Selv om rapporten fra flybranchens klimapartnerskab kom i maj, er den, som beskrevet i Information den 9. maj, skrevet før coronakrisen og baseret på ambitioner om vækst i flyvningen. Luftfartens angivelige rolle som 'motor' for dansk økonomi bruges som argument for at se bort fra princippet om, at forureneren betaler.
For at øge væksten vil branchen markedsføre dansk luftfart som grøn og dermed tiltrække flere passagerer og samtidig undgå de passagerafgifter, som de har i nogle af vores nabolande. Men vi mener, at flyafgifter og CO2-afgifter på fly kan indføres uden nævneværdig risiko for grænsehandel, for hvor skulle passagererne tage hen?
I rapporten foreslås en global CO2-afgift, men branchen støtter ikke en afgift på EU-plan, som EU-Kommissionen har foreslået i The European Green Deal. Luftfarten i Danmark vil også undgå det, som Klimarådet foreslår som det mest effektive redskab, nemlig en høj og generel CO2-afgift i Danmark.
I planen viser man, at forslagene samlet vil give 30 procent reduktion i drivhusgasserne fra 2017 til 2030 for udenrigsflyvning, primært ved omstilling til electrofuels betalt af en mindre, brancheintern flyafgift. Ved at vælge et andet basisår end 1990, som de øvrige rapporter ellers gør, får man det fremlagt som en CO2-besparelse, men regner man med 1990 som basisår, er det tydeligt, at udledningerne vil være øget med 17 procent i 2030.
En forudsætning for en reduktion på 30 procent er desuden, at rapportens forfattere udelader den ekstra drivhuseffekt, der skyldes vanddamp og partikler udledt i stor højde, for faktisk står CO2-udledningerne for under halvdelen af flytrafikkens drivhuseffekter.
Endelig vil luftfarten lægge beslag på en stor del af fremtidens vedvarende energi. Der skal bygges tre vindmølleparker på størrelse med Kriegers Flak – Danmarks største vindmøllepark – inden 2030, udelukkende til flybrændstof. Og man foreslår, at mange flere vindmøller efter 2030 skal reserveres til flyenes brændstoftanke i stedet for til resten af samfundets behov.
Vi mener, at en langt bedre måde at opnå en endnu større reduktion af flybranchens udledning er ved simpelthen at reducere flyvningen, indføre flyafgifter som i vores nabolande og udvikle flere klimavenlige transportmidler, når vi skal i gang igen efter coronakrisen.
Gunnar Boye Olesen er politisk koordinator i Miljøorganisationen Vedvarende Energi, Poul Kattler er formand for Rådet for Bæredygtig Trafik, Jacob Sørensen er talsmand for Miljøorganisationen NOAH, og Peter Alving er bestyrelsesmedlem i Bevar Jordforbindelsen
Tænk, hvis de sidste måneders renere luft havde gjort så dybt indtryk på flertallet af befolkningen, at man end ikke overvejede at flyve - på ferie eller til andet, der ikke lige så godt kunne nåes med et tog... hvis man da absolut skulle afsted.
Allerede idag har jeg noteret flere fly på himlen... lige til at bli' trist af!