enighed, og med de radikale formand MV som hovedfortaler for en frigørelse fra journalisternes adgang til ministrenes kalendere d fra den saglige årsag. - "at det ikke vedkom journalisterne og borgerne, hvornår eller for hvad de skulle til lægen for, da det var et personligt anliggende"!

- Gid det havde været såvel at man også dengang havde udstrakt loven til også at omfatte borgernes rettigheder i vores tech-verden såvel dengang som ikke mindst i dag, - for retten til ens privatliv er sandelig en personlig frihed som ethvert demokrati må og skal holde højt sikret.

Køber du en ny bil, så er du ikke bundet til hvad sælgeren mener eller vil bestemme over efter salget.

Du kan selv bestemme om du vil køre over Storebæltsbroen hvis du vil en smuttur til Tyskland, eller om du vil køre over Lolland med færge til Langeland og videre enten til Fyn eller Als, men sådan er det ikke i en mobiltelefon, du skal indgå en aftale om brug af deres indlagte Browser og acceptere deres betingelser for brug via en slags medlemsskab, som giver dem ret til at hente dat om din brug af internettet, som de kan sælge videre til tredieparter efter deres ønsker og behov, - en mulighed bilforhandleren eller bil producenten ikke kan gøre krav på.

Lad os ny få de love der beskytter os mod den slags overgreb på vores personlige frihed individuelt som individer i et demokratisk retssamfund, - hvor personlig frihed vægtes højere en økonomisk ret til udnyttelse af vore personlige data, - den slags fandtes jo ikke dengang vi havde fastnettelefoner.

Al det sirupsøde falder bort når man gennemgår disse Cookies i dag, - at gøre det lettere for forbrugeren at benytte mobiltelefonen og dens funktioner, sådan som fabrikanterne fremstillier - deres virkelighedsforvrængede historiesalg om deres produkter, når de således stjæler vores personlige data og videresælger, så tjener de blot endnu flere penge såvel på kort som på langt sigt - selv om vi har både købt og betalt telefonen til den forlangte pris.

I dagens lys har disse cookies udviklet sig til en forvrængning fra tidligere, og ikke mindst i forhold til den nye datalovgivning fra EU, til at omgå denne lovgivning på forskellig måde.

En åbenbart accepteret omgåelse som indgår i EU datalovgivning bærer navnet: "ikke klassificere de" om en hel gruppe af "cookies", i øvrigt en gruppe der ligesom "de nødvendige" er vokset ganske betragteligt i det/de seneste år, og man kan så gætte på hvorfor de har flyttet opholdssted?

De "ikke klassificerede" cookies skal naturligvis ikke være på hverken vore computere eller på vore mobiltelefoner, og det siger sig selv hvorfor, - vi må/skal ikke vide hvem de er!

- Det burde avisernes tech-journalister naturligvis kritisere langt mere tydeligt og klart!

Andre cookies flytter hen under det der kaldes "Nødvendige", - men som slet ikke er det, for deres opgave er ikke af nødvendig karakter, sådan som hvilket operativ system benyttes på enheden, eller hvor stor er skærmopløsningen 1920 x 1280, og hvilket sprog anvendes lokalt.

Nogle kan der være god mening med, men ikke dem alle, for de fastsatte regler omkring internettets sprogbrug ligger fast i den beskrivelse som er angivet internationalt, og så behøver man altså ikke alle mærkelig rettigheder ved siden af.

Det er primært tech-journalisterne der svigter der svigter deres kunder ved ikke at gøre opmærksom på disse forhold og kræver dem opløst, og såvel folketinget som EU skal gæres opmærksom herpå igen og igen.

Carsten Svendsen og Arne Albatros Olsen anbefalede denne kommentar
Torben K L Jensen

Har en Huawei der både kan skide og slå på trommer - bruger den hvor jeg kan for det er en vaskeægte elektronisk schweizer-kniv. Overvågning ? Tjah - vi lever i en verden med overvågningskapitalisme - "so what the fuck"

Carsten Svendsen

Jeg gør hvad jeg kan, for at undgå det "pengeløse" samfund - jeg bruger videst muligt kontanter.
Det rager ikke nogen hvor, hvornår og til hvad jeg bruger mine penge.

Eva Schwanenflügel, Lise Lotte Rahbek og Mikkel Zess anbefalede denne kommentar
Mikkel Zess

Ja-undskyld forvirringen. Det var fordi Espen Bøgh skrev om cookies, at jeg fik trang til at dele hvordan jeg håndterer dem. Der findes sikkert lignende udvidelser til smartphones. Selv bruger jeg yderst sjælden smartphone på www. Jeg synes faktisk det er pisse usmart og besværligt, men det er nok bare mig. Jeg har mest en smartphone for at kunne komme på nettet med min laptop hvis jeg har brug for det på farten. Altså bruge telefonen som et wifi hotspot eller til usb-tethering. Så jeg er ikke blandt de, som går rundt med næsen i en telefon. Og jeg er heller ikke tilgængelig hvor som helst eller når som helst. Jeg svarer faktisk kun venner og familie, når det passer mig. Alle andre må skrive hvis de vil mig noget. Og ikke via sms!

Thomas Tanghus

3 løsninger på et ikke-problem:

1. Du kan bare lade være med at installere appen på din smartphone.
2. Du kan slå lokationstjenester fra.
2. Du kan slå Bluetooth fra.

Erik Karlsen

Thomas,
du glemte vist den fjerde løsning:
4. Du kan lade din unsmartphone blive hjemme, når du er ude - præcist som du gjorde, da du kun havde en fastnettelefon.