Kommentar

Alle skal bidrage til velfærdssamfundet – også restaurationsbranchen

Medarbejdere i restaurationsbranchen har alt for længe lidt under dårlige arbejdsvilkår uden en overenskomst. Nu må Folketinget gribe ind med en almengørelse, så arbejdsgivere i restaurationsbranchen bliver stillet til ansvar for velfærdssamfundet, skriver Anne-Marie Serena Andreasen i dette debatindlæg
Rene Redzepi har i et interview udtalt, at der i restaurationsbranchen er en udpræget anerledes ledelseskultur end i mange andre brancher. Kun ti ud af 26 Michelin-restauranter i Danmark har i 2020 en overenskomst. Billedet er fra Noma i 2010.

Rene Redzepi har i et interview udtalt, at der i restaurationsbranchen er en udpræget anerledes ledelseskultur end i mange andre brancher. Kun ti ud af 26 Michelin-restauranter i Danmark har i 2020 en overenskomst. Billedet er fra Noma i 2010.

Kristine Kiilerich

16. juni 2020

Tilbage i februar modtog 26 danske restauranter en eller flere af de prestigefyldte Michelin-stjerner. Kun ti af disse har en overenskomst. Restaurationsbranchen har i årevis været kendt for at have nogle af de dårligste arbejdsvilkår. Hvis denne som helhed skal slippe af med sit blakkede omdømme, skal branchen gennemgå vidtgående ændringer.

De fleste har nok stiftet bekendtskab med servicebranchen på et tidspunkt i deres liv. Om ikke andet midlertidigt, som studiejob. Jeg er en af disse. Senest arbejdede jeg i et kendt bageri i København, som havde fysiske og psykiske arbejdsmiljøforhold, magen til mange af dem, der findes i branchen generelt. Jeg mener, at de fem væsentligste arbejdsmiljøforhold er:

1. Lange arbejdsdage
Med arbejdsdage på op mod 12 timer ad gangen mange dage i træk, oplever man som medarbejder øget træthed, udmattethed og dermed sikkerhedsproblemer i arbejdssituationer.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Carsten Mortensen
  • Anker Heegaard
Carsten Mortensen og Anker Heegaard anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu