Læserbrev

Som dansk kvinde med somaliske rødder bliver jeg aldrig dansk nok til Klub Danmark

Selv om jeg er født på Rigshospitalet, er gift med en dansk mand og fejrer jul, får jeg ikke lov til at være medlem af Klub Danmark. Når man hedder Ayan, har somaliske rødder og er muslim, så er man udelukket fra selskabet, skriver Ayan Mouhoumed i dette debatindlæg
25. juni 2020

Jeg er født på Rigshospitalet, jeg har aldrig boet andre steder end her, jeg er gift med en etnisk dansk mand, fejrer jul, tager til påskefrokost og er så dansk som rødgrød med fløde. Men det er alt sammen lige meget, når jeg hedder Ayan, har somaliske rødder og er muslim.

Livet som en afrodansk kvinde i Danmark betyder, at mennesker, jeg ikke kender, uden at blinke insisterer på at bruge n-ordet om mig, selv om jeg har udtrykkeligt har sagt, at det ikke i orden.

Jeg møder den danske racisme, når en ældre etnisk dansk kvinde cykler forbi min mor, min søster og mig, der går tur med min søn i barnevognen, mens hun umotiveret råber »så skrid dog hjem«.

Når en kollega siger, at jeg nok har misforstået en racistisk hændelse, og at jeg ikke skal tage tingene for bogstaveligt.

Når en tidligere medstuderende sætter spørgsmålstegn ved min optagelse på uddannelsen, for jeg »må da have gjort noget ekstraordinært for overhovedet at blive optaget«.

Når en kvinde i mit nabolag siger, jeg skal »få mig et arbejde« og smækker døren i hovedet på mig, mens jeg er på barsel med min søn.

Når en kollega siger, at jeg er god nok, men at »det jo er alle de andre, der laver ballade«.

Når folk omtaler min søn som en sød, lille chokoladegris.

Når folk rører mit hår uden at spørge, fordi de åbenbart aldrig har set afrohår.

Når folk spørger, om min mand er omskåret, fordi jeg fortæller, at han er konverteret til islam. Hvad forventer de: et billede af hans penis?

Det er fucking hårdt at være en afrodansk kvinde i Danmark. Man får mentale lussinger, fordi man aldrig passer ind. Man skal gøre sig fortjent til at være medlem af Klub Danmark, og selv det er ikke nok.

Jeg har ikke brug for at svare Pia Kjærsgaard i et debatindlæg i Information, fordi hun igen-igen skælder danske somaliere ud. Jeg orker ikke at se ham den skøre brænde endnu en koran af på Nørrebro. Jeg er ved at kaste op, og jeg kan ikke være i mig selv mere.

Nok er nok. Etniske danskere skal acceptere, at danskere kommer i alle farver. Jeres Danmark er også mit.

Ayan Mouhoumed, tv- og medietilrettelægger og blogger

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Brian Nocis Jensen
  • Maj-Britt Kent Hansen
  • Jørgen Mathiasen
  • Arne Albatros Olsen
  • Hans Larsen
  • Werner Gass
  • Torben Lindegaard
  • erik pedersen
  • Trond Meiring
  • Freddie Vindberg
  • Tommy Clausen
  • Thomas Tanghus
Brian Nocis Jensen, Maj-Britt Kent Hansen, Jørgen Mathiasen, Arne Albatros Olsen, Hans Larsen, Werner Gass, Torben Lindegaard, erik pedersen, Trond Meiring, Freddie Vindberg, Tommy Clausen og Thomas Tanghus anbefalede denne artikel

Kommentarer

Sine Jacobsen

Åh Ayan, hvor gør det ondt at høre om. Som etnisk dansker bliver jeg oprørt over, hvad du udsættes for.
Jeg ville ønske, at jeg vidste hvordan vi kan løse det, men kan ikke se anden udvej, end at jeg og andre bliver ved og ved med at tage diskussionen med vores etnisk danske landsmænd.
Jeg må bare sige: "Hold ud".
I øvrigt kalder jeg tit små lyse babyer for søde marcipangrise, så lige den bemærkning med chokoladegrisen, skal du nok ikke være ked ad. Men resten af dine eksempler er jo "far out"