Læserbrev

Biler skaber 55 procent af plastikregnen. Bilfrie zoner og højere afgifter er vejen frem

Bilen er den største synder, når det kommer til forurening med mikroplast i Danmark. Plasten fra bildæk ender i vores natur, mad og lunger. Derfor må regeringen på banen med fartbegrænsninger, højere bilafgifter og miljøzoner med færre biler i byerne, skriver Johan Keller i dette debatindlæg
25. juni 2020

I Moderne Tider den 20. juni fortæller Information om udbredelsen af mikroplast i atmosfæren over hele kloden. I Danmark har Miljøstyrelsen i 2015 gennemført en analyse, der viser, at landets største synder er afslidningen fra bildæk, der står for 55 procent af mikroplastforureningen.

Hovedingrediensen i mikroplast er syntetiske polymerer fremstillet af råolie, som afslides af bildæk, og de nedbrydes ekstremt langsomt. Længere nede på listen kommer blandt andet tøjfibre og spraymaling.

Efter nedsættelsen af afgifter på biler – især de store biler – under de foregående regeringer køber danskere nu væsentlig større biler end tidligere. Antallet af biler i landet har passeret tre millioner, og med tilkomsten af elbiler, der er store og tunge, bliver problemet endnu værre.

Det er nemlig bilernes vægt samt deres acceleration, der især skaber sliddet på dækkene. Så for forureningen med mikroplast er de større fossilbiler og elbilerne en dårlig nyhed. Samtidig betyder den øgede trafik et hurtigere slid på vejstriberne, som også indeholder mikroplast.

Mikroplasten forsvinder ikke, men spredes i naturen, på marker og i vandløb, og da de mikroskopiske elementer sjældent fanges i rensningsanlæggene, får vi mikroplasten i kroppen, når vi spiser fisk, korn og kød, ja, selv når vi indånder luften i trafiktætte områder.

De minimale plaststykker sætter sig rundt omkring i kroppen – for eksempel på lungevævet – kan Janice Brahney, der står bag studiet om mikroplast, dokumentere. Vi kender ikke den langsigtede sundhedseffekt af det, fordi der mangler mere forskning på området.

På længere sigt kan der muligvis udvikles bildæk, som afgiver mindre forurening under kørslen, men vi kommer ikke uden om at nedbringe bilkørslen og sænke hastigheden – alene acceleration og nedbremsning ved høj hastighed forøger afslidningen.

Her må miljøminister Lea Wermelin (S) og transportminister Benny Engelbrecht (S) på banen. Fartbegrænsning, højere bilafgifter samt miljøzoner med bilbegrænsning i centrale bydele skal være uomgængelige tiltag fremover. Hertil bør den kollektive trafik med hovedvægt på tog- eller letbanedrift udbygges.

Med oplysningerne om mikroplastens massive tilstedeværelse frembragt af biltrafikken må der kræves en hurtig politisk indgriben.

Johan Keller er lektor emeritus og en del af miljøbevægelsen NOAH

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Thomas Tanghus
  • Werner Gass
  • erik pedersen
  • Poul Anker Sørensen
  • Trond Meiring
Thomas Tanghus, Werner Gass, erik pedersen, Poul Anker Sørensen og Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Niels Jakobs

"I Danmark har Miljøstyrelsen i 2015.....største synder er afslidningen fra bildæk"
Johan Keller ; Angiv venligst kilde præcist, tak.

Niels Jakobs

Tak Nina, korrekt; side 14. Sekundære kilder, fordi man genbruger materialer ved dæk produktion.

Svært at forestille sig en verden uden "gummi" -hjul... Så verden mangler en mega støvsuger eller hvad gør man, hvis ikke vi går tilbage til stenalderen og bruger trækævler, jf. the Flintstones?