International kommentar

I Danmark kaldes #MeToo en »heksejagt«, mens den i Sverige er en »folkebevægelse«

En kontroversiel svensk bogudgivelse går kritisk i rette med, hvad den ser som kønsforskningens ideologiske omklamring af alle universitetsverdenens vidensdiscipliner
Festivalen Statement i Gøteborg i 2018, hvor kvinder, transpersoner og ikke-binære er inviteret til musikken.

Festivalen Statement i Gøteborg i 2018, hvor kvinder, transpersoner og ikke-binære er inviteret til musikken.

Frida Winter

11. juni 2020

Jeg skal ikke kunne sige, om Sverige har større kønsligestilling end Danmark. Men feminismen og kønsvidenskaben står helt sikkert langt stærkere i Sverige.

I 1970’erne var Danmark Nordens feministiske pioner, men bevægelsen blev stående på et udenomsparlamentarisk aktivistniveau. I Sverige fik den held til at infiltrere Riksdagen og myndighederne og opnåede i begyndelsen af 00’erne status af en slags statsideologi. Her finder vi muligvis også forklaringen på, at #MeToo fik så meget større gennemslagskraft i Sverige end andre steder.

I et par interessante undersøgelser fra Göteborgs Universitet påviser Tina Askanius og Jannie Møller en række eksempler på enorme forskelle mellem dansk og svensk #MeToo-journalistik. I Danmark beskrives #MeToo ofte som en »heksejagt« og en »folkedomstol«, mens bevægelsen i Sverige snarere omtales som en »revolution« og »folkebevægelse«.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Steffen Gliese
  • Kristian Nielsen
Steffen Gliese og Kristian Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Anders Sørensen

Hvad er "Danmark"? Jeg lever i Danmark, men jeg har ikke noget umiddelbart indtryk af, at der i Danmark er en generel tendens til at kalde #MeToo "heksejagt". Mange gør det, bevares, og mange tager de manges udsagn til indtægt for noget generelt. Men mange er ikke mere end 3. Det er vi mange, der mener.

Til gengæld har jeg en KLAR fornemmelse af, at man, flere end mange, ønsker at opstille modsætningsforhold overalt. Således også her, uanset hvor uunderbyggede disse måtte være af færre eller flere.

Sådan er der så meget og så mange, og i sidste ende er det meste bullshit.