Læserbrev

Det er godt, at Information giver os mulighed for at forstå Nye Borgerliges tankegang

Når Information giver plads til den yderste højrefløj, minder det mig om, at jeg skal tage flygtninge- og integrationsdebatten hver gang, jeg har mulighed for det, og at der findes mennesker med en anden holdning end min egen, skriver Britta Edelberg i dette debatindlæg
29. juni 2020

Kære Benjamin Koppel

Du synes ikke, at Information skal give spalteplads til Nye Borgerliges Pernille Vermund eller til Dansk Folkeparti. Jeg er ikke enig med dig, selv om jeg, ligesom du, ikke deler mange synspunkter med de to partier.

Hvis vi skal løse vores samfunds udfordringer, mener jeg, at vi må kende de holdninger og de kulturer, der brydes. At udelukke bestemte holdninger fra Information er for mig som at stikke hovedet i busken og lade, som om der kun findes den verden, vi selv holder af.

Når Nye Borgerlige og Dansk Folkeparti findes, er det, fordi der i vores befolkning er mennesker, der tænker som dem og stemmer på dem. Der er åbenbart mennesker, der føler sig presset af blandt andet flygtningesituationen, indvandring med videre – og de reagerer ved at stemme på og sympatisere med disse partier.

Presset kan være reelt, for eksempel hvis du er håndværker og din løn- og arbejdstid presses, fordi der er virksomheder, der tiltrækker håndværkere fra Syd- og Østeuropa, som er langt væk fra familien, og derfor accepterer ringere arbejdstid og løn.

Det kan også være, hvis du føler angst og ubehag, når du møder en stor arabisk familie, der fylder en tredjedel af en togvogn, og taler højt på et sprog, som du ikke forstår.

Personligt mener jeg hverken, at Dansk Folkeparti eller Nye Borgerlige løser disse udfordringer, men det gør andre. At disse partier popper op i medierne, er for mig en advarsel om, at jeg igen og igen må tage debatten om integration, flygtninge, krige, kolonialisme og respekt for andre mennesker og have åbenhed over for deres kulturer.

Jeg synes, det er interessant at læse, hvad repræsentanter for de partier, jeg ikke selv stemmer på, udtrykker om dette og at forstå deres tankegang og gå den i møde, når jeg møder den i hverdagen.

Britta Edelberg er bygningskonstruktør

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

• Peter Beck-Lauritzen
  • Jens Flø
  • Kristine Skøtt-Jensen
  • Anne Nielsen
  • David Zennaro
  • Carsten Hansen
Peter Beck-Lauritzen, Jens Flø, Kristine Skøtt-Jensen, Anne Nielsen, David Zennaro og Carsten Hansen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Carsten Hansen

Ikke en voldsomt velskrevet artikel, men til trods ganske rigtig..
Medier og aviser der kun bringer det indhold de selv bifalder er ikke meget værd.

Derudover; Når man påstår at andre ingen tankegang har og dermed nedgør dem på en ikke særlig intelligent måde, så viser man at man ikke tager disse mennesker alvorligt.

Og disse mennesker skal bestemt tages alvorligt. De er jo farlige for vores velfærdssamfund og skal derfor imødegås saglig.

Ete Forchhammer og Peter Beck-Lauritzen anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Principielt enig, og er derfor ofte "gået i møde" når jeg har mødt DF&NB-agtige udsagn.
Forgæves, der svares ikke, eller spørgsmål fordrejes til uigenkendelighed; er jeg "heldig", stemples jeg som landsforrædder el.lign. standard-automatreaktion. Spørgsmål kendes ikke, kun angreb.
Jeg tolker det som at for langt de fleste af de mennesker der abbonerer på DF's, NB's o.l. koncepter, handler det ikke om noget der kan nåes med facts og argumenter, men om noget følelsesmæssigt... om frygt, angst, og uvilje mod enhver form for indsigt.
Jeg må indrømme, jeg har indstillet undersøgelserne, men er ikke blevet mindre foruroliget.
Ville ønske jeg kendte måden at vinke med en medmenneskelig vognstang så det sås og opfattedes af dem jeg vinkede til.

Lars Koch, Peter Beck-Lauritzen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Carsten Hansen

Jeg tror faktisk ikke jeg har snakket med en eneste der stemmer Nye Borgerlige.
Har talt med en del DFére og selvfølgelig er de ikke hjernedøde racister til hobe.
Mange er bare bekymrede/bange/ irriterede over de problemer de mener indvandringen har nedbragt.
Mange af dem er faktisk gamle A-vælgere. Og nogle af dem er nyligt vendt tilbage. Disse kan være med til, ved næste valg, at sikre rødt flertal uden R. Sikkert til deres tilfredshed.

Irene Clausens

Helt helt uenig i denne kommentar. Information skal ikke give spalteplads til disse højreradikale partier og dermed give skyts til racismen! Disse partier har rigeligt med talerstole!

Carsten Hansen

Skal vi have Amerikanske tilstande ?.

Jeg ser en del CNN og man skal lede længe efter en Trump-tilhænger der udtaler sig. FOX er diametralt modsat.

Skal vi have medier i Danmark der kun udgiver ensrettede artikler ?
Aldrig.
Så er der fare for, som i USA, at folk udelukkende læser/ser hvad man selv mener.

Lars Koch, Ete Forchhammer , Peter Beck-Lauritzen og Jens Flø anbefalede denne kommentar
Ete Forchhammer

Carsten Hansen, om NB's tankegang.. Den øverste kommentar kan også læses som at NB bevidst har valgt intellektet fra og alene appellerer til følelser og villighed til at sluge falske, uunderbyggede påstande. Jeg læste i hvert fald en konstatering og ikke nogen speciel nedgøring.