Klumme

Medierne står historisk svagt, nu hvor coronakrisen skal dækkes. Og de tør ikke tale om det

Overalt er kvalitetsmedierne hårdt trængt af ændrede medievaner og tab af annoncekroner. Journalisterne selv har svært ved at tale om, hvor grelt det faktisk står til. Det kan få konsekvenser for de politiske kampe, der vil følge i halen på krisen, skriver klummeskribent Åsa Linderborg i dette debatindlæg
22. maj 2020

Jeg arbejder på Aftonbladet, som i 25 år har været Nordens største avis. På et almindeligt nyhedsdøgn har vi cirka fire millioner læsere om dagen (når papir-, web- og mobiludgaverne lægges sammen). Under pandemien er mange flere kommet til – ja, forleden talte vi hele 6,3 millioner læsere på et enkelt døgn.

Alligevel står Aftonbladet lige nu i en akut krise.

Det gør næsten alle andre aviser i verden også. Mediebranchens strukturforandringer er lige så dramatiske som tekstilindustriens undergang i 1970’erne. Jeg skriver denne klumme umiddelbart efter at have deltaget i et informationsmøde, hvor ledelsen mødte op med det budskab, at vi skal spare yderligere 100 millioner kr. Det betyder nedlæggelse af 50 stillinger.

Da jeg begyndte på avisen i 2006, var vi 600 medarbejdere. I dag er vi 280 og nu snart 230. Alligevel har vi aldrig tidligere produceret så megen journalistik som nu. Vi har en papiravis, et tv-studie, og hele døgnet rundt opdaterer vi vores webudgave.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Christian Mondrup
  • ole eising
  • Henrik Brøndum
  • Agnete La Cour
  • Lise Lotte Rahbek
  • Thomas Tanghus
  • Torsten Jacobsen
Christian Mondrup, ole eising, Henrik Brøndum, Agnete La Cour, Lise Lotte Rahbek, Thomas Tanghus og Torsten Jacobsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Kent Nørregaard

Det store problem er vel at der ikke længere findes troværdige nyheder der ikke er farvet af redaktionernes politiske holdninger. Alt er holdningspåvirkning og politisk virksomhed. Resultatet er flersidede udlægninger af de samme "nyheder" i forskellige medier hvor sandheden ikke længere er relevant, kun at de støtter de "rigtige".

Information er jo også i vid ustrækning ved at udvikle sig til opinion-sektionen på the guardian hvor "korrekte" progressive holdninger bruges til at sminke ikke-financierbare forslag til nødvendinge, samfundsomvæltende revolutioner.

Thomas Tanghus

> Giganter som Google, Facebook og YouTube støvsuger 90 procent af det nye annoncemarked. Endnu har ingen af verdens mediehuse regnet ud, hvordan de kan få bugt med problemet.

Det er måske en del af problemet? Hvert mediehus prøver (måske) at finde en løsning, som virker - for dem selv. Det griner Facebook og Google da bare af hele vejen til banken. Hvis ikke medierne går sammen - f.eks. i Skandinavien - og danner deres egen reklameplatform, har de ikke en chance!
Det skal være en platform, som tilgodeser "marginale" medier, der ellers vil have endnu sværere ved at overleve i et Facebook-/Googlekontrolleret marked, som ikke skal betale afkast til aktionærer, og som ikke tracker individuelle personer,
Ikke at tracke læserne kan også give uventede indtægter: Der ville være langt mindre grund til at blokere for reklamerne. Eller rettere, at blokere for trackerne. Jeg ville støde på laaaangt flere reklamer, hvis ikke de plugins jeg har installeret i browseren blokerede kendte trackere.

Ligesom man sagtens kan lave en forretning på en søgemaskine, som ikke tracker folk, vil jeg påstå, at det er muligt, at lave en indtægt på reklamer, uden at kortlægge læsernes mindste skridt.

Så medierne er ikke uden skyld i miseren. Tag Jer sammen, og arbejd sammen!

Lillian Larsen, Kim Houmøller, Trond Meiring, Steffen Gliese, Jørgen Wassmann og Henrik Brøndum anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Det er jo alt sammen udtryk for kapitalismens fallit! Kapitalismen stiller nogle betingelser op for nødvendige og positive aktiviteter i samfundet, som er irrelevante og ikke kan honoreres af de aktiviteter, som er uomgængelige - og som derfor fortrænges af irrelevante betragtninger om 'lønsomhed'.

Hanne Utoft, Poul Erik Pedersen og Trond Meiring anbefalede denne kommentar
jens christian jacobsen

Under Corona-krisen har jeg dagligt læst Dagens Nyheter for at se hvordan svenske journalister omtaler Tegnell, andre Corona-strategier, åbenhed osv. Jeg er blevet skuffet. Også Dagens Nyheter ekscerserer i nationalistisk retorik, fordrejninger, skønmalerier og store redaktionelle vanskeligheder ved at acceptere kritik af den førte politik.Og i Danmark kan man læse revanchistiske overskrifter som fx fra Dagens Berlingske (22.5): 'Ingen danskere døde med coronavirus det seneste døgn – antallet af indlagte falder fortsat. Sverige registrerer 54 coronadødsfald på et døgn.' Her optræder Sverige som en modstander, det gælder om at besejre eller i al fald være bedre end. Og foreløbig 'fører' vi danskere med få døde mod mange døde hos jer svenskere. Det er skræmmende agitprop fra en svunden tid.
Problemet med jer journalister er, at I de sidste 30 år har accepteret deklasseringen af jeres arbejde bag krav om effektivitet og lønsomhed. Så hvis I føler jer klemt, så skulle I måske insistere på selv at bruge blogs og andre nye medier at fortælle de sandheder, I ikke føler I får sagt eller kan sige. Det gælder for journalister på begge sider af Øresund!

Gert Romme, Thomas Tanghus, Anina Weber, Poul Erik Pedersen og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar

@ Jens Christian Jacobsen,

Denne nedsættende og nedladende måde at se andre på (her Sverige), og samtidig løfte sig selv højt op, er ret præcis den udvikling, som vi, der betrakter Danmark udefra, har kunnet se udvikle sig gennem de sidste 20 år. Uendelig lidt af gangen men over en længere periode meget markant.

Man ved, at dette ikke blot er simpel og fordummende nationalisme. Men det er også en fase mod kollektiv racisme. Og det er netop dette, at man ser andre som negative og underordnede, der gør at torturbødler kan foretage deres perverse handlinger.

Derfor er det samfunds-processer, som, såkaldte, ansvarlige politikere burde gøre alt for at bekæmpe. Men i stedet forsøger de på populistisk måde at gavne sig selv.

Netop derfor har pressen en meget vigtig funktion ved at bringe disse holdninger "ned på jorden" igen. Og dette gør man i hvert fald ikke ved at give Reuters Bureau plads til at skrive ukritisk direkte i medierne.

Faktisk er der en række totalt uafhængige institutter, som pressen kan bruge som sparringspartnere på disse områder- bl.a. C-Rex og Expo.se.

Men så er det jo også et stort problem, at den samme "frie" presse er dybt afhængig af politikerne sympati og dermed af skatteborgernes penge.