Folk

FOLK

Christiansborgs ’onde maler’ Rasmus Larsens manende ord blev draget ind i folketingsdebat om muslimsk bønnekald
Debat
24. juni 2020

Rasmus Larsen

Det er ham, som i skønvirkestil i 1918-21 dekorerede Folketingets vandrehal med en 268 lang billedfrise med ordsprog. Der hvor grundloven ligger, har ’den onde maler, som Rasmus Larsen blev kaldt, på væggen malet fire manende ord: retsind, lovsind, frisind, storsind.

Marianne Jelved

De fire ord »er det grundlag, som har skabt det Danmark, vi kender i dag,« sagde Marianne Jelved for nylig, da Folketinget behandlede et forslag fra Nye Borgerlige om at forbyde muslimsk bønnekald i det offentlige rum. Derfor kunne Jelveds parti ikke støtte forslaget.

Mattias Tesfaye

Ministeren støttede ikke forslaget, men var omvendt ikke helt afvisende: »Det skal jo ikke være sådan, at man, når man er på vej ned i Føtex en fredag eftermiddag, pludselig bliver afbrudt af et bønnekald.« Øh, hvorfor egentlig ikke, hvis forretningen ligger tæt på en minaret?

Marcus Knuth

Den nytiltrådte konservative værdikriger var straks klar med et ændringsforslag: Forbud mod højttalerforstærket bønnekald. »For på den måde ramler vi ikke ind i problemer med grundloven, religionsfrihed osv.,« sagde han og pegede på Sverige: »Det her er et reelt problem.«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Torben Lindegaard

@Ulrik Dahlin

Jeg kan langt hen ad vejen være enig i dine betragtninger omkring muslimsk bønnekald -
og højtalerforstærkning af samme - måske især fordi jeg bor udenfor hørevidde af både kirker og minareter !!

.... og så alligevel - et barn fik ungdomsbolig i Ågården på Nørrebro, og jeg kom på besøg en gang imellem. For mig at se var der ingen minaret i bebyggelsen; men det var der så åbenbart alligevel.

Bønnekaldet, som fremføres af en syngende, mandlig iman - gjaldede højtalerforstærket ud over den ganske bebyggelse 5 gange i døgnet ved de fem daglige tidebønner.

Jeg indrømmer blankt, at det irriterede mig, når jeg en gang imellem overhørte det -
så hvis man er tvangsindlagt til at høre på det 5 gange i døgnet, så ....

De fem tidebønner er: En ved daggry og solopgang (fadjr), over middag (zuhr), om eftermiddagen (‘asr), efter solnedgang (maghrib) og om natten (‘ishâ’).
citat fra religion.dk

https://www.religion.dk/det-vigtigste-vide-om-boen-i-islam