Klumme

Når mænd vil, kan de voldtage. Derfor handler det ikke om, hvorvidt kvinden gør modstand

Jeg kan ikke lide forklaringen om, at kvinder ’fryser’, når de bliver voldtaget. Den implicerer, at de ikke var blevet voldtaget, hvis de havde gjort modstand. Og det skygger for, at de ofte intet kan stille op, selv hvis de tager kampen op. Det erfarede jeg selv, da jeg blev voldtaget, skriver journalist Karen Syberg i dette debatindlæg
Debat
4. maj 2020

»Så tag dog noget tøj på,« har litteraturlektor Marianne Stidsen sagt til oplysningen om, at mange kvinder ’fryser’, når de bliver voldtaget.

Bortset fra det indlysende faktum, at de i den situation netop får flået tøjet af, så viser arrogancen i bemærkningen, at Marianne Stidsen næppe har prøvet at blive voldtaget.

Det har jeg, og det er grunden til, at jeg ikke selv kan lide forklaringen om, at kvinderne ’fryser’. For ret beset implicerer den jo, at de ikke var blevet voldtaget, hvis de havde gjort modstand.

Forklaringen om ’frysningen’ kommer til at overskygge det simple faktum, at mænd oftest er stærkere end kvinder.

Jeg var først i trediverne, da det skete for mig. Jeg var hjemme hos min mor på påskeferie, jeg røg 20 King’s om dagen dengang og var løbet tør for cigaretter ud på aftenen. Altså gik jeg ned i byen for at købe smøger i kiosken, men den var lukket, så i stedet gik jeg ind på det værtshus, der lå lige ved siden af.

Og da jeg nu var der, købte jeg også en øl, så jeg kunne sidde og slappe lidt af. Jeg tog en cigaret op, og en fyr ved baren sprang frem og tændte for mig. Lidt demonstrativt, syntes jeg. Jeg drak ud og forlod stedet, men han fulgte efter mig – »går du allerede, skat?« – og så greb han fat i mig bagfra.

Jeg havde gået til feministisk selvforsvar, så jeg reagerede, som jeg havde lært: Knyttede hånden, bøjede armen og hamrede en albue ind i mellemgulvet på ham, mens jeg med min støvle skrabede ham ned ad skinnebenet og trampede ham på foden.

Havde jeg forestillet mig, at han klynkende ville hoppe væk på ét ben, tog jeg fejl. Han greb fat i mit halstørklæde, trak af sted med mig rundt om hjørnet til et offentligt toilet, hvor han tvang mig ind og maste mig ned mellem en toiletkumme og væggen. Og så voldtog han mig.

Til det sidste troede jeg ikke på det, jeg kunne faktisk ikke forestille mig, at han ville kunne i den situation, jeg bevægede underlivet fra side til side, det eneste, jeg kunne bevæge, men han ramte alligevel, og han kunne. Han kom inde i mig.

Dér erfarede jeg, at voldtægt intet har med sex at gøre. Det handler udelukkende om magt, og han var stærkere end mig. Derfor og ikke af nogen som helst anden grund kom jeg ned med nakken.

Overmagten

»Det her må vi hellere lade være med at snakke om,« sagde idioten, da vi var udenfor igen.

Selv havde jeg kun ét i hovedet: At få ham identificeret. Undervejs havde jeg noteret mig farven på hans urskive, hans hår- og øjenfarve, og hvilket tøj han havde på.

Hovedet holdt jeg faktisk koldt, selv om jeg ikke ’frøs’, måske fordi jeg aldrig i mit liv har været så rasende og hævngerrig.

Så som svar på hans bemærkning foreslog jeg, at vi gik tilbage til værtshuset og drak en øl. Så ville personalet have set os sammen, tænkte jeg.

Derefter løb jeg hjem, så hurtigt jeg kunne, ringede til politiet, blev hentet til undersøgelse og afhøring, kom hjem ud på natten, tog et bad og gik i seng. Tidligt om morgenen ringede politiet: De havde arresteret manden.

Dette er den nøgterne forklaring på, hvorfor jeg ikke tror på ’fryseteorien’. Det er da højst muligt, at mange kvinder ’fryser’ i den situation, men så gør de det givetvis i erkendelse af, at de ikke kan stille noget op og bliver bange for at komme endnu mere til skade, hvis de gør modstand. De bliver skadet nok endda.

Min egen voldtægt ligger nu mange år tilbage, men jeg var glad for, at jeg var så gammel, da det skete, at jeg havde et voksent sexliv bag mig. Alligevel slap heller ikke jeg fra det uden skrammer.

Jeg bryder mig slet ikke om at opfatte mænd som truende, men i flere år efter skyndte jeg mig over på det modsatte fortov, hvis der kom en flok mænd imod mig på gaden.

Jeg havde erfaret overmagten, jeg havde erfaret, at vores egne feministiske magtforestillinger var drømmerier, der ikke holdt i virkeligheden. I virkeligheden er mænd stærkere end kvinder, og vil de overmande én, finder de sig ikke i at få frataget magten.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Kent Nørregaard

"Bortset fra det indlysende faktum, at de i den situation netop får flået tøjet af, så viser arrogancen i bemærkningen, at Marianne Stidsen næppe har prøvet at blive voldtaget."

Når man argumentere med et "indlysende faktum" som i virkeligheden er et postulat klinger det lidt hult. Kan folk ikke blive voldtaget uden at få tøjet flået af?

Freddie Vindberg

Puha...

Du er en stærk kvinde, Karen Syberg.

David Zennaro, Per Klüver, Gitte Loeyche og Agnete La Cour anbefalede denne kommentar
Agnete La Cour

Godt gået. Jeg håber, manden blev dømt.

Katrine Marie Christiani, David Zennaro, Per Klüver, Gitte Loeyche og Freddie Vindberg anbefalede denne kommentar
Denise Ellefsen

Ordet fryse ville jeg ikke bruge i en voldtægt situation. Lammet passer bedre til min egen oplevelse. Chokket gjorde at alle mine kræfter forsvandt, da en forsøgte at voldtage mig. Jeg havde ikke en gang kræfterne til at skubbe ham væk med mine arme. De var som gele. Heldigvis for mig, kom min hund farende og reddede mig.

David Zennaro, Per Klüver og Gitte Loeyche anbefalede denne kommentar
Bjørn Pedersen

"Det har jeg, og det er grunden til, at jeg ikke selv kan lide forklaringen om, at kvinderne ’fryser’."

At der er mennesker, der ikke forstår hvad chok er, skal og bør ikke være grund til at man holder op med at bruge ordet "fryser" om netop dét at gå i chok. Det er en beskrivelse, der jo forklarer fænomenet med et godt billede, så hvis en person som Stidsen ønsker at "trolle" andre og lade som om hun tror at de fryser af kulde, så forklar dem hvad der menes som om de var de idioter de lader til at være. At du ikke frøs, Marianne Syberg er godt. Alle reagerer forskelligt på traume, uanset vi taler om biluheld, brand eller voldtægt. Så:

"For ret beset implicerer den jo, at de ikke var blevet voldtaget, hvis de havde gjort modstand."

Kan godt være at der er dem, der implicerer dette. Dig selv, f.eks. Det bliver det dog ikke mere sandt af. Nogle kvinder går i chok, andre gør ikke. Hvis implikationen du forestiller dig, ikke er sand, er der ingen grund til at du går til angreb på det at sige at kvinder "fryser" ved en voldtægt: Der er grund til at gå til angreb på de formodninger folk har, om hvad det vil sige at "fryse" i en sådan situation, og at voldtægt er voldtægt uanset om offeret benytter sig af fysisk nødværge eller ej.

"...voldtægt intet har med sex at gøre. Det handler udelukkende om magt"

Og på samme måde som at italesættelsen af "fryse" ikke skal bestemmes af folk, der ikke forstår simpel billedsprog, kan man så ikke snart holde op med at erklære denne gamle myte som sandt? Hvis manden kom under voldtægten havde det naturligvis noget med sex at gøre. Voldtægt er en voldelig/tvungen seksuel handling, begået oftest af mænd der tænder på evnen til at udøve dominans over dem de voldtager. Det er forkert at skrive at det "intet" med sex har at gøre. Det har intet med sex som det burde være, at gøre, men dette er jo en anden ting.

"I virkeligheden er mænd stærkere end kvinder, og vil de overmande én, finder de sig ikke i at få frataget magten."
Det mener du ikke Karen Syberg? For du siger jo dermed, at enhver mand er en potentiel voldtægtsforbryder, og som jeg kender dig fra avisen, så har jeg svært ved at tro, at det er sådan det skal forstås?

Denise Ellefsen

At alle mine muskler blev lammet, kan rent visuelt godt beskrives som et billede der fryser.
Heldigvis kunne jeg godt skrige. Det var mine skrig min hund reagerede på.

Agnete La Cour

Arne Lund, Karen Syberg skriver "- - og vil de overmande en, finder de sig ikke i at få frataget magten". Men det er jo da heldigvis et fåtal af mænd, som vil overmande en. Du misforstår hendes ord!

Agnete La Cour -- Det er sammenkoblingen af magt og mænd - som om der ikke er masser af mænd, der fysisk set ikke har meget at rutte med - og fred være med det. Mænd er ikke pr. automatik lig med magtudfoldelse.